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
auto
2024. 04. 19. péntek

Villanyautó: Itt a fehér logós Honda

elektromos autó

Amikor hosszas előkészítés után a Honda 2020-ban elindította az első, igazi villanyautójának tömeggyártását, Japánban arra számítottak, hogy a Honda e olyan lesz, mint az iPhone. Olyan érdekes, keresett és vágyott … olyan bigyó, amit majd mindenki, de legalább is nagyon sokan a magukénak akarnak tudni. Már sosem fog kiderülni, hogy a kicsi, fürge és okos ékszerdoboznak szánt városi autó mire lett volna képes igazából, abszolút értéken (és a kasszánál), mert a koronavírus, majd a világjárvány után érkező lokális és globális gazdasági problémák (ellátási láncok akadozása, a kereslet kínálat időbeli felborulása, a globális kereskedelem lelassulása stb.) mind ez ellen dolgoztak.

2020-ban és 2021-ben sem fogyott túl sok belőle (úgy 4-4 ezer darab), és tavaly év végére pedig már lecsengeni látszott az egész eladási ciklus. Pláne, hogy a 2017-ben kész Honda e koncepciójához képest a villanyautó piacon is nagyon sok minden megváltozott.

Ez volt az alapjárat a Honda offenbach-i kutatási és fejlesztési központjába meghirdetett médiaeseményre. Akkor is, ha a Honda leginkább azt hangsúlyozta, hogy egyszerre három új modellt is bemutat – és azt az irányt, amellyel a dekarbonizációs pályán szerintük célba lehet érni 2050-re. Ez utóbbi szellemében beszélt Katsuhisa Okuda, a Honda Motor Europe elnöke is, aki elmondta, hogy az idén 75 éves jubileumát tartó Honda 2030-ig 30 új modellt és kétmilliós gyártási volument céloz meg a járműpiacon, és jó úton halad afelé, hogy az évszázad második felében már csak zéró karbon motorokkal legyen jelen a világban.

Európai piac

Arról a rendezvényen ugyan nem esett szó, hogy az itt bemutatott új szabadidő-autók (a hibrid Z-RV, a hibrid CR-V és a full elektromos e:Ny1) már mind ismertek a nemzetközi piacon. De ebben nincs semmi meglepő már csak azért sem, mert mindhárom modellt Kínában gyártja a Honda, a ZR-V pedig valójában az amerikaiaknak készített és már korábban debütált HR-V… Ettől még igaz lehet, amit a prezentációjában az elnök is, de a nap során a többi előadó is rendre megismételt, hogy „az európai piac kulcsfontosságú a Honda számára”.

A japán autógyártó második villanyautójának érkezését már tavaly márciusban beharangozta a Honda, és a modell már hónapok óta elérhető Kínában (– sőt: a németországi bemutató előtt már minden információ elérhető volt a norvég Honda portálon is, de ez mind nem számít már.

Európában is megjelenik ez az új elektromos Honda

 

e:Ny1 – Enyone

Az „Enyone” – ahogyan valójában olvasni kellene a modell nevét (e:Ny1) ahelyett, hogy beletörik a nyelvünk az „í_en_váj_van” kimondásába, illetve hogy a betűk mögé külön is értelmezési mélységet erőltetnénk (e: electric/exciting, N:new, y: your life) egy pedáns, kompakt, elsőkerék hajtású SUV.

A Honda a merev karosszériaszerkezetre, az alacsony súlypontra és a „gondosan megtervezett padló alatti légáramlásra” helyezte a hangsúlyt, amely a kiadott sajtóközlemény szerint „a nagy teljesítményű, kis tömegű, három egységet (hajtásszabályozót, villanymotort és váltót) magában foglaló, integrált hajtáslánccal válik teljessé”. Ezt nem tudtuk kipróbálni, de az ránézésre és az első lapogatások után hihetőnek hangzik, amit Tom Gardner, a Honda Motor Europe alelnöke az e:Ny1 bemutatásakor mondott: „Ez az autó a Honda következő logikus lépése az elektromos átállás európai folyamatában (…) mely jól mutatja, hogy a Honda továbbra is elkötelezett az elektromos átállás mellett és folytatja termékválasztékának fejlesztését”.

Az e:Ny1 szépnek mutatja magát. A kezelőfelületek, a kormány tapintása, az ülések formája és tartása kifogástalannak érződik, az ajtó fekete-fehér borítása is átgondoltságra utal. Az álló formátumú 15,1 colos központi kijelző illetve annak alkalmazások közötti megoszthatósága is a tudatos vevők elvárásaira való odafigyelést mutatja.

Hannah Swift, a Honda európai autóipari termelési menedzsere kiemelte, hogy a Honda magasra helyezi az új villanyautóját a globális EV toplistán, elsősorban a menetteljesítménye és a dinamikája miatt. Elmondása szerint ebben benne van, hogy kifejezetten a villanyautóhoz tervezett vadonatúj futóművet a Honda, s így az e:Ny1-et valójában vezetni kell, hogy érthetővé váljon a cég pozícionálása. „Az igazi hondás érzés azonnal előjön az autóból” – tette hozzá Hannah Swift.

A 150 kW (204 LE) összteljesítményű, 310 Nm forgatónyomatékra képes rendszert úgy hangolták – áll a kiadott, hivatalos közleményben, hogy egyenletes és kényelmes legyen vele mind a gyorsítás, mind a lassítás. A padlólemez alá került 62 kWh-s (bruttó 68,8 kWh) lítium-ion akkumulátorból (WLTP szabvány szerint) 412 km-nyi hatótáv nyerhető, a maximális teljesítményen 78 kW-tal működő egyenáramú gyorstöltő pedig a 10-ről 80 százalékra töltéssel háromnegyed óra alatt végez. Otthoni vagy célállomás töltéshez a Honda három fázisú, 11 kW-os fedélzeti töltőt épít az autóba.

A fehér Honda logó a mainstream-standard króm, a hibridek kék színe és a Type-R piros jelölése után kicsit puritánnak hat, de kétségtelenül jó választás a tisztaság üzenetének közvetítéséhez. A Honda e:Ny1 európai forgalmazásának kezdete 2023 szeptemberére várható.

Szabó M. István