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
auto
2024. 10. 31. csütörtök

Ez a visszahívás más mint a többi

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

A Tesla visszahívásainak túlnyomó többsége szoftveres, nem igényli a szerviz segítségét, és ebből fakadóan rendszeres az ezzel kapcsolatos vita a fórumokon, hiszen sokan úgy gondolják, megtévesztő a visszahívás jelző. Azzal egyet tudunk érteni, hogy lehet szerencsésebb lenne egy új kifejezést használni (kötelező szoftverfrissítés?) erre az eshetőségre, de a rajongók figyelmét arra azért felhívnánk, hogy egy hiba súlyosságán semmit sem változtat, hogy a gyártó azt orvosolni tudja-e távolról is, avagy sem. Maximum annak örülhetünk, hogy nem évekig rohangálnak potenciálisan veszélyes kocsik az utakon, hanem pár hét alatt az egész globális flotta megjavul.

A legutóbbi, kínai visszahívás azonban tényleg más eset.

Szalagcímek

A kínai közlekedési hatóság egy nagyszabású szoftverfrissítést írt elő a Teslának, amelyet a múlt héten jelentettek be, és 1,1 millió autót érint. Mivel a változtatás technikailag a fékrendszert érinti, a legtöbb médiatermék olyasmi szalagcímekkel publikálta a sztorit, hogy minden Teslát visszahívnak Kínában, mert probléma van a fékekkel. A szenzációhajhász és pánikkeltő tálalás ismét kiverte a biztosítékot a teslás fórumokon és közösségimédia csoportokban, és most egyet kell értenünk velük, mivel ez a visszahívás nem az aminek elsőre látszik.

Fékprobléma, biztonsági aggodalmak, potenciális kockázat, a Bloomberg szerint pedig egyenesen fékhiba.

Olvasóink számára bizonyára nem újdonság, hogy az utóbbi évben több olyan eset is volt Kínában, sőt, a világ más pontján is, amikor egy Tesla féktelen száguldásba kezdett és padlógázzal csapódott be valamibe. Amerikában per is volt az ügyben, amely többezer reklamációt vizsgált ki. Hűséges olvasóink azonban valószínűleg azt is tudják, hogy az összes ilyen per és vizsgálat az autógyártó javára dőlt el, sőt, ez nem is Tesla specifikus probléma, szinte minden márkát érint. A hibás pedálhasználatnak nevezett jelenség ugyanis a legtöbbször nem műszaki, hanem emberi hiba, a számítógépek adataiból szinte mindig az derül ki, hogy az autós, pánikban, tévedésből, a gázt nyomta tövig, nem a féket.

Hivatalos: hazugság volt az önmagától gyorsuló Tesla

Kínában is hasonlóan végződtek az ilyen vizsgálatok, volt, ahol még elnézést is kellett kérnie az autósnak, vagy egy influencernek, mivel rossz hírét keltette a márkának. Ennek ellenére azonban a kínai hatóságok most három változtatást írtak elő a gyártónak:

  • (ismét) választhatónak kell lennie az autók menüjében, hogy a sofőr milyen erősségű visszatöltést szeretne
  • változtatni kell a regeneratív fékezés gyári alapbeállításán
  • a gázpedál folyamatos, hosszú és teljes lenyomása esetén figyelmeztetnie kell a sofőrt a kocsinak, hogy mit csinál

Azaz alapvetően nem egy műszaki, tervezési, vagy gyártási hiba kijavítását rendelték el, hanem úgy ítéltek meg, hogy egyeseket megzavarhat, hogy az autó nem üresben gurul amikor leveszi a lábát a gázról, hanem fékez, mások pedig nem veszik észre ha rossz pedált nyomnak, ezért a képernyőn erről tájékoztatni kell őket.

Ezek alapvetően jó ötletek, a kérdés csak az, miért csak egyetlen gyártónak írják elő ezeket a változtatásokat, hiszen az ún. Sudden Unintended Acceleration (SUA) nevű jelenség minden márka autósait érinti, és nem tudunk róla, hogy például a gázpedál folyamatos lenyomására bármely autó figyelmeztetné jelenleg a sofőrt.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.