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 Néhány hónappal ezelőtt már megírtuk, hogy 2022-ben a világon eladott buszok 49%-a tisztán elektromos meghajtással rendelkezett. Ez az eredmény elsősorban Kínának volt köszönhető, ahol a zéró emissziós buszok 90% feletti piaci részesedést értek el. Ehhez a trendhez igyekszik felzárkózni Európa is, ahol az idei első negyedévben forgalomba helyezett városi buszok között a tisztán elektromos járművek relatív többséget értek el, letaszítva a trónról a dízelüzemű buszokat, adta hírül a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa. Az Európai Unióban az újonnan forgalomba helyezett autóbuszok körülbelül 60%-a kerül városi forgalomba, míg a maradék 40%-a a távolsági közlekedést szolgálja, illetve egyéb célokra használják őket. Egy-egy ilyen városi busz, amennyiben dízelüzemű, kilométerenként hozzávetőleg 1 kg CO2-t bocsát ki, ami a tízszerese a személyautók kibocsátásának, cserébe viszont jóval több embert képes szállítani. A városi buszjáratokat ugyanakkor viszonylag könnyen át lehet állítani elektromos üzemmódra, hiszen kiszámítható a napi futásteljesítményük, éjszaka pedig az üzemeltető telephelyén parkolnak, ahol megoldható a töltésük. A sajtó szeret felkapni minden olyan hírt, amely arról szól, hogy egy közlekedési vállalatnak nem jöttek be az elektromos buszok, és inkább visszatérnek a dízelhez, a kárörvendők pedig sokszor felnagyítják ezeknek a beszámolóknak a jelentőségét, a valóságban azonban az elektrifikáció megállíthatatlanul halad tovább. Az EU 22 tagállamában (Bulgária, Horvátország, Szlovákia, Ciprus és Málta nem szolgáltat negyedéves adatokat), illetve az Egyesült királyságban 2023 első negyedévében – az előző évhez hasonlóan – 30% körül alakult a tisztán elektromos hajtás aránya az új városi buszok piacán, ami ebben az időszakban elegendőnek bizonyult a ranglista első helyéhez. A trónfosztás elsősorban annak köszönhető, hogy a hibrid buszok eladásai is gyors növekedésnek indultak, ez pedig a dízeles járművek piaci részesedését csökkentette. A tisztán elektromos és a hibrid buszok eladásai együttesen így már 50% felett járnak, miközben csak minden negyedik új busz használ kizárólag dízelt. A gázbuszok aránya enyhén emelkedő trendet mutatott az elmúlt években, és jelenleg 15-20% között mozog. Forrás: The International Council On Clean Transportation. Néhány tagállam és több nagyváros is azt tervezi, hogy az elkövetkező években fokozatosan zéró emissziós buszokra áll át. Hollandia és Dánia messze a legambiciózusabb, ezekben az országokban 2025-től már egyáltalában nem helyeznének forgalomba belső égésű motoros buszokat, míg Írország 2030-tól, Ausztria pedig 2032-től tervezi ugyanezt. Az országok mellett sok nagyváros is komoly vállalásokat tett, így például Európa fővárosainak több mint fele tervezi azt, hogy 2040-re kizárólag zéró emissziós buszok közlekednek majd az útjaikon. A tiszta járművek használatának előmozdításáról szóló, 2021-ben hatályba lépett EU-s irányelv is fontos szerepet játszott a fenti eredmények elérésében. A jogszabály értelmében a tagállamoknak 2021 augusztusa és 2025 decembere között 24-45%-ban kell alternatív üzemanyaggal működő buszokat (azaz mindent, ami nem kizárólag dízelüzemű) beszerezniük. Ennek hatása jól látható a kizárólag dízelüzemű buszok értékesítésének 2021 végére bekövetkező meredek visszaesésében. E célok felét nulla kibocsátású hajtásláncokkal kell elérni. A célok 2026-ban 33%-65%-ra emelkednek, így néhány éven belül újabb visszaesésre kell számítani a dízel esetében. Az alábbi ábrán látható az egyes hajtásláncok országonkénti részesedése. Négy ország – Hollandia, Dánia, Litvánia és Írország – kizárólag nulla kibocsátású buszokat vásárolt, bár nagyon alacsony értékesítési volumenben, ami jóval kevesebb, mint a szokásos éves eladásaik negyede (lásd az ábra jobb oldali oszlopát). A hibrid járművek fontos szerepet játszanak Európa legnagyobb országaiban, de Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban még mindig komoly összegeket fordítanak gázbuszok beszerzésére, amelyek kevés éghajlati előnyt nyújtanak a kizárólag dízelüzeműekkel szemben. Forrás: The International Council On Clean Transportation. Az Európai Bizottság nemrégiben azt javasolta, hogy 2030-ra csak nulla károsanyag-kibocsátású városi buszokat lehessen értékesíteni az Unióban. Bár ez kétségtelenül ambiciózus cél, a zéró emissziós buszok eladásainak az előző években megfigyelhető növekedése azt mutatja, hogy nem elérhetetlen. A buszokat és a motorokat az autóknál is gyorsabban cseréljük elektromosra dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!