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
auto
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

Percdíjat vezetett be a Tesla a 90% feletti töltésre a Supercharger állomásokon a korábbi parkolási díj mellett, egyelőre csak az Egyesült Államokban. A „torlódási díjnak” nevezett költségelem célja a töltőállomások áteresztőképességének növelése, amelyre a hálaadás időpontja előtt különösen nagy szükség van, hiszen ilyenkor jellemzően fél Amerika útra kel, és emiatt az interneten már évek óta rendszeresen jelennek meg videók, illetve fotók a Tesla töltőinél kígyózó sorokról.

Nem sok bosszantóbb dolog van egy villanyautós számára, mint az indokolatlanul foglalt töltőállomás. A hagyományos autókkal blokkolt töltők ellen a várakozni tilos tábla kihelyezése, és a szabálytalanul parkoló autók elszállítása védhet, de a töltés befejezését követően a töltőn felejtett autókat nehezebb azonosítani és elszállítani a csatlakoztatott töltőkábel miatt.

A Tesla percdíjjal bünteti a töltőn felejtett autókat, amely jelenleg Magyarországon 200 Ft/perc, de ha a töltőállomás tele van, ennek kétszerese. A parkolási díjat 5 perccel a töltés befejezését követően kezdik számlázni.

A következő fokozatnak tekinthetjük az Egyesült Államokban most bevezetett torlódási díjat, amely nem csak akkor kezd ketyegni, ha az autónk töltése befejeződött, hanem már akkor, ha az akkumulátor töltöttsége elérte a 90%-os szintet. A Tesla honlapján közzétett információk szerint a parkolási díj duplázásához hasonlóan csak akkor számlázzák ki a torlódási díjat, ha a töltőállomáson telt ház van.

Az új költséget épp az idei hálaadás előtt vezették be, de figyelembe véve a Supercharger állomások megnyitását a nem Teslák előtt, valamint azt a tényt, hogy az autógyártók sorra váltanak a Tesla NACS töltőcsatlakozójára a jövő évtől, nagy szükség lehet az ilyen „nevelő” intézkedésekre.

Az előző években a Tesla meglepő módon ingyenes töltéssel próbálta csökkenteni a sorakozást. Az ötlet első hallásra furcsának tűnhet, azonban logikus: csúcsidőn kívül tették ingyenessé a töltést, hogy a rugalmasabb autósokat arra ösztönözzék, ne csúcsidőben, inkább éjjel vegyék igénybe a töltőállomásokat. Ezt a módszert idén nyáron Horvátországban és Szlovéniában is alkalmazták.

Ingyen töltést ad a Tesla a horvát tengerpartra utazóknak

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás