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
auto
2024. 07. 27. szombat

Mekkorát csökken télen a hatótáv?

Tízezer elektromos autó, köztük 18 modell alapján nagyjából 30%-os hatótávcsökkenéssel számolhatunk téli időjárási viszonyok esetén, ez az átlagérték azonban elfedi az egyes típusok közötti különbségeket – tudtuk meg a Recurrent legfrissebb tanulmányából. A puszta számoknál érdekesebb következtetésekre is jutottak, az adatok elemzéséből kiderült például, hogy -10 ºC felett sokat javít a téli hatótávon a hőszivattyús fűtés, illetve az utóbbi években egyre inkább népszerű LFP akku kémia esetében sem kell nagyobb hatótávcsökkenés miatt aggódni, mint az NCA kémiáknál, igaz a töltési teljesítmény csökkenése jelentősebb a vasfoszfát akkunál.

Hidegben a hagyományos autók fogyasztása is megnövekszik, a hatótávcsökkenés miatt azonban kizárólag az elektromos autók esetében szokás aggódni. A hatótávcsökkenés okai között felsorolhatjuk a hideg levegő nagyobb közegellenállását (a 0°C fokos levegő 7%-kal sűrűbb, mint a 20°C-os), a téli gumi nagyobb gördülési ellenállását (egy saját tesztben 5-6%-ot mértem), az utastér fűtésének, valamint az akkumulátor temperálásának energiaigényét.

A Recurrent a 2022-23-as tél során több mint 10.000 autó adatait figyelte meg, köztük 18 modellről szolgálnak információval. A flottában szereplő magas autószámnak köszönhetően a vezetési stílus vagy a használat körülményei kevésbé befolyásolják az eredményeket. A valós téli hatótávot nem csak rangsorolták, össze is hasonlították az egyes típusok hivatalos EPA értékével (amely gyakorlatilag a WLTP amerikai megfelelője, azonban az európai mérési ciklusnál közelebb áll a valósághoz).

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

Hatótáv tekintetében a hazánkban is nagy népszerűségnek örvendő Hyundai Kona vezeti a listát, 210 mérföldes (kb. 340 km) valós téli (0 fokban mért) hatótávval, amely az EPA érték 84 százaléka. A fenti ábrán látható -34%-os eltérés nem az EPA értéktől való elmaradást, hanem a téli jellemző hatótáv és az adatbázisban található legjobb értékek különbsége. A legjobb érték a Kona esetében az EPA hatótáv 130 százaléka.

A téli és a nyári értékek közötti legkisebb eltérést az Audi e-tron produkálta. Téli időjárásban a hivatalos hatótáv 80%-át tudta teljesíteni, azonban ez a modell nyáron sem hozza az EPA adatot a Recurrent saját mérései szerint, csupán annak 94 százalékát, így az Audi téli hatótávja mindössze 16 százalékkal marad el a saját maximumától.

Az EPA értéktől leginkább a Teslák maradtak el, melyek 0 fokban a hivatalos hatótáv felét sem tudják teljesíteni a Recurrent adatbázisa szerint, igaz ezek a modellek a tanulmány szerint nyáron is nagy mértékben elmaradnak az EPA értéktől. Ennek oka talán az lehet, hogy a Tesla folyamatosan frissíti autóit, amely magával hozza a hatótáv növekedését is, a Recurrent pedig egyben kezelte az egyes típusokat, így például a flottában szereplő legidősebb Model 3 hatótávját is a ma kapható modellek EPA értékéhez viszonyították, ráadásul egy korai Tesla esetében már az akkumulátor degradáció is csökkenti a hatótávot, nem csak a hideg.

Hasonló lehet a Nissan LEAF gyenge szereplésének oka is, melynek 2015-ös modelljei csak az EPA érték 58%-át, a 2019-es autók pedig az EPA hatótáv 62%-át teljesítik hidegben.

A tízezer autós flottában legnagyobb súllyal egyébként a Tesla Model 3 szerepel, összesen 4576 autó adatait elemezték, amitől alig maradt el a Model Y példányok száma (4375 autó), melyek között mindkét típus esetén különböző évjáratok és akkumérettel rendelkező példányok vegyesen megtalálhatók. Legkevesebb autót (31 db) a Volkswagen ID.4 modellből tudtak figyelembe venni.

A hőszivattyú előnyével kapcsolatban a Recurrent anyaga több tanulmányt idéz. Egy hivatkozott brit tanulmány valós téli hatótávteszteken arra az eredményre jutott, hogy a hőszivattyú nélküli modellek téli hatótáv-vesztése 33,6%, miközben a hőszivattyúval fűtő autók csak 25,4%-kal mennek kevesebbet egy töltéssel. Egy másik tanulmány szerint 0 °C esetén a rezisztív fűtéssel rendelkező autók hatótáv-vesztése 25%, a hőszivattyús modelleké pedig csupán 5,9%.

A Recurrent már két éve is közzétett hasonló adatokat, igaz akkor még csak 7000 autóra volt rálátásuk, a közelmúltban pedig azt elemezték, hogy milyen hatással van az akku élettartamára a gyakori DC villámtöltés.

Mennyire csökkenti a hideg a villanyautók hatótávolságát?

 

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.