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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Mekkorát csökken télen a hatótáv?

elektromos autó

Tízezer elektromos autó, köztük 18 modell alapján nagyjából 30%-os hatótávcsökkenéssel számolhatunk téli időjárási viszonyok esetén, ez az átlagérték azonban elfedi az egyes típusok közötti különbségeket – tudtuk meg a Recurrent legfrissebb tanulmányából. A puszta számoknál érdekesebb következtetésekre is jutottak, az adatok elemzéséből kiderült például, hogy -10 ºC felett sokat javít a téli hatótávon a hőszivattyús fűtés, illetve az utóbbi években egyre inkább népszerű LFP akku kémia esetében sem kell nagyobb hatótávcsökkenés miatt aggódni, mint az NCA kémiáknál, igaz a töltési teljesítmény csökkenése jelentősebb a vasfoszfát akkunál.

Hidegben a hagyományos autók fogyasztása is megnövekszik, a hatótávcsökkenés miatt azonban kizárólag az elektromos autók esetében szokás aggódni. A hatótávcsökkenés okai között felsorolhatjuk a hideg levegő nagyobb közegellenállását (a 0°C fokos levegő 7%-kal sűrűbb, mint a 20°C-os), a téli gumi nagyobb gördülési ellenállását (egy saját tesztben 5-6%-ot mértem), az utastér fűtésének, valamint az akkumulátor temperálásának energiaigényét.

A Recurrent a 2022-23-as tél során több mint 10.000 autó adatait figyelte meg, köztük 18 modellről szolgálnak információval. A flottában szereplő magas autószámnak köszönhetően a vezetési stílus vagy a használat körülményei kevésbé befolyásolják az eredményeket. A valós téli hatótávot nem csak rangsorolták, össze is hasonlították az egyes típusok hivatalos EPA értékével (amely gyakorlatilag a WLTP amerikai megfelelője, azonban az európai mérési ciklusnál közelebb áll a valósághoz).

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

Hatótáv tekintetében a hazánkban is nagy népszerűségnek örvendő Hyundai Kona vezeti a listát, 210 mérföldes (kb. 340 km) valós téli (0 fokban mért) hatótávval, amely az EPA érték 84 százaléka. A fenti ábrán látható -34%-os eltérés nem az EPA értéktől való elmaradást, hanem a téli jellemző hatótáv és az adatbázisban található legjobb értékek különbsége. A legjobb érték a Kona esetében az EPA hatótáv 130 százaléka.

A téli és a nyári értékek közötti legkisebb eltérést az Audi e-tron produkálta. Téli időjárásban a hivatalos hatótáv 80%-át tudta teljesíteni, azonban ez a modell nyáron sem hozza az EPA adatot a Recurrent saját mérései szerint, csupán annak 94 százalékát, így az Audi téli hatótávja mindössze 16 százalékkal marad el a saját maximumától.

Az EPA értéktől leginkább a Teslák maradtak el, melyek 0 fokban a hivatalos hatótáv felét sem tudják teljesíteni a Recurrent adatbázisa szerint, igaz ezek a modellek a tanulmány szerint nyáron is nagy mértékben elmaradnak az EPA értéktől. Ennek oka talán az lehet, hogy a Tesla folyamatosan frissíti autóit, amely magával hozza a hatótáv növekedését is, a Recurrent pedig egyben kezelte az egyes típusokat, így például a flottában szereplő legidősebb Model 3 hatótávját is a ma kapható modellek EPA értékéhez viszonyították, ráadásul egy korai Tesla esetében már az akkumulátor degradáció is csökkenti a hatótávot, nem csak a hideg.

Hasonló lehet a Nissan LEAF gyenge szereplésének oka is, melynek 2015-ös modelljei csak az EPA érték 58%-át, a 2019-es autók pedig az EPA hatótáv 62%-át teljesítik hidegben.

A tízezer autós flottában legnagyobb súllyal egyébként a Tesla Model 3 szerepel, összesen 4576 autó adatait elemezték, amitől alig maradt el a Model Y példányok száma (4375 autó), melyek között mindkét típus esetén különböző évjáratok és akkumérettel rendelkező példányok vegyesen megtalálhatók. Legkevesebb autót (31 db) a Volkswagen ID.4 modellből tudtak figyelembe venni.

A hőszivattyú előnyével kapcsolatban a Recurrent anyaga több tanulmányt idéz. Egy hivatkozott brit tanulmány valós téli hatótávteszteken arra az eredményre jutott, hogy a hőszivattyú nélküli modellek téli hatótáv-vesztése 33,6%, miközben a hőszivattyúval fűtő autók csak 25,4%-kal mennek kevesebbet egy töltéssel. Egy másik tanulmány szerint 0 °C esetén a rezisztív fűtéssel rendelkező autók hatótáv-vesztése 25%, a hőszivattyús modelleké pedig csupán 5,9%.

A Recurrent már két éve is közzétett hasonló adatokat, igaz akkor még csak 7000 autóra volt rálátásuk, a közelmúltban pedig azt elemezték, hogy milyen hatással van az akku élettartamára a gyakori DC villámtöltés.

Mennyire csökkenti a hideg a villanyautók hatótávolságát?

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.