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 Hiába módosította a szabályokat az UNECE, úgy néz ki, még mindig maradt benne egy olyan lényeges rendelkezés, amely lehetetlenné teszi, hogy az amerikai 12.3-as főverzióhoz hasonló, szinte teljesen autonóm rendszert kapjanak jövőre az európai Teslák. Alapvető változás kellene. Lemaradunk Sokan várták az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) önvezetéssel és vezetéstámogató rendszerekkel foglalkozó munkacsoportjának márciusi soros ülését, majd a témát követő bloggerek nagy örömmel konstatálták, hogy végre elfogadták a módosítást, év vége felé életbe léphetnek az új szabályok, és jövőre megérkezhet a felügyelt önvezetés (leánykori nevén FSD Beta). Mi meg jól megírtuk, aztán mégsem. The updated DCAS regs are encouraging, but they won’t go into effect till ~Nov, and don’t address the key issue (system initiated maneuvers) in order to enable the safety benefits of FSD Supervised (not just the latest version, but even older ones). A mindset change is… https://t.co/75pA3wmPOU — Rohan Patel (@rohanspatel) April 4, 2024 Rohan Patel, a Tesla hatósági kapcsolatokért is felelős vezetője az az ember a cégen belül, aki többek között az autógyártó rendszereinek hatósági jóváhagyásáért is felel, így pontosan tudja, mit engednek meg a szabályok, és miben felel meg, vagy épp nem felel meg ennek az FSD szoftver. A szakember most az X-en hűtötte le a kedélyeket, amikor egy kérdésre válaszul elmondta, hogy bár nagyon szeretnék a 12-es verziót év végén Európában is útnak indítani, erre még a most módosított UNECE szabályok sem adnak majd lehetőséget. Merész tesztbe kezd a Tesla: egyhavi ingyen önvezetés jár mindenkinek A legnagyobb probléma, hogy az előírások a jövőben is megkövetelik, hogy a sofőr az autó minden egyes önálló manőverét előzetesen jóváhagyja. Jelenleg is úgy működik például az Enhanced Autopilot (EAP) vezetéstámogató, hogy az autó által javasolt sávváltásokat a sofőrnek az index használatával, illetve ezután a kormány finom megmozdításával jóvá kell hagynia, ami nagy mértekben lekorlátozza az európai változat használhatóságát. Patel szerint ez a korlátozás lényegében ellehetetleníti az FSD V12 európai telepítését, sőt az autók használatát még veszélyessé is teszi, hiszen állandóan elvonná a sofőr figyelmét az éppen jóváhagyandó manőver. Így legfeljebb az előző generációs szoftver kicsit okosított változatát kaphatjuk majd meg. We could make some small improvements to the older versions of FSD, based on the updated DCAS regulations at the end of the year. But unless there is an updated allowance for “system initiated” maneuvers, the full benefits of systems such as Supervised FSD are not type… — Rohan Patel (@rohanspatel) April 4, 2024 A szakember azt is hozzátette, hogy más kormányzati szervek, így például Japán hatóságai sokkal rugalmasabbak ebben, így ott előbb várható változás, de Európában több támogatásra lenne szükség a szabályozók részéről. Patel szerint azonban a végtelenségig nem lehet ellenállni majd a haladásnak, hiszen más országokból egyértelműen látszanak majd a rendszer biztonsági statisztikái, a balesetek számának csökkenése. Azonban, ahogy fogalmaz, a közúti közlekedés legizgalmasabb változásaiból az UNECE szabályait követő országok ki fognak maradni. Címlapkép: Black Tesla, YouTube. Megnyílt az út a Tesla önvezető autói előtt Európában Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!