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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Kiderült, csökkentek-e az elektromos eladások az európai autógyártóknál

elektromos autó piac
2024. 04. 16 - Biró Balázs - 0
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

Bár az utóbbi időben inkább csak évente tekintjük át az elektromos autók piacának alakulását, hogy kicsit hosszabb folyamatokat lássunk, a médiában felfokozott várakozások övezik az idén év eleji számokat, amiben sokan már a „villanyautós lufi” kipukkadását látják.

Most, hogy már minden nagyobb európai autógyártó lezárta az első negyedévet, nézzük meg, hogyan alakultak a számok valójában.

BMW

ABC sorrendben haladva a BMW Csoporttal kezdünk, ahol az eladások tekintetében inkább stagnálást, mint hatalmas fejlődést mutat a +1,1%-os 595 ezres eredmény a vállalat BMW, MINI és Rolls-Royce márkáinak összesítése után. A sorból egyébként a fő márka +2,5 százalékos eredménye lóg ki felfelé, a MINI -9,4, a luxusautó-gyártó pedig -7 százalékot tudott csak felmutatni. A vállalat legnagyobb piacán, Európában 5,5 százalékot tudott növekedni, de Kínában 3,8 százalékot estek az eladások.

Persze ami minket ennél jobban érdekel, az a villanyautó-eladások száma.

A vállalat az idei első negyedévben elért egy fontos mérföldkövet: fennállása óta már egymillió tisztán elektromos autót adott el a BMW Csoport.

Az idei év első három hónapjában ebből globálisan 82.700 talált gazdára, ami közel 28 százalékkal jobb, mint a tavalyi Q1-es eredmény.

A tisztán elektromos autók szárnyalása egyébként szinte kizárólag a BMW márka érdeme, mert a konszern 100 eladott villanyautójából 95 a kék-fehér propellert viselte, ami a tavalyi 56 ezerhez viszonyítva +40 százalékot jelent.

A cég sajtóközleménye nem említi, de ez egyben azt is jelenti, hogy, becslésünk szerint, a MINI villanyautó eladásai 8800-ról 4000-re eshettek, illetve a csoport PHEV autóinak eladásai is 13 százalékkal csökkentek.

BMW Csoport Q1 2024 Q1 2023 Változás
Belsőégésű (beleértve HEV) 472.055 477.652 -1%
PHEV 39.916 45.839 -13%
BEV 82.700 64.647 +28%
Összesen 594.671 588.138 +1%

Összességében az látszik, hogy a BMW csoport eladásai 2017-2019 környékén tetőztek a mostani évi 2,5 milliós szinten, de a tavalyi enyhe emelkedés idén év elején folytatódott. Jó hír, hogy a cég, különösképp pedig a fő márka vásárlói, egyre szívesebben választják a tisztán elektromos változatokat.

Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz Csoport sajtóközleménye igyekszik a pozitívumokat keresni az amúgy kissé borús eredmények láttán, de úgy néz ki, a tavalyi darabszám csökkenés idén is folytatódik, még ha 1-1 régióban vagy szegmensben javultak is a részeredmények.

Mercedes-Benz Csoport Q1 2024 Q1 2023 Változás
Belső égésű (beleértve HEV) 475.200 507.100 -6%
PHEV (személyautó) 42.700 40.100 +6%
BEV (sz. autó és furgon) 50.500 55.200 -9%
Összesen 568.400 602.400 -6%

A Mercedes-Benz Cars, azaz a Merci és Smart személyautók eladásai összességében 8 százalékkal estek 2023 első negyedévéhez képest, de ami számunkra fájóbb, a villanyautók számai is ugyanilyen mértékben romlottak.

Nem áll jobban a kisteher üzletág sem, ott a BEV modellekből 17 százalékkal kevesebb fogyott.

A Mercedes-Benz Cars és Vans üzletágai így együtt 50.500 tisztán elektromos járművet adtak el, ami 9 százalékkal volt kevesebb, mint tavaly.

Stellantis

A Stellantis ismét fukarkodik kicsit a villanyautós adataival, konkrét számokat nem árul el, csak százalékos változásokat említ.

Hogy még kevésbé legyen egyszerű a feladatunk, a cég sajtóközleménye csak Európára terjed ki, külön kommünikében részletezik az Egyesült Államokat, de a világ többi részérről nem kaptunk adatot.

Kezdve Amerikával, a vállalat eladásai 10 százalékot estek, ám a PHEV modelleké 82 százalékot emelkedett – persze számok nélkül a nagy százalékos változás nem mond sokat.

Ebben a régióban legalább egy kis támpontot kapunk, amerikai szokásoknak megfelelően részletes, típusokra lebontott listát tesznek közzé negyedévente az eladásokról. Így tudjuk, hogy az Egyesült Államokban 332.540 autót adtak el, de hogy a hajtásláncok darabszám szerint hogyan oszlottak meg az titok. Tisztán elektromos autót egyébként a konszern az USA-ban jelenleg nem árul, de hamarosan érkezik a Fiat 500e, és év végéig még több új modell.

Európa 29 országában a cég eladásai 5,4 százalékkal nőttek egy ismeretlen darabszámra, ezen belül pedig a tisztán elektromos autóké 4,5 százalékkal javult. Így a BEV piacon 14,4 százalékot értek el. Talán majd, ha pár hét múlva befutnak az összeurópai villanyautós számok, akkor ebből tudunk egy nagyságrendi darabszámra következtetni.

Volkswagen Csoport

Európa legnagyobb autógyártója eddig a villanyautózás helyi éllovasának számított, de úgy néz ki, beigazolódtak azok a tavalyi értesülések, hogy jelentősen esett a konszern elektromos palettája iránti kereslet Európában, ám ezt majd csak késve, a COVID alatt és után felgyülemlett megrendelések lecsengése után fogjuk látni. A cég szerint a megrendelések száma a régióban az első negyedévben viszont javult, így talán csak átmeneti hullámvölgyet látunk.

Volkswagen Csoport Q1 2024 Q1 2023 Változás
Belső égésű + HEV + PHEV 1.967.900 1.899.700 +4%
BEV 136.400 141.000 -3%
Összesen 2.104.300 2.040.700 +3%

A villanyautók eladásai globálisan 3,3 százalékkal csökkentek, ám az átlag eltakarja a regionális különbségeket.

Kínában a cég 91 százalékos növekedésről ír, ami elsőre jól hangzik, de a valóságban ez még mindig csak 41.000 tisztán elektromos autót jelentett, miközben Amerikában az amúgy sem túl acélos villanyautó-eladások 16 százalékkal, 13 ezerre csökkentek,

Az igazi feketeleves Európa volt, ahol az összeladások stagnáltak (-0,3%), ám a villanyautók értékesítése 24 százalékkal, 74.400-ra csökkent.

Így a csoport elvesztette az első helyet a kontinensen, a Tesla annak ellenére előzte be, hogy európai eladásai 9 százalékkal, 85 ezerre csökkentek.

A konszern legnépszerűbb villanyautóinak globális listája a következő volt:

Típus Q1 2024 Q1 2023 Változás
VW ID.4/ID.5 34.600 41.900 -17%
VW ID.3 26.100 23.600 +11%
Audi Q4 e-tron 22.800 21.300 +7%
ŠKODA Enyaq iV 14.000 12.400 +13%
Audi Q8 e-tron 9600 9700 -1%
VW. ID.Buzz / Cargo 7000
Cupra Born 6900
Egyéb 15.400 32.100 -52%

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.