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 Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, nagy kihívás előtt állnak az európai autógyártók 2025-től, ugyanis jelentősen szigorodnak a CO2 kibocsátásra vonatkozó szabályok. Most elemzők kiszámolták, mennyi villanyautót és plug-in hibridet kellene gyártaniuk, hogy teljesíteni tudják az új flottaátlagot és elkerüljék a súlyos büntetéseket. Rohamlépésben A számokat áttekintve egyáltalán nem vagyunk benne biztosak, hogy drasztikus intézkedések nélkül a konszernek nagyobb része képes lesz megugrani a lécet. Vagy kénytelenek lesznek ismét olyan cégekkel összebútorozni, legalábbis a flottaszámítás erejéig, akik sokkal jobban állnak náluk, vagy elkerülhetetlen lesz pár benzinzabáló típus leállítása és az elektromos kínálat árainak jelentős csökkentése. A németek egyébként már utóbbi forgatókönyvre készülnek. Az Automobilwoche iparági szaklapnak nyilatkozó Thomas Peckruhn, a német autókereskedők szövetségének alelnöke például újabb, romboló hatású árháborúra figyelmeztet, amely tovább csökkentené a használt villanyautók értékét a cégek könyvelésében és sokba kerülne az autógyártóknak és a kereskedőknek is. A napokban a kérdést a közéletbe bedobó Dataforce számolta ki, hogy mennyi PHEV, illetve BEV autót kellene gyártania a különböző cégeknek, hogy teljesítsék a 2025-től az adott konszernre vonatkozó CO2 flottaátlagokat – írja az Automobilwoche. BEV eladások % 2023 2024 H1 2025 BMW 20% 19% 24% Ford 4% 5% 23% Mercedes-Benz 18% 18% 24% Stellantis 12% 9% 18% Toyota 3% 3% 7% Volkswagen Csoport 13% 10% 25% A villanyautók terén talán a BMW áll a legjobban, akik az elmúlt években szép növekedést mutattak és jelenleg is 20 százalék körül mozog eladásaikban a tisztán elektromos autók aránya. A bajor vállalatnak 2025-ben 91g/km a flottaátlag célértéke, és ehhez mindössze 24 százalékra kell növelniük villanyautó eladásaikat, ami abszolút hozható. Papíron nem áll sokkal rosszabbul a Mercedes sem, 18-ról szintén 24 százalékra kell növekedniük, ám a stuttgarti cég villanyautó-eladásai egyelőre csökkennek, arányuk is csak azért stabil mert a vállalat összeladásai is rossz irányba mennek. Nekik 88 g/km a flottacél. Sokkal nehezebb már a Stellantis és a Volkswagen Csoport helyzete, akiknek minimum duplázniuk kellene jelenlegi villanyautó eladásaikat – sőt, Wolfsburg előtt még nagyobb a feladat. A 97, illetve 94 g/km kemény menet lesz. Legrosszabbul a Ford áll a listán, nekik be kell kapcsolni az utánégetőket, hogy 5 százalékról 23-ra emelkedjen a BEV részesedés az eladásaikban. Ehhez nem csak az szükséges, hogy az új Explorer és Capri tömeggyártása gond nélkül pörögjön, de átütő piaci siker, kereslet is kell az újdonságok iránt. PHEV eladások % 2023 2024 H1 2025 BMW 15% 14% 20% Ford 11% 9% 11% Mercedes-Benz 19% 22% 27% Stellantis 7% 4% 8% Toyota 4% 4% 5% Volkswagen Csoport 6% 6% 11% A villanyautók mellett a PHEV eladásoknál is rá kell lépni a gázra. Ez a hajtáslánc egyelőre szerény növekedést mutat Európában de mivel nagyon közel van árazva a villanyautókhoz, továbbra is csak 8 százalék körül táncol a piaci részesedése. Pedig papíron ez lenne az egyszerűbb feladat, hiszen a tisztán elektromos hajtástól tartó vásárlóknak megmarad a benzinmotor és a benzinkutak biztonsága. De ehhez jelentős árvágás kell. Érdekes, de gyenge villanyautó eladásai ellenére a Toyota áll a legjobban a gyártók között, mivel eladásainak 75 százaléka már ma is nem tölthető, hagyományos hibrid, ezért a 97 g/km-es célt akkor is hozni tudják ha messze a piaci átlag alatt, 7 százalékra nőnek csak tisztán elektromos eladásaik. Fizethet a Ford és a Volkswagen, mert nem adnak el elég villanyautót Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!