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
auto

Így állna bosszút Kalifornia demokrata kormányzója Elon Muskon

üzlet
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

Elon Musk és Gavin Newsom nem először akasztják össze a bajuszt és a Tesla vezetője bőven tett is érte, hogy ne legyen baráti a viszony.

Most Kalifornia kormányzója csapott ismét oda.

Kizárják

A Tesla már pár éve elvitte központját Kaliforniából, de a fremonti autógyár, a Los Angeles-i dizájnstúdió, a Lathropban található logisztikai központ, a kereskedések és szervizek, no meg a szintén fremonti akkugyár (pilot üzem) több mint 47 ezer embernek ad munkát. Ezzel a vállalat a 40 milliós állam legnagyobb autógyártója és egyes számítások szerint a beszállítói lánccal együtt több mint 80 ezer munkahelyért felelős.

Annak ellenére, hogy Kalifornia már pár évtizede hagyományosan a Demokrata párt legnagyobb bázisa, Musk pedig az elmúlt pár évben mindent megtett azért, hogy ezek a szavazók utálják őt, a Tesla a mai napig az egyik legnagyobb szereplő Amerika legnagyobb autópiacán.

Az idei év első kilenc hónapjában a Toyota mögött a másodikak, a villanyautók listáján pedig az elsők az államban. A Model Y a legnagyobb darabszámban eladott autó a demokrata fellegvárban.

Newsom nem csak ennek a jelentős gazdasági erőnek a kormányzója, de annyira prominens demokrata politikus, hogy neve felmerült korábban lehetséges elnökjelöltként is, amikor Biden visszalépett, és van egy olyan érzésünk, hogy 2028-ban is ott lesz a listán.

Így nem csoda, hogy a kormányzó és Musk, Donald Trump lelkes támogatója, folyamatos szócsatában állnak, ám ez most szintet lépett. Úgy néz ki a politikai bosszú a következő fegyvernem.

Newsom kormányzó ugyanis most bejelentette, hogy amennyiben Trump az ígéretéhez híven megszünteti a 7500 dolláros szövetségi szintű villanyautó-vásárlási támogatást, Kalifornia újraindítja saját programját, ám azt úgy vezetik be, hogy a Tesla autóinak vásárlói ne legyenek jogosultak rá.

Kalifornia saját támogatási programja 2023-ban szűnt meg, addig mintegy 1,5 milliárd dollárból közel 600 ezer elektromos és hibrid vásárlását támogatta az állam – írja a Reuters.

A Bloomberg úgy tudja, hogy a konkrét mechanizmus a Tesla kizárására a piaci részesedés maximalizálása lesz, magyarul, mivel Musk cége a legnagyobb szereplő a villanyautó-piacon, 55 százalékos piaci súlyuk alatt húzzák majd meg a határvonalat.

A kormányzó stábja a tervezetet úgy magyarázza, hogy ezzel kívánják serkenteni a versenyt. A program újraindítását kérdésessé teszi azonban, hogy Kalifornia 2025-re már így is kétmilliárd dolláros költségvetési hiányt prognosztizál.

A Tesla vezetője az elmúlt években egyébként konzisztensen a villanyautók vásárlását támogató programok ellen érvelt, azzal a nem elhanyagolható kiegészítéssel, hogy szerinte semmilyen hajtásláncot, így a belső égésű motoros autókat sem szabadna támogatni. Az IMF egy 2023-as tanulmánya szerint a világ kormányai a megelőző évben 7000 milliárd dollárral támogatták a fosszilis energiahordozók iparát.

Musk nemrég egy befektetői konferenciahíváson kérdésre válaszul elmondta, hogy szerinte a szövetségi támogatás eltörlése katasztrofális következményekkel járhat a Tesla versenytársaira nézve, míg a saját cégét csak enyhébben viselné meg, hosszabb távon pedig versenyelőnyt jelentene a Teslának, amely a többiekkel ellentétben jelenleg is nyereségesen gyárt villanyautókat. Fontos különbség azonban, hogy a 7500 dollár kivezetése mindenkire egyformán vonatkozna, míg a kaliforniai terv csak a Teslát zárná ki.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás