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
auto

Nem tiltják be a norvégok a hagyományos autókat 2025-től

elektromos autó

Norvégiáról mindenki tudja, hogy az elektromos átállás éltanulója, és az is széles körben ismert, hogy az ország kormánya még 2017-ben a hagyományos meghajtású autók 2025-ig történő kivezetéséről döntött. Eljött tehát az idő, hogy a norvég kereskedések megszabaduljanak az utolsó belső égésű motoros és tölthető hibrid autóiktól?

Úgy tűnik, hogy nem. Erre egyelőre nem lesz szükség.

Nem tiltják be a hagyományos autók értékesítését

Norvégiában idén november végéig az újautó-eladások 89 százaléka már tisztán elektromos volt, ráadásul a 93,6 százalékos novemberi adat azt mutatja, hogy az elektromos autók aránya tovább nő. Hogy mikor éri el a 100%-ot, azt nehéz még megjósolni, de 2025 januárjában még szinte biztosan lesz néhány százalék egyéb meghajtású jármű is a mixben, hiszen Norvégiában 2025-ben sem tiltja semmi a belső égésű motoros és tölthető hibrid járművek értékesítését.

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

 

A 2025-ös nemzeti cél kitűzésekor 2017-ben az elektromos meghajtás aránya az új autók értékesítésében nem érte még el a 30%-ot. A belső égésű motorok és a tölthető hibridek teljes kivezetése meglehetősen ambiciózus, sokak számára elképzelhetetlen cél volt. Épp csak megjelent a Tesla Model 3, a többi gyártó pedig még csak ígérgette a nagyobb hatótávú autók érkezését. A norvég cél meghatározásakor tehát nem lehetett még látni, hogy mivel fogják tudni helyettesíteni a belső égésű autókat a kínálatban. Mégis belevágtak, és úgy tűnik, hogy nekik lett igazuk.

De akkor mégis miért vesznek a norvégok elektromos autót a belső égésű motoros járművek helyett?

Norvégia már évek óta azt a stratégiát folytatja, hogy a járműveket forgalomba helyezéskor azok környezeti terhelése alapján - nemcsak szén-dioxid-kibocsátást, de a többi káros anyagot is figyelembe véve - adóztatja, miközben az elektromos és a konnektoros hibrid autók többféle kedvezményben részesülnek. A két hatás együtt már alkalmas arra, hogy az autóvásárlókat a társadalmilag is előnyösebb, tisztábban üzemelő autók felé terelje. Bár a kedvezmények egy részének mértéke az évek során a tisztán üzemelő autók arányának növekedésével csökkent, a tölthető hibrideket és más szennyezőbb autókat választók is egyre növekvő adóterhekkel szembesültek. Így ma sokkal jobb választás az új autók között egy tisztán elektromos, mint egy tölthető hibrid vagy egy más, belső égésű motorral (is) felszerelt jármű.

A 2025-ös szabályozás alapján a villanyautókat továbbra is megilletik a kedvezmények, így például 500.000 koronáig (~17,3 millió forint) továbbra is áfamentesek, de a plug-in hibridek adója 45 ezer koronával (~1,6 millió forint), az egyéb hagyományos hajtásláncú típusoké pedig 14,5 ezer koronával (~500 ezer forint) nő 2025. április 1-től.

A kishaszongépjárművek kapcsán azonban úgy tűnik, még a norvég tempó sem elég, itt már 2027-tel számolnak a teljes átállásra, bár az új hivatalos céldátumot még nem fogadták el. A hagyományos meghajtású kisteherautók adótételei is nőnek 2025-ben, igaz, alacsonyabb összeggel, 8500 koronával.

13%-ról 100%-ra?
Érdekes így utólag visszanézni a norvég piac változását. 2014-ben, tehát csupán 10 évvel ezelőtt a tölthető autók aránya az új autók között 13,13% volt, miközben idén ez az arány bőven 90% fölött jár már. Az elektromos autók terjedését a villanyautók fejlődése, az árak csökkenése, a kínálat jelentős bővülése és a töltőhálózat kiépítése is segítette. De sehol nem volt a kínálat (autók sokfélesége) ahhoz, ami a következő években jön, és az árak csökkenése – legalábbis a megfizethetőbb modellek megjelenése – is csak most indul be igazán. Ha a tölthető autók részarányát tekintve Magyarország most tart ott, ahol Norvégia állt 10 évvel ezelőtt, akkor a kedvező körülményeket is figyelembe véve minden esélyünk megvan arra, hogy 2035-re nálunk is 100% közelébe emelkedjen a tisztán elektromos autók aránya az újautó-piacon. De az sem lehetetlen, hogy a piaci környezet változása még ennél is gyorsabb átállást fog eredményezni.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.