A Datahouse 2024-es éves adatsorából még egy kategóriával adósok vagyunk, ez pedig a kisáruszállítók eladásai. Tavaly a duplájára nőtt hazánkban a tisztán elektromos kisáruszállító eladása, ám ez még így is csak 5,4 százalékot tett ki a piacon. Igaz, ez a szám már elég volt ahhoz, hogy ez legyen a második legnépszerűbb hajtáslánc. Kiderült, melyek voltak 2024 legnépszerűbb új villanyautói Magyarországon Típusok A típusok listáját most is a TOP 20-szal kezdjük és az első három hely a személyautókhoz hasonlóan talán itt sem okoz túl nagy meglepetést. A kishaszongépjárművek királya, a Ford Transit elektromos hajtással felszerelve is megszerezte az első helyet, tőle tisztes távolságban lemaradva látjuk a Dacia Springet, amely valószínűleg az állami támogatás következtében lett ennyire népszerű. Ha olvasóink között van olyan, akinek a cégénél vásároltak elektromos áruszállító Springet, kíváncsiak vagyunk, milyen munkakörbe fogták be a Dacia elektromos furgonját. Last mile kiszállítás? Pizzafutár feladatok? Várjuk a kommenteket! A BYD ETP3 harmadik helye szintén a kínai márka átlagon felüli hazai szereplését mutatja # Típus 2024. január-december Változás 1 FORD TRANSIT 202 132% 2 DACIA SPRING 120 97% 3 BYD ETP3 111 – 4 MERCEDES CITAN 96 300% 5 MERCEDES VITO 95 296% 6 TOYOTA PROACE CITY 86 153% 7 MERCEDES SPRINTER 75 -22% 8 OPEL VIVARO 71 58% 9 CENNTRO LOGISTAR 100 70 268% 10 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 64 94% 11 OPEL COMBO 51 34% 12 NISSAN TOWNSTAR 42 17% 13 PEUGEOT EXPERT 28 47% 14-15 VOLKSWAGEN CRAFTER 26 -54% 14-15 CITROEN BERLINGO 26 86% 16 PEUGEOT PARTNER 25 108% 17 RENAULT KANGOO VAN 22 47% 18-19 TOYOTA PROACE 21 950% 18-19 CENNTRO LOGISTAR 200 21 425% 20 FORD TRANSIT CUSTOM 15 0% Egyéb: 76 – Összesen: 1343 99,3% Az éves listán kiemelnénk még a Mercedest, amely három helyet is elnyert a legjobbak között, a Cenntro Logistar 100-ast, amely több hónapban okozott meglepetést a ranglista élén és a Volkswagen ID.Buzz Cargo verzióját, amely a globális eladások gyengülése ellenére nálunk – ha alacsony bázisról is, de – majdnem duplázott. Ahogy a személyautóknál, most itt is megosztjuk a lista többi helyezettjét is: # Típus 2024 összesen 21 CITROEN JUMPER 14 22 CENNTRO LOGISTAR 260 9 23 GOUPIL G4 9 24 GOUPIL G6 9 25 CITROEN JUMPY 8 26 FIAT DOBLO CARGO 6 27 FIAT DUCATO 6 28 PEUGEOT BOXER 6 29 VICTORY SCH1030BEV 3 30 VICTORY SCH5032BEV 3 31 OPEL MOVANO 2 32 ADDAX MT15N 1 A teljes lista természetesen jóval rövidebb, mint a személyautóknál, mindössze 32 típus talált vásárlókat a magyar piacon az előző évben. Márkák A márkák rangsorát végül tényleg megnyerte a Mercedes-Benz. Igaz, a Ford Transitot nem tudták letaszítani a trónról, de több modelljük is szépen szerepelt, így összességében tisztességes előnnyel nyertek. Az amerikai márka mögött, talán némi meglepetésre, az Opel végzett a harmadik helyen. A váratlan jó szereplés csak az elektromos személyautós listához képest értendő, mert ott tavaly nem brillírozott a márka, de itt megvan a bronz. # Márka 2024. január-december Változás 1 MERCEDES 266 85% 2 FORD 217 149% 3 OPEL 124 49% 4 DACIA 120 97% 5 BYD 111 – 6 TOYOTA 107 197% 7 CENNTRO 100 170% 8 VOLKSWAGEN 90 1% 9 PEUGEOT 59 90% 10 CITROEN 48 129% 11 NISSAN 42 17% 12 RENAULT 22 38% 13 GOUPIL 18 13% 14 FIAT 12 -8% 15 VICTORY 6 – 16 ADDAX 1 – Egyéb 0 – Összesen: 1343 99,43% A két számjegyű növekedésekben nyilván benne van az állami támogatás hatása is, amellyel itt az ÁFA visszaigénylése miatt jobban lehetett élni, mint a személyautóknál. A legnagyobb csökkenést a Fiat könyvelhette el, de a Volkswagen egy százalékos növekedése is csak látszatsiker egy olyan piacon, amely a duplájára nő. Csoportok Konszern szinten is csoportosítottuk a számokat, ám ez a Mercedes első helyén nem változtat – innen is gratulálunk nekik. A Stellantis viszont némely márkájának (lásd Fiat) gyenge szereplése ellenére is meg tudta szerezni a második helyet, maga mögé utasítva a Fordot. Ehhez egy picit fejben még hozzátehetjük a Toyota Proace/City típusokat is, hiszen ezek a Citroënnél készülnek a Berlingo és a Jumpy testvéreként. A Renault Csoport eredményét szinte egymaga hozta össze a Dacia (85%), de azért itt is megemlítenénk, hogy a típusok között negyedik helyezett Mercedes-Benz Citan és tizenkettedik Nissan Townstar is igazából egy álruhás Renault Kangoo. # Cégcsoport 2024. január-december Változás 1 MERCEDES-BENZ VANS 266 85% 2 STELLANTIS 243 64% 3 FORD 217 149% 4 RENAULT CSOPORT 142 84% 5 BYD 111 – 6 TOYOTA 107 197% 7 CENNTRO 100 170% 8 VOLKSWAGEN CSOPORT 90 1% 9 NISSAN 42 17% 10 GOUPIL 18 13% 11 VICTORY 6 – 12 ADDAX 1 – Összesen: 1343 99,2% Természetesen 2024-ben is a dízel hajtás dominált a kisáruszállítóknál, pedig olyan jó lenne, ha legalább a városokban és az agglomerációkban járó furgonokat sürgősen elektromosra cserélnék. Érzésünk szerint ezeken a távokon már nem a hatótáv, hanem a nagyon bátor elektromos felár lehet az akadály. Egy a telephelyre, logisztikai központba telepített töltő bőven elég ahhoz, hogy ezek a kocsik akár 300 kilométereket rohangáljanak ezekben a viszonylatokban. Vesz egyáltalán valaki dízel-hibridet? A 2023-as számok kapcsán meg kell jegyeznünk, hogy az egyéb kategória kiugró értéke valószínűleg ott is a biodízellel is (!) működni tudó Toyota Hilux pickup számlájára írható, de ezt nem tudtuk korrigálni, mert nem voltak részletes adataink. 2024-ben ezt a típust mi átsoroltuk a dízelekhez, mert rendkívül furcsán eltorzítja a statisztikát ez az elméleti használati lehetőség és hivatalos besorolás. A hibridek egészen marginális szerepet töltenek be jelenleg a kisáruszállítóknál, fél százalékot sem ér el az arányuk, ezért év közben ezeket mindig egyben kezeljük, nem bontjuk szét plug-in, mild hibrid és hagyományos hibrid kategóriákra. Az alábbi táblázat azt is megmutatja miért: összesen 83 fogyott belőlük. Típus 2024. január-december Meghajtás FORD TRANSIT CONNECT VAN 35 Plug-in hibrid FORD TRANSIT CUSTOM 10 Plug-in hibrid FORD TRANSIT VAN 1 Mild hibrid FORD TRANSIT CUSTOM 1 Mild hibrid LAND ROVER DEFENDER VAN 1 Mild hibrid TOYOTA TUNDRA 1 Hibrid TOYOTA YARIS VAN 34 Hibrid A novemberi statisztika ezen a linken található: Megelőzték a Fordot és a BYD-t is a magyar elektromos kishaszongépjármű piacon Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!