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
auto

Duplájára nőtt a tisztán elektromos kisáruszállítók eladása

elektromos autó piac

A Datahouse 2024-es éves adatsorából még egy kategóriával adósok vagyunk, ez pedig a kisáruszállítók eladásai.

Tavaly a duplájára nőtt hazánkban a tisztán elektromos kisáruszállító eladása, ám ez még így is csak 5,4 százalékot tett ki a piacon.

Igaz, ez a szám már elég volt ahhoz, hogy ez legyen a második legnépszerűbb hajtáslánc.

Kiderült, melyek voltak 2024 legnépszerűbb új villanyautói Magyarországon

Típusok

A típusok listáját most is a TOP 20-szal kezdjük és az első három hely a személyautókhoz hasonlóan talán itt sem okoz túl nagy meglepetést.

A kishaszongépjárművek királya, a Ford Transit elektromos hajtással felszerelve is megszerezte az első helyet, tőle tisztes távolságban lemaradva látjuk a Dacia Springet, amely valószínűleg az állami támogatás következtében lett ennyire népszerű.

Ha olvasóink között van olyan, akinek a cégénél vásároltak elektromos áruszállító Springet, kíváncsiak vagyunk, milyen munkakörbe fogták be a Dacia elektromos furgonját. Last mile kiszállítás? Pizzafutár feladatok? Várjuk a kommenteket!

A BYD ETP3 harmadik helye szintén a kínai márka átlagon felüli hazai szereplését mutatja

# Típus 2024. január-december Változás
1 FORD TRANSIT 202 132%
2 DACIA SPRING 120 97%
3 BYD ETP3 111
4 MERCEDES CITAN 96 300%
5 MERCEDES VITO 95 296%
6 TOYOTA PROACE CITY 86 153%
7 MERCEDES SPRINTER 75 -22%
8 OPEL VIVARO 71 58%
9 CENNTRO LOGISTAR 100 70 268%
10 VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO 64 94%
11 OPEL COMBO 51 34%
12 NISSAN TOWNSTAR 42 17%
13 PEUGEOT EXPERT 28 47%
14-15 VOLKSWAGEN CRAFTER 26 -54%
14-15 CITROEN BERLINGO 26 86%
16 PEUGEOT PARTNER 25 108%
17 RENAULT KANGOO VAN 22 47%
18-19 TOYOTA PROACE 21 950%
18-19 CENNTRO LOGISTAR 200 21 425%
20 FORD TRANSIT CUSTOM 15 0%
Egyéb: 76
Összesen: 1343 99,3%

Az éves listán kiemelnénk még a Mercedest, amely három helyet is elnyert a legjobbak között, a Cenntro Logistar 100-ast, amely több hónapban okozott meglepetést a ranglista élén és a Volkswagen ID.Buzz Cargo verzióját, amely a globális eladások gyengülése ellenére nálunk – ha alacsony bázisról is, de – majdnem duplázott.

Ahogy a személyautóknál, most itt is megosztjuk a lista többi helyezettjét is:

# Típus 2024 összesen
21 CITROEN JUMPER 14
22 CENNTRO LOGISTAR 260 9
23 GOUPIL G4 9
24 GOUPIL G6 9
25 CITROEN JUMPY 8
26 FIAT DOBLO CARGO 6
27 FIAT DUCATO 6
28 PEUGEOT BOXER 6
29 VICTORY SCH1030BEV 3
30 VICTORY SCH5032BEV 3
31 OPEL MOVANO 2
32 ADDAX MT15N 1

A teljes lista természetesen jóval rövidebb, mint a személyautóknál, mindössze 32 típus talált vásárlókat a magyar piacon az előző évben.

Márkák

A márkák rangsorát végül tényleg megnyerte a Mercedes-Benz. Igaz, a Ford Transitot nem tudták letaszítani a trónról, de több modelljük is szépen szerepelt, így összességében tisztességes előnnyel nyertek.

Az amerikai márka mögött, talán némi meglepetésre, az Opel végzett a harmadik helyen. A váratlan jó szereplés csak az elektromos személyautós listához képest értendő, mert ott tavaly nem brillírozott a márka, de itt megvan a bronz.

# Márka 2024. január-december Változás
1 MERCEDES 266 85%
2 FORD 217 149%
3 OPEL 124 49%
4 DACIA 120 97%
5 BYD 111
6 TOYOTA 107 197%
7 CENNTRO 100 170%
8 VOLKSWAGEN 90 1%
9 PEUGEOT 59 90%
10 CITROEN 48 129%
11 NISSAN 42 17%
12 RENAULT 22 38%
13 GOUPIL 18 13%
14 FIAT 12 -8%
15 VICTORY 6
16 ADDAX 1
Egyéb 0
Összesen: 1343 99,43%

A két számjegyű növekedésekben nyilván benne van az állami támogatás hatása is, amellyel itt az ÁFA visszaigénylése miatt jobban lehetett élni, mint a személyautóknál.

A legnagyobb csökkenést a Fiat könyvelhette el, de a Volkswagen egy százalékos növekedése is csak látszatsiker egy olyan piacon, amely a duplájára nő.

Csoportok

Konszern szinten is csoportosítottuk a számokat, ám ez a Mercedes első helyén nem változtat – innen is gratulálunk nekik.

A Stellantis viszont némely márkájának (lásd Fiat) gyenge szereplése ellenére is meg tudta szerezni a második helyet, maga mögé utasítva a Fordot. Ehhez egy picit fejben még hozzátehetjük a Toyota Proace/City típusokat is, hiszen ezek a Citroënnél készülnek a Berlingo és a Jumpy testvéreként.

A Renault Csoport eredményét szinte egymaga hozta össze a Dacia (85%), de azért itt is megemlítenénk, hogy a típusok között negyedik helyezett Mercedes-Benz Citan és tizenkettedik Nissan Townstar is igazából egy álruhás Renault Kangoo.

# Cégcsoport 2024. január-december Változás
1 MERCEDES-BENZ VANS 266 85%
2 STELLANTIS 243 64%
3 FORD 217 149%
4 RENAULT CSOPORT 142 84%
5 BYD 111
6 TOYOTA 107 197%
7 CENNTRO 100 170%
8 VOLKSWAGEN CSOPORT 90 1%
9 NISSAN 42 17%
10 GOUPIL 18 13%
11 VICTORY 6
12 ADDAX 1
Összesen: 1343 99,2%

Természetesen 2024-ben is a dízel hajtás dominált a kisáruszállítóknál, pedig olyan jó lenne, ha legalább a városokban és az agglomerációkban járó furgonokat sürgősen elektromosra cserélnék.

Érzésünk szerint ezeken a távokon már nem a hatótáv, hanem a nagyon bátor elektromos felár lehet az akadály. Egy a telephelyre, logisztikai központba telepített töltő bőven elég ahhoz, hogy ezek a kocsik akár 300 kilométereket rohangáljanak ezekben a viszonylatokban.

Vesz egyáltalán valaki dízel-hibridet?

A 2023-as számok kapcsán meg kell jegyeznünk, hogy az egyéb kategória kiugró értéke valószínűleg ott is a biodízellel is (!) működni tudó Toyota Hilux pickup számlájára írható, de ezt nem tudtuk korrigálni, mert nem voltak részletes adataink. 2024-ben ezt a típust mi átsoroltuk a dízelekhez, mert rendkívül furcsán eltorzítja a statisztikát ez az elméleti használati lehetőség és hivatalos besorolás.

A hibridek egészen marginális szerepet töltenek be jelenleg a kisáruszállítóknál, fél százalékot sem ér el az arányuk, ezért év közben ezeket mindig egyben kezeljük, nem bontjuk szét plug-in, mild hibrid és hagyományos hibrid kategóriákra.

Az alábbi táblázat azt is megmutatja miért: összesen 83 fogyott belőlük.

Típus 2024. január-december Meghajtás
FORD TRANSIT CONNECT VAN 35 Plug-in hibrid
FORD TRANSIT CUSTOM 10 Plug-in hibrid
FORD TRANSIT VAN 1 Mild hibrid
FORD TRANSIT CUSTOM 1 Mild hibrid
LAND ROVER DEFENDER VAN 1 Mild hibrid
TOYOTA TUNDRA 1 Hibrid
TOYOTA YARIS VAN 34 Hibrid

A novemberi statisztika ezen a linken található:

Megelőzték a Fordot és a BYD-t is a magyar elektromos kishaszongépjármű piacon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.