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 Mint arról január közepén beszámoltunk, valamivel kevesebb mint kétmillió tisztán elektromos autó talált gazdára Európában 2024-ben. Most a Cleantechnica éves listájából kiderült a típusok sorrendje is. A számokat, mint mindig, most is megtisztítottuk a konnektoros hibridektől, de akit a teljes lista érdekel, itt megtalálja. Ezeket vásárolták Az egy százalékos európai és hat százalékos uniós visszaesés az egyes típusok értékesítési számain is meglátszik, de azért nincs arról szó, hogy senki nem tudott növekedni. Az első kettő immár évek óta a két olcsóbb Tesla, a Model Y és a Model 3. Az SUV eladási számai 17 százalékkal csökkentek, ami magasabb érték, mint a globális – becsült – adat. Itt talán jobban várták az emberek a 2025 januárjában bemutatott frissítést? A szedán testvérnek jó éve volt tavaly, a csökkenő piacon tudta 12 százalékkal növelni eladásait. A 2023 telén bemutatkozó Highland modellfrissítés a típus európai történetének második legnagyobb eladási számát produkálta – úgy látszik, az indexkar hiányát megbocsátották az autónak. A harmadik helyet én most önhatalmúlag osztott éremmel jutalmazom. Bár technikailag a 2023-as eredménye másolatával a Škoda Enyaq-é lett a bronz, de a kevesebb, mint fél százalékos előny lehet, hogy csak azon múlik, melyik adatgyűjtés mely kisebb európai országból talált hivatalos számokat, vagy hogyan becsült ott, ahol ilyenek nem állnak rendelkezésre. Így dicséret illet a szenzációs rajttal debütáló Volvo EX30-at is. Kicsit előre szaladunk ugyan, de a 13. helyen lévő EX/XC40 23 százalékos visszaesésében valószínűleg szerepet játszik az új kistestvér sikere is. Az Enyaq egyébként kivétel a Volkswagen Csoport elektromos modelljei között, változó mértékben, de a Q4 e-tron, az ID.4 és ID.3 és a Cupra Born is vásárlókat vesztettek. A BMW két modellel szerepel a toplistán. Az iX1 17 százalékos növekedéssel a nyolcadik lett Európában, míg az i4 kilenc százalékkal csökkent, de a 10. helyre még ez is jó volt. Nem kizárt, hogy az i5 belépője csábított el pár vásárlót házon belül - utóbbi a toplistára nem fért fel, de 23 ezer fogyott belőle tavaly a kontinensen. Az MG4 jelentős, 28 százalékos visszaesése olyan szempontból csalódás, hogy a megfizethető, de mégis kielégítő minőségű kínai villanyautók képviselőjeként sok reményt fűztünk hozzá, de úgy tűnik, vagy az új vámok, vagy a kezdeti felgyűlt rendelések kifutása megviselte a tavalyi számokat. A Mercedes-Benz sok mindennek nem örülhetett tavalyi eladási számai kapcsán és a villanyautói messze az egyik legfájóbb pont voltak a jelentésben. Úgyhogy legyen itt most egy jó hír, az EQA Európában népszerű, 12 százalékkal több fogyott belőle. A Peugeot e-208 az egyetlen Stellantis modell a toplistában. 17 százalékos visszaesése nem szép, de még mindig jobb, mint a konszern testvér Fiat 500e 50 százalékos buktája. Tavaly csak 32 ezer fogyott az olasz kisautóból. A tisztán elektromos listán a Hyundai Kona vitte el az utolsó helyet. 2023-ban a típus nem fért be a legjobbak közé, így nem tudjuk, mekkora volt most a változás. Nemrég megírtuk a Hyundai saját statisztikája alapján a márka villanyautós eladási számait, de az a fenti adattal nem konzisztens. Arra tudunk csak gondolni, hogy a gyártó európai listája csak az uniós országokat tartalmazta, míg a Cleantechnica merítése szélesebb, így a két adatsort nem kevernénk. A gyártók ranglistájában sajnos forrásunk most is egyben kezeli a plug-in hibrid és tisztán elektromos modellek adatait, így külön BEV gyártói toplistát nem tudunk közreadni, de a kombinált összesítésben a Tesla (11% részesedés), BMW (10%), Mercedes-Benz (8,7%), Volvo (8,1%), Volkswagen (7,7%) sorrend alakult ki a márkák között. Csoport szinten természetesen a wolfsburgi csapat nyert. Elmaradt a világvége, csak 1 százalékkal csökkent a villanyautók iránt a kereslet Európában Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!