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
auto

Kína letarolta a villanyautók 2024-es toplistáját

elektromos autó piac
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

Rekord mennyiségű, 17,2 millió új plug-in hibrid és tisztán elektromos autó talált gazdára a világon tavaly, így a két hajtáslánc piaci részesedése már elérte a 22 százalékot.

Az új villanyautók száma most először átlépte a 10 milliót.

A világ többi része

Bár Amerikában csak szerény emelkedésről, Európában pedig enyhe csökkenésről számolhattunk be az elmúlt hetekben, a világ többi részén jelentősen nőtt a kereslet az elektromos hajtás iránt.

Kína természetesen kiemelkedett a mezőnyből, ott már az új autók negyede tisztán elektromos, közel fele konnektoros volt 2024-ben.

Több mint 5,7 millió villanyautót adtak el Kínában tavaly

A Cleantechnica szokásos éves statisztikája alapján 78 millió darabra becsüljük a tavalyi személyautó-piacot, de a teljesen hivatalos adatra valószínűleg még pár hónapot várni kell, amíg az ACEA kiadja.

A konnektoros autók terén – elsősorban Kínában – egyértelműen a plug-in hibrid hajtás növekedett tavaly erősebben. 53 százalékos plusz után 8 százalékot hasított ki magának a nagyjából 6,4 millió PHEV tavaly. A tisztán elektromos autók száma 14 százalékkal, 10,8 millióra emelkedett az újautó-piacon, részesedésük 14 százalék volt a világ autógyártásából.

A típusok listájából ismét kiválogattuk a tisztán elektromos eladásokat, így meglett a villanyautók TOP 10-e.

Érdemes megfigyelni, hogy a típusok TOP 10-es listáján csak egy német és egy amerikai  cég fért fel a kínaiak mellé, és mind a 10 modellt Kínában, vagy Kínában is gyártják.

Forrásunknál a PHEV modellekkel kombinált listán 20 típus van, ezek közül öt csak konnektoros hibrid formában érhető el, öt pedig rendelhető tisztán elektromos hajtáslánccal is. Utóbbiakra a szöveges részben térünk ki, a táblázatba nem kerültek be, mert a BEV variánsok pontos helyezése nem ismert.

A villanyautók között az első 2024-ben is a Tesla Model Y lett, és a legfrissebb információk szerint

a típus megvédte pozícióját a világ autóeladásainak élén is

– pár tízezer darabbal lemaradva követi a Toyota Corolla. A 3 százalékos darabszám csökkenést mi a már a tavaly végig lebegtetett, pletykált, küszöbön lévő modellfrissítésnek tudjuk be, amely most február végén érkezik meg a kereskedésekbe és valószínűleg rányomta némileg a bélyegét a 2024-es eladásokra.

A Tesla Model 3 történetének legmagasabb darabszámát érte el, igaz, ez mindössze egy százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest, de a második helyre ez is elég volt. A típus értékesítési számait nem segítette, hogy a fremonti gyárnak csak lassan ment az átállás az új, Highland változatra 2024 elején, és 30 ezerrel kevesebb hármas készült az első negyedévben, mint előtte, vagy utána.

A harmadik a BYD Seagull, amit Kínán kívül Dolphin Mini néven forgalmaznak. Ez a kisautó természetesen kevesebb mint a harmadába kerül, mint a Model 3, így nem meglepő előkelő helyezése a világranglistán. Erre tehet majd még idén rá egy sikeres európai bevezetés.

A negyedik a BYD Atto 3, amit hazájában Yuan Plus néven ismernek. Bár a típus Magyarországon is népszerű volt tavaly, globálisan 14 százalékot estek az eladások.

A Wuling HongGuang Mini EV szintén egy kínai kisautó, egy régi ismerős, 2020 decemberében írtunk róla először, abból az apropóból, hogy az akkor friss modell hazai ára 1,3 millió forintnak megfelelő jüan volt. A modell nemrég kihívót kapott házon belül a Bingo személyében, de tavaly újra növekedni tudott, mégpedig 10 százalékkal.

A hatodik helyen ismét egy BYD szerepel, mégpedig az itthon is kapható Dolphin, amelynek darabszáma jelentősen, 38 százalékkal csökkent. Mi ezt részben a házon belül alá érkező, feljebb már tárgyalt Seagull/Dolphin Mini sikerével magyarázunk, részben pedig azzal, hogy a modell nemsokára megújul.

Az eredeti listán egyébként ezen a helyen a márka Qin L modellje található, de szerintünk hiba történt az összeállításban, mert az egy PHEV modell, nem pedig tisztán elektromos autó, rossz a jelölés. Elektromos változata a Qin Plus – erről nemsokára lesz még szó.

A Wuling Bingo a hetedik, amely ismét egy olcsó kínai kisautó. Úgy néz ki, a típus úgy tudott 27 százalékot növekedni, hogy közben nem szívta el a vásárlókat a HongGuang Mini EV elöl.

A globális toplista nyolcadik helyén találkozunk először európai típussal, mégpedig a Volkswagen ID.4 személyében. A típus eladásai 12 százalékkal gyengültek, 63 ezer fogyott Európában, 17 ezer az USA-ban, a maradék 90 ezer pedig a világ többi részén, valószínűleg javarészt Kínában.

Hatalmas, 32 százalékos visszaesés után kilencedik, de évek óta a listán van a GAC Aion Y, ami már önmagában teljesítmény, akkor amikor sok típusnevet csak egy-két éven át látunk a TOP 20-ban.

A tizedik hely pedig a Volkswagen ID.3-é amely hét százalékkal egy hajszállal 150 ezer alá növelte eladásait.

Rekordot döntöttek a villanyautók eladásai az Egyesült Államokban

A Cleantechnica teljes, a plug-in hibridekkel kombinált listája is az ID.3-mal zárul, azaz 150 ezer autót kellett eladni ahhoz, hogy a TOP 20-ba férjen egy modell.

Van néhány típus, amely ugyan előkelő helyen szerepel az eredeti toplistán, ám ez csak a plug-in hibrid változat eladásai miatt van. Ha csak az elektromos verzió számait nézzük, már nem érik el a 150 ezres küszöböt. Így a ranglistára nem tesszük fel ezeket a villanyautókat, de azért itt felsoroljuk őket.

Ide tartozik a már említett BYD Qin Plus 140 ezer darabbal, a nálunk most bevezetett BYD Atto 2 (Kínában Yuan Up) 137 ezerrel és a BYD Seal U 110 ezerrel. A BYD Han elektromos változatából 82 ezer, a BYD Song L villanyautó kiadásából 43 ezer, míg a hazánkban szintén friss AITO márka M9-es autójának villanyos változatból 16 ezer fogyott.

A tisztán elektromos modellek alapján összeállított gyártói rangsort piaci részesedésben tette közzé a forrásunk.

Itt is a Tesla áll az első helyen, ám alig 25 ezer autóval lemaradva követi a BYD, majd erősen leszakadva következik a feljövőben lévő Geely (Volvo, Polestar, Zeekr), a SAIC (MG), és végül a Volkswagen Csoport.

Ezek voltak Európa legnépszerűbb villanyautói 2024-ben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.