Örülünk, hogy ellátogattál erre az oldalra. Köszönjük, hogy időt szánsz a töltők etikus használatának megismerésére. Ahhoz, hogy az elektromos autózást lehetővé tevő infrastruktúrát a leghatékonyabb módon tudjuk használni, van néhány egyszerű szabály, amit célszerű betartani. A töltők akkor szolgálják a legjobban a villanyautózást, ha folyamatosan használatban vannak, illetve ha elérhetők amikor szükség van rájuk. Természetesen az nem garantálható, hogy a kinézett töltő mindig szabad legyen, de az alábbi javaslatok segítségével minimalizálhatók a kellemetlenségek. Ezek az erőforrások szűkösek (és sosem lesz annyi, hogy egyszerre minden autót tölteni lehessen), törekednünk kell az optimális használatra. Minden töltőnél Ne foglald el a helyet, ha nem töltesz! Ha az autód nem elektromos, nem tölthető, vagy csak nincs szükséged töltésre, akkor ne állj a töltőhöz tartozó parkolóhelyre. Amíg ott parkolsz, addig jöhet olyan villanyautós, akinek a továbbjutásához vagy hazajutásához töltenie kellene. Hiába volt még egy szabad hely, amikor odaálltál, ha azt vagy azokat időközben másik villanyautó elfoglalta.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 Állj át máshova, amikor lejár a töltésed! Bosszantó dolog, amikor megérkezünk egy töltőhöz, de nem férünk hozzá, mert egy már feltöltődött autó foglalja a csatlakozót (és a helyet). Az autó csatlakoztatásakor a töltő sebességének ismeretében becsüld meg, hogy kb. mikorra fog végezni a töltés, és legkésőbb a töltés lejártakor állj el az autóval egy másik parkolóhelyre. A zöld rendszámmal a legtöbb helyen szerencsére ingyenesen parkolhatunk, így hátrány nem ér. Neked is könnyebb lesz legközelebb szabad töltőt találnod, ha mindenki így cselekszik. A hely kizárólag a töltés idejére használható! Ha nem használod ezt az elektromos autó töltőt, akkor ne állj meg a mellette/előtte, hogy akinek szüksége van a töltésre a továbbjutáshoz, az odaférjen a töltőhöz, ne kelljen másik töltési lehetőséget keresgélnie. Az idő neked is és neki is egy olyan erőforrás, amiből csak kevés van. Segítsük egymást, hogy ne pazaroljuk az időnket! Úgy állj be, hogy a másik helyre más is odaférjen! Ha a töltőre egyszerre két autó is csatlakoztatható, akkor igyekezz úgy beállni, hogy a másik csatlakozónál még egy autót tölteni lehessen. Gondolj arra is, hogy az autók egy része elől, másik része pedig hátul tölthető! A kábel csatlakoztatása után ellenőrizd, hogy elindul-e a töltés! Ritkán ugyan, de előfordul, hogy a töltés nem indul el a várt módon. Ennek oka lehet a bizonytalan csatlakozás, a töltő pillanatnyi problémája, vagy az autó beállítása is. Mielőtt a töltőnél hagyod az autót, mindenképpen ellenőrizd, hogy elindult-e a töltés. Ellenőrizd, hogy nem állítottál-e be időzített töltést az autón (ha igen, akkor kapcsold ki). Ne felejtsd el lezárni a kábelt! Nem jellemzőek ugyan kábellopások, de jobb félni, mint megijedni. Ha az autód tudja rögzíteni a bedugott kábelt, akkor kapcsold be ezt a funkciót (amennyiben nem automatikus), ha nem, akkor keress más megoldást (pl. mini lakat). Ha az autót éjszakára otthagyod, akkor reggel minél korábban állj arrébb! Ha az autód éjszakára nyilvános váltóáramú töltőn hagyod, akkor reggel minél korábban próbálj meg átállni egy másik parkolóhelyre, hogy a reggel a környékre érkezők fel tudják tenni az autójukat tölteni. Neked lehet, hogy nem számít sokat, de elképzelhető, hogy a következő autósnak az egész napja borul, ha nem tud időben tölteni. Előfordulhat, hogy legközelebb neked lesz nagy szükséged valamelyik töltőre! +1: Vigyázzunk a tisztaságra! Erre nyilván mindannyian odafigyelünk, de nem árt azért beszélni róla. A saját környezetünkben nem más fogja összeszedni az elejtett hulladékot, mi kell odafigyeljünk, hogy véletlen se forduljon olyan elő, hogy szemetet hagyunk magunk után a töltő körül. Ha keletkezik is felesleg, akkor szánd rá azt a 2 percet, hogy elvidd egy kukába, vagy gyűjtsd az autóban egy külön zacskóba, hogy otthon kidobhasd! Villámtöltőknél Villámtöltőknél a fentieken túl az alábbiak figyelembevételét javasoljuk: Csak akkor használd, ha az autód valóban villámtölthető! A több szabványt támogató villámtöltőkön általában van egy 43 kW-os Type2-es csatlakozójú kábel, vagy egy 22 kW-os Type2-es aljzat. A kábellel minden Type2 csatlakozós autó (tisztán elektromos és hibrid is), az aljzatról a megfelelő kábellel pedig szinte minden autó tölthető. Azonban nem minden villanyautó képes kihasználni azt a töltési teljesítményt, amit ezek a töltők kínálnak. A 3 vagy 6 kW körüli teljesítményű fedélzeti töltővel szerelt autóval (középkategóriás villanyautók többsége, plugin hibrid autók és hatótávnövelt autók) ne használd ezeket a töltőket, mert ezeket az autókat csak 6-8 óra alatt tudja feltölteni. Ezalatt az idő alatt 10-12 olyan autót is fel lehetne róla tölteni, amelyik ki tudja használni ezt a teljesítményt. Ha a továbbjutásod múlik rajta, akkor úgy használd, hogy legyél elérhető az autó közelében, hogy át tudd adni a töltőt, ha arról villámtöltésre képes (nagyobb teljesítményű töltővel szerelt) autót kell tölteni. Ha hosszabb ideig kell töltened, akkor légy előzékeny a többi villanyautóssal! Ha az autód nagy kapacitású akkujának feltöltése fél óránál tovább tart, és más is várakozik a töltőre, akkor kérünk benneteket, hogy egyeztessetek. Lehet, hogy a következő autósnak elég lenne 10-15 perc töltés, hogy hazaérjen, de aránytalanul nagy hátrányt okozna neki, ha ki kellene várnia az autód 1,5-2 órás töltési idejét. Amennyiben mód van rá, akkor légy előzékeny, és segítsd ki a másik villanyautóst azzal, hogy átengeded a töltőt egy rövid időre. Ha az autót magára hagyod, akkor írd ki a telefonszámod! Ha csak 30-35 percig töltesz, akkor lehetőség szerint ne hagyd magára a töltőt. Ha mégis el kell menj, vagy hosszabb ideig fog tartani a töltésed, akkor a szélvédő mögé írd ki jól láthatóan a telefonszámod, hogy a következő autós érdeklődni tudjon, hogy mikortól lesz elérhető a töltő. Az így kitett telefonszámokkal senki sem szokott visszaélni, nem jelent kockázatot. Viszont óriási segítség a következő autósnak. Ne foglald tovább, mint ameddig szükséges! Ha a töltőre mások is várnak, akkor csak annyira töltsd fel az autót, amennyi energiára a következő útszakasz megtételéhez szükséged van. Ha például 20 perc alatt feltöltődik az autód 80%-ra, amivel 120 km-t el tudsz menni és a következő töltő 90 km-re van, akkor ne várj további 20 percet, hogy elérd a 90-95%-os töltöttséget. Neked is jól jön majd, amikor legközelebb 40 perc helyett elég lesz 20 percet várnod a töltőre. Ha mégis 100%-ra kell töltened, és a villámtöltő mellett van sima gyors töltő is, akkor sor esetén 90-95%-os töltöttség elérése után állj át oda. Az autód már a villámtöltőről sem tud több áramot felvenni, mint amit a saját beépített töltőjével tudna, így nincs előnyöd a villámtöltőből. A következő autós viszont azalatt a 15-20 perc alatt, amíg a 90%-ról 100%-ra töltesz (egy LEAF esetén kb. 2-3 kWh áramot), akár 60-80%-ot is tölthet az akkun (13-18 kW). Ne feledd, ha segítünk egymásnak, akkor mindannyian jobban járunk!