Ezekben a városokban lesz pályázatos villanyautó töltő

A vártnál kisebb érdeklődés mellett zárult december végén az önkormányzatok számára kiírt, elektromos autó töltők telepítésének finanszírozását segítő pályázat. A tervek szerint a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú városok (88 db), a budapesti kerületek (23 db) és a főváros pályázhatott az akkor kiadott közlemény szerint összesen 500 (valójában csak 492) darab elektromos autó töltő kiépítésének a támogatására. A kormány 1,25 milliárd forintot biztosít a projektre, ami A kategóriás (2×22 kW AC) töltők telepítése esetén minden pályázat esetén fedezné az igényelhető költségeket (C kategóriás villámtöltők esetén a keret szűk lenne, de a pályázat kiírása ezek telepítését nem is ösztönözte).

Elektromos autó töltőre pályázó önkormányzatok: töltők térképen (forrás: e-Mobi Kft.)

A közvéleményt (és vélhetően a kiírót is) a nagy meglepetés januárban érte, amikor kiderült, hogy a jogosult 112-ből mindössze 75 önkormányzat (köztük 4 budapesti kerületi) adott be pályázatot az év végi határidőig. A pályázat segítségével így a 492 helyett csak 209 helyen valósulhat meg töltőtelepítés. Ezzel 418 autó egyidejű töltése válik lehetővé. Ez a 75 település és kerület összesen 276 töltőt igényelhetett volna, jól látszik tehát, hogy még a pályázók sem mind használták ki a számukra elérhető keretet. Arról egyelőre nincs információnk, hogy melyik város milyen töltőket igényelt, illetve hogy azokat a városokon belül pontosan hol tervezi telepíteni. A pályázat jól megközelíthető, frekventált helyként fogalmazta meg a töltőknek megfelelő helyet.

Település / Kerület Lakosság Támogatott töltök maximális száma
Ajka 28 487 3
Baja 35 718 3
Balassagyarmat 15 570 2
Balmazújváros 17 448 2
Békés 19 433 2
Békéscsaba 60 334 5
Berettóújfalu 15 008 2
Budapest 9. kerület 59 121 5
Budapest 18. kerület 101 613 10
Budapest 4. kerület 101 182 10
Budapest 7. kerület 54 129 5
Cegléd 35 885 3
Csongrád 16 564 2
Debrecen 203 506 10
Dombóvár 18 688 2
Dunaharaszti 20 767 3
Dunakeszi 41 846 3
Dunaújváros 46 052 3
Eger 54 609 5
Esztergom 28 102 3
Fót 19 121 2
Göd 18 194 2
Gödöllő 32 720 3
Gyál 22 920 3
Gyömrő 16 937 2
Gyöngyös 30 190 3
Győr 129 372 10
Hajdúböszörmény 31 224 3
Hajdúnánás 17 172 2
Hatvan 20 366 3
Hódmezővásárhely 44 795 3
Jászberény 26 372 3
Kalocsa 16 136 2
Kaposvár 63 742 5
Kazincbarcika 27 487 3
Kecskemét 111 836 10
Kiskunfélegyháza 29 153 3
Kiskunhalas 27 714 3
Kisvárda 16 628 2
Komárom 18 957 2
Komló 23 604 3
Makó 22 926 3
Mátészalka 16 902 2
Mezőtúr 16 675 2
Miskolc 159 554 10
Mohács 17 433 2
Monor 17 853 2
Mosonmagyaróvár 32 752 3
Nagykanizsa 48 241 3
Nyíregyháza 118 125 10
Orosháza 28 356 3
Oroszlány 18 068 2
Ózd 33 493 3
Paks 19 305 2
Pápa 31 190 3
Pécel 15 368 2
Pécs 145 985 10
Salgótarján 35 811 3
Siófok 25 386 3
Sopron 61 780 5
Szarvas 16 275 2
Szekszárd 33 032 3
Szentendre 25 542 3
Szigethalom 16 964 2
Szigetszentmiklós 35 656 3
Szolnok 72 786 5
Szombathely 77 866 5
Tapolca 15 582 2
Tata 23 613 3
Tatabánya 66 791 5
Vác 33 169 3
Várpalota 19 918 2
Vecsés 20 463 3
Veresegyház 17 025 2
Zalaegerszeg 58 959 5
EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autó töltő nyílt Halásztelken

Bár a Világgazdaság azt írta (konkrét lista nélkül), hogy értesüléseik szerint főleg a nagyobb városok és a fővárosi kerületek pályáztak, a listán jól látható, hogy a legtöbb hiányzó töltőpontot (164-et) épp a kimaradó nagyvárosoknak és fővárosi kerületeknek kellett volna megépíteniük. A kisebb önkormányzatok úgy tűnik élni akarnak ezzel a lehetőséggel, hogy legalább ezen a területen ne maradjanak el végleg a tehetősebb fővárostól.

Hiába tűnik azonban úgy, hogy ezek a városok lefedik az ország nagy részét, a pályázaton igényelhető töltők nem fogják megfelelően biztosítani az ország bejárhatóságát. A töltőket nem a fontosabb útvonalak mentén, hanem városközpontokban kell elhelyezni, és a finanszírozási keretek miatt szinte biztos, hogy a töltők többsége 22 kW-os AC töltő lesz. Erről a ma forgalomban lévő autók többsége 6-8 óra alatt tud feltölteni, így csak célállomási töltőnek vagy vészhelyzeti töltőnek használhatók. Biztosan lesz majd közöttük villámtöltő is, de a városközponti elhelyezkedés miatt azok nagyon távol esnek majd a gyors közlekedést biztosító főútvonalaktól és autópályáktól.

Elektromos autót használsz?

4 gondolat a “Ezekben a városokban lesz pályázatos villanyautó töltő” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-01-10 at 19:11
    Permalink

    Még jó hogy volt társadalmi egyeztetés a kiírás előtt és figyelembe vették a pályázat kiírói és a döntéshozók a felhasználók igényeit / panaszait.
    Nem értem miért lett tavaly meghívva a Norvég EV kormánybiztos Magyarországra…

    Válasz
  • Pingback: Elektromos autó töltőt telepített a Spar Sopronban - Villanyautósok

  • 2017-04-18 at 12:24
    Permalink

    Budaörsi önkormányzat vajon miért nem támogatja az elektromos töltő projeket

    Válasz
    • 2017-04-19 at 13:44
      Permalink

      Sok önkormányzat fél belevágni olyan projektekbe, amiben nincs gyakorlata. Lássuk be, nem szerencsés ezt a feladatot odadobni villanyautózással semmilyen tapasztalattal nem rendelkező önkormányzatoknak. Nem illik a profiljukba, és sok számukra a bizonytalanság is a dologban.

      Válasz

Hozzászólás