40 töltőpontos Superchargereket épít a Tesla

Míg idehaza továbbra is az első 6 vagy 8 állásos Supercharger megjelenését várjuk, addig Észak Amerikában és Európa egyes országaiban már a 20 állásos Tesla töltőpontok sem tűnnek elegendőnek. Az igények növekedését elsősorban a hamarosan nagy számban megjelenő Tesa Model 3-ak gerjesztik, amelyeknek ugyan nem lesz ingyenes a Supercharger használat, de az eddig megszokottnál kisebb hatótáv miatt jobban rá fognak szorulni a cég saját villámtöltő hálózatára. Mivel az első néhány ezer Model 3-at Kaliforniában fogják leszállítani – az első vevők a cég dolgozói és a céghez közel álló, most is Teslát használó megrendelők lesznek – nem csoda, hogy az első óriás Supercharger is az USA nyugati partjának két nagyvárosa, San Francisco és Los Angeles között épül meg.

Egy korábbi terv a jövő nagyobb Supercahrger állomásairó. A 40 állásos Superchargerek ilyesmi felépítésűek lesznek kisebb méretben. Képek a most kiszemelt helyszínről és tervekről az Electrec oldalán érhetők el.

A két város között nagyjából félúton található Kettleman Cityben a Tesla a héten szerezte meg a szükséges területet, így a telepítés valószínűleg sínen van. A 40 töltőpont a korábbiakhoz hasonlóan 20 töltőről kapja az áramot, így két töltőkar osztozik egy, feltehetően 150 kW-os teljesítményblokkon. Mivel az Electrek által megszerzett tervrajzokon teljesítményadatok nem szerepelnek, nem lehet tudni, hogy növekszik-e az új töltők teljesítménye, de akár az is lehet, hogy a gyorsabb töltés érdekében nagyobb egységeket szerelnek fel. A terület közepén álló méretes épületben Supercharger lounge néven mosdót és közösségi teret alakítanak ki. Van már ugyan néhány Supercharger pont, ahol van ilyen jellegű épület a töltők mellett, de ilyen méretűre eddig nem volt még példa.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új töltő elrendezés a Supercharger állomásokon

Szintén nem gyakori még, de elvétve előfordul, hogy a töltők működését napelemes kiserőmű is segítse. Az új Supercharger állomásra ilyet is terveznek. Bár séta távolságban 6 féle gyorsétterem is elérhető a területen külön helyet alakítottak ki Food Truck-ok számára, amivel valószínűleg csúcsforgalom esetén fogják megpróbálni elkerülni, hogy a kicsit távolabb ebédelő vagy vacsorázó autósok miatt egy-egy állomás a szükségesnél tovább legyen foglalt.

De nem Kalifornia az egyetlen hely, ahol szükség lehet ennyi töltőre egy helyen. Norvégiában a fővárostól délkeletre is tervez az autógyártó egy 40 állásos Superchargert. Bár ezen a helyszínen – valószínűleg a közeli reptér miatt – vannak még megoldandó problémák, ezeket a Tesla Model 3 európai megjelenéséig nyilván sikerül megoldani. Mivel idén csak az Egyesült Államokban tervezik elkezdeni a megrendelések kiszolgálását, van még idő a norvég telepítés problémáinak megoldására.

Egy 40 csatlakozós Supercharger állomáson 20 db 150 kW-os töltő üzemel majd, ami legalább 3 MW teljesítményt igényel. Ennek a kiszolgálásához szükséges infrastruktúra kiépítése áramszolgáltatói oldalról valószínűleg nem mindenütt lehetséges, ahol meg lehet oldani ott is valószínűleg költséges. Magyarországon a legtöbb villámtöltőknek kiszemelt helyszínen a 93 kW-os (50+43 kW-os) összteljesítményű három karos villámtöltők áramellátása is komoly fejfájást okoz, amit leggyakrabban egy közel egy éves átfutási idővel működő hálózatfejlesztéssel tudnak csak orvosolni.

Elektromos autót használsz?

4 gondolat a “40 töltőpontos Superchargereket épít a Tesla” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-07-13 at 14:33
    Permalink

    A hazai, 93 kW-os problémát okozó teljesítményről jutott eszembe.
    Gyakran elhangzik az a logikus vágy, hogy ha majd egyszer az akkumulátoros villanyautók is olyan gyorsan tudnak energiát vételezni, mint amilyen gyorsan megtankolható egy benzines autó, az lesz az igazi.
    Azon a triviális tényen túl, hogy a mai (és a későbbi) akkumulátorok egyszerűen nem képesek ilyen ütemű energia felvételre, a kiszolgáló oldalról kevés említés esik.
    Ahhoz, hogy egy benzines autóéval összemérhető ütemben töltsünk fel egy akkumulátoros villanyautót, nagyságrendileg !!! 5 MW !!! villamos teljesítmény szükségeltetik a töltőberendezéstől. És akkor ez egyszerre csak egyetlen autót táplál. Igaz csak 1-2 percig, de akkor is.
    Ha ezt az 5 MW-os igényt bejelentem bármely áramszolgáltatónak a világon, azon nyomban elhajtanak gyógykezelésre.

    Az a szomorú meggyőződésem, hogy még igen hosszú ideig nem lesznek olyan villanyautók, amiknek az energiafelvételi üteme egy napon lesz említhető egy hagyományos benzines autóéval.

    Válasz
  • 2017-07-15 at 21:21
    Permalink

    Igen, ez egy olyan probléma, amire valamikor a jövőben megoldást kell találni. A mostani ismereteink alapján én egy helyi puffer tárolóra tippelnék, amit egyenletes teljesítménnyel tölthetne a hálózat, és ahonnan iszonyatosan nagy teljesítménnyel lehet kivenni áramot. Az, hogy ez most egy elképzelhetetlen projekt lenne, szerintem nem akadály, mert ha igény lesz rá, akkor 1-2 évtized alatt megoldják és elérhetővé válik… Persze lehet, hogy teljesen más megoldás lesz a nyerő…

    Válasz
  • 2017-07-17 at 10:42
    Permalink

    Szerintem is a pufferelés lehet a megoldás. Elvégre a Tesla telepített akkuparkjai pont ilyesmire alkalmasak műszakilag. “Csak” a költsége rémisztő még egy ilyen beruházásnak.

    Válasz
    • 2017-07-17 at 11:18
      Permalink

      Ha olyan ütemben esik az akkumulátorok ára, mint a napelemeké, akkor ez a költség nemsoká nem lesz olyan rémisztő… Márpedig ahogy épülnek a gigafactory-k, és ahogy fejlődik a technológia, úgy lesz egyre olcsóbb…

      Válasz

Hozzászólás