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
auto
2024. 04. 20. szombat

Franciaország betiltja a fosszilis üzemű autókat

elektromos autó

A 2050-re kitűzött karbonsemlegesség elérése érdekében 2040-ig betiltják a hagyományos, szénhidrogéneket használó autók értékesítését Franciaországban, jelentette be az ország frissen megválasztott kormányának környezetvédelmi minisztere Nicolas Hulot. A felvázolt cél a jelenlegi kormány elképzelése szerint belekényszeríti Franciaországot, hogy mielőbb elindítsák az ehhez szükséges befektetéseket.

Nicolas Hulot francia környezetvédelmi miniszter (fotó: AFP)

A kormány a lakosság számára többféle ösztönző csomagot is kínál a váltáshoz. Az egyik ilyen, hogy minden 1997 előtt gyártott dízel és 2001 előtt gyártott benzines autó új vagy használt elektromos autóra való lecseréléséhez az állam anyagi segítséget is nyújt.

Nem Franciaország az egyetlen, amely ilyen ambiciózus célokat tűzött ki maga elé a környezetvédelem és az elektromobilitás terén. Németország és India 2030-ig, Norvégia és Hollandia pedig 2025-ig szeretne felhagyni a környezetszennyező autók forgalmazásával. Jelenleg a tisztán dízel és benzines autók részaránya Franciaországban 95,2% az új autó értékesítések terén. A hibridek kb. 3,5%, míg a tisztán elektromos autók 1,2% piaci részesedéssel bírnak, amivel Franciaország most még nem tartozik az élen járó országok közé. Norvégiában például az idén az év első 6 hónapjában eladott új autók 42%-a volt tölthető hibrid (15%) vagy elektromos (27%).

A Bloomberg elemzőinek meglátása szerint 2040-ben az összes eladott új autó 54%-a lesz elektromos, de a Morgan Stanley elemzői is 50%-ra várják ezt az arányt. Mi inkább az Electrec meglátásával értünk egyet, akik szerint ezek a számok túlságosan óvatosak és konzervatívak. Ahogy az Electrec újságírója is kifejti, amint az akkumulátorok árának csökkenése a hagyományos autókkal azonos árszintre hozza le az autók árát (tisztán a vételárat számolva, az alacsonyabb üzemanyag és fenntartási költségeket nem figyelembe véve), úgy nem lesz értelme bárkinek is a zajos, környezetszennyező hagyományos autókat választania. Az akkumulátor árának csökkenését látva ez a pont valamikor 2020 és 2025 között jöhet el, így a következő 10 évben várható a gyártási kapacitások teljes átszervezése.

Villanyautósok