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
auto

Elektromos versenyautót épít a Volkswagen

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

A német autógyártó a dízelbotránya után látványosan igyekszik visszaszerezni jó hírét: hatalmas összegű támogatásokat ígér villanyautó gyártásra, új elektromos autó koncepciókat hoz nyilvánosságra, és most pedig egy új területre kívánnak betörni a teljesen elektromosnak és összkerék meghajtásúnak ígért kocsijukkal, az  elektromos autóversenyzésbe. A járműről eddig egy képünk van, melyen bár csak a körvonalai látszódnak, kijelenthetjük, hogy valóban egy gyönyörű, sportos versenyautóról van szó. Ezen kívül sok mást egyelőre nem tudunk, csak annyit, hogy az autó a híres Pikes Peak International Hill Climb versenyre készül.

A Volkswagen elektromos versenyautója, Forrás: Volkswagen

Mit kell tudni a Pikes Peak-ről, avagy a „felhőkbe tartó versenyről”? Hosszú, esős, és iszonyatosan nehéz. Ez a világ legnépszerűbb hegyi futama, és egyben az egyik leghosszabb is: 20 kilométer hosszú, 156 kanyarból áll, 2862 méteres tengerszint feletti magasságból indul, és 4300 méter magasan fekszik a cél, azaz 1 kilométer útra 71,9 méteres emelkedés jut. A Sziklás-hegységben, Colorado Springs közelében megrendezett versenyt 1916 óta eddig 95 alkalommal tartották meg. Egészen 2011-ig sáros és kavicsos úton zajlott a verseny, amikor is környezetvédelmi okokból le kellett aszfaltozni a pályát. Rendszeresek a szélsőséges időjárási körülmények: eső, hó, jégeső, köd is akadályozza a versenyt, valamint gyakoriak az olyan balesetek, amikor a jármű kicsúszik az útról, s jobbik esetben fennakad egy fán a hegyoldalon, rosszabbik esetben a hegy legalján végzi.

A Pikes Peak pályájának egy szakasza, Forrás: The Vollner Family

Az elektromos járművel felállított rekord 8 perc és 57,118 másodperc, ami az egyesült államokbeli Rhys Millen ideje volt 2016-ban Drive eO PP03-as autójával, melyet kifejezetten erre a futamra terveztek. A Volkswagen nem titkolt szándéka ezt a rekordot megdönteni saját elektromosával. A rekordot felállító versenyautó azonban 1020 kW (1367 lóerő) teljesítményű, tehát a német autógyártónak alaposan fel kell kötnie a gatyáját, és egy legalább ilyen erős autót összeraknia.

Rhys Millen a Drive eO PP03-as autójával, Forrás: Electric Autosport

De miért ilyen sikeresek a villanyautók ebben a versenyben? 2862 méteres tengerszint feletti magasságon már elég ritka a levegő, aminek következtében a kocsin végzett aerodinamikai módosítások nem segítenek, valamint a belső égésű motorok nem jutnak elég oxigénhez, rontva így az autó teljesítményét. Mivel az elektromos autóknak nem szükséges oxigént égetniük a működéshez, pont ugyanúgy funkcionálnak 4300 méter magasan, mint a hegy legalján.

A verseny teljesítése óriási kihívás minden autónak, de tökéletes lehetőség, hogy az elektromosok bizonyítsák, hogy még egy területen jobbak, mint a hagyományosak. Az meg, hogy a Volkswagennek sikerül-e rekordot dönteni, már csak rajta múlik. Meg persze az időjáráson.

Forrás: Electrek

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.