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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Tesla gyilkosok nyomában – 5., befejező rész A Nagy Fal árnyékában

elektromos autó

Sorozatunk első részében a VW csoporttal foglalkoztunk, a másodikban a BMW-t vettük górcső alá, végül pedig a Daimler-Benzzel fejeztük be a német vonalat. Míg legutóbb, a negyedik részben, az angolszász kihívókat tekintettük át, most a záró fejezetben a kínai tőkéből gazdálkodó Tesla gyilkosok kerülnek terítékre.

Bevezetésnek még annyit: bár egyre több kínai gyártó van, köztük olyan jelentősek mint pl. a BYD, ez a cikk nem szándékozik az egész kínai elektromos autógyártást bemutatni, csupán azokra a luxus kategóriában utazó szereplőkre koncentrálunk, amelyek az elmúlt pár évben kifejezetten a Tesla kihívójaként tűntek fel.

A YT birodalom

Mielőtt nekiállunk villanyautókról beszélni, muszáj egy kis kitérőt tennünk a történt egyik kulcsszereplője okán. Jia Yueting, úgy is mint YT, kínai milliárdos megkerülhetetlen figura az első két kihívó kapcsán. A 44 éves üzletember a LeEco cégbirodalom tulajdonosaként lett híres, később pedig hírhedt.

YT a kínai Elon Musk. Forrás: China Daily Mail

A vállalatot szokták úgy is emlegetni, mint a kínai Netflix-et a LeTV streaming szolgáltató kapcsán. Az online televíziós céget YT 2004-ben alapította és csakhamar a tartalomgyártás felé fordult és filmes, televíziós és zenei programok gyártásába kezdett. 2016-ban a portfólió bővítéseként beléptek az elektronikába is és elkezdtek mobiltelefonokat gyártani, majd megpróbáltak megvenni egy amerikai tévégyártót. LeSEE márkanév alatt egy a kínai piacra szánt villanyautó márkát alapítottak, a gyártást pedig YT személyes befektetése révén a kaliforniai luxus start-up Faraday Future technológiájára akarták építeni. YT-nek ez még nem volt elég az autó bizniszben és befektetett a szintén amerikai Lucid márkába is.

Nos a kapcsolatot már megteremtettük cikkünk tárgyával, de nincs még vége, ugyanis YT és birodalmának bukása döntően befolyásolta mai első két szereplőnk sorsát. Már 2016-ban elkezdtek cikkezni róla, hogy Kína 33. leggazdagabb embere bajban van. A vállalat túl gyorsan növekedett, több, egyenként is hatalmas üzletágban próbálta megvetni a lábát és ehhez nem volt meg a  tőkéje. 2016 novemberében a LeEco bejelentetett, hogy YT lemondott a fizetéséről, és a munkatársak 10%-át leépítik, több céget így a LeSEE-t is eladni tervezték.

A dominók azonban már elkezdtek eldőlni és nem volt megállás. Sorra jelentették be a kínai hitelezők, hogy a LeEco nem tudta teljesíteni tartozásait és dollármilliókkal maradt adós. Az indiai cég 80%-át elküldték és később Amerikában is 70%-ot kellett leépíteniük. Bajban volt a mobiltelefonos és az elektronikai üzletág is, a kínai hatóságok pedig elkezdték befagyasztani mind a cég, mind a tulajdonos vagyonát. YT felkerült a hivatalos kínai Adós Feketelistára és 2017 júliusában Kaliforniába menekült.

Farady. Future?

Köszönöm a türelmet, higgyék el fontos volt ez a hosszú bevezető, mert így már sokkal jobban érthetőek lesznek a Faraday Future körüli kavarások is.  A los angelesi-i céget 2014-ben alapították és ha röviden akarnám jellemezni a cég történetét, azt mondanám, hogy mindaz a kétely, már-már a bűncselekmény határait súroló pénzügyi manőverezés, a vevők és a befektetők átverésének vádja amivel a Teslát szokták egyesek illetni, tökéletesen megállja a helyét, ha Musk cége helyett a Faraday Future nevét helyettesítjük be. Ez valóban egy piramisjáték, ami a szemünk előtt dől össze.

Faraday FF Zero. Nomen est omen. Forrás: Faraday Future

Ha a lényeget, az autókat nézzük, már ekkor is feltűnhet az állandó porhintés. Egy-két prototípuson kívül semmit sem láttunk még és amit mutattak az is alig működött. Már 2016-ban csalódást keltettek, amikor a januári CES kiállításon az előzetesen belebegtetett Tesla gyilkos helyett egy „batmobilt” lepleztek le, de az FF Zero soha nem fog gyártásba kerülni és értelme sem volt túl sok az együlésesnek. Ennél is botrányosabbra sikeredett a show 1 évvel később, amikor a nagy csinnadrattával beharangozott, 180,000 dolláros FF 91 a színpadon mondott csődöt. Az igazi botrány azonban az volt, hogy ezt megpróbálták leplezni és a lámpák leoltása után beküldtek egy segítőt, hogy vezesse át az autót a túloldalra – közben pedig úgy tettek, mintha meggyógyult volna az önvezető technika.

FF 91 a Tesla gyilkos. Forrás: Faraday Future

Akinek van 10 perce és tud angolul, vagy elviseli a Youtube automatikus felirat-fordítóját, melegen ajánlom az alábbi videó megtekintését, ahol a fenti eseten túl a cég egészének botrányos történetét is összefoglalják 2017 januárjáig bezárólag.

Persze az autók gyártásához egy gyár is illik és a Faraday itt sem áll túl jól. A Teslára ráígérve, ők is bejelentették egy 1 milliárd dolláros nevadai gyár felépítését, de a tervekből nem lett semmi. Pár promó videó erejéig megbíztak egy alvállalkozót, hogy lásson neki a földmunkáknak, de ahogy több más beszállítót, úgy ezt a partnert sem fizették ki soha.

2017 egyébként is a cég körüli botrányokról volt híres. Elment a CFO, a CTO, több pénzügyi munkatárs, vezető mérnökök és a BMW-től, Jaguártól, Teslától átcsábított szakemberek léptek le. A cég ellen több per van folyamatban és miután a hónap elején távozott a főtervező is, egyes riportok szerint a kaliforniai központ már szinte üres. A The Verge egy remek cikkben veszi végig a cég pénzügyei körüli furcsaságokat és idéz bennfenteseket, akik szerint a Faraday igazából már csak a hazájában kegyvesztett YT pénzmosodája.

Lucid Motors

A kapcsolódási pont következő szereplőnkhöz a kínai tőke és a Tesla gyilkos terveken túl, szintén YT, aki a Lucid egyik befektetője (volt). A különbség, viszont, hogy rajta kívül egyéb kínai üzleti körök is pénzt tettek ebbe a start-upba és itt a prototípusok már kicsit közelebb állnak a valósághoz.

Lucid Air. Forrás: Lucid Motors

A Lucid Motors szintén Kaliforniában telepedett meg, bár 2007-ben még Ativea néven látta meg a napvilágot. Az elmúlt 10 évben autót ugyan ők sem adtak el egyet sem, de egy évvel ezelőtt 2016 decemberében bemutatták az Air első prototípusát. A paraméterek, illetve a belső design lenyűgözőek, de valahogy a matek itt sem teljesen kerek.

A cég a Samsung SDI-tól vásárolja a cellákat és a Teslával megegyező 2170-es formátum mellett tette le a voksát. Kérdés azonban, hogy mennyire hihető a Tesla Model S 75-nél 15%-al nagyobb 385 kilóméteres hatótáv és ugyan ennyivel alacsonyabb, 60 ezer dolláros ár? Már a belépő modellnek, mert az első szériából készülő full extrás autók 160 ezerbe fognak kerülni. Darabonként.

A Lucid Air pilótafülkéje. forrás: Lucid Motors

Az alapmodellben egy 400 lóerős motor lesz hátul, viszont a fullos verzió összkerékmeghajtást és 1000 pacit kap. Meg üvegtetőt, faberakásokat, 4-5 LCD monitort és a repülőgépek business class székeihez hasonló 2 fotelt hátra.

A hátsó full extrás ülések „fekvő” pozícióban. Forrás: Lucid Motors

Nem ad viszont túl nagy bizalomra okot, hogy még el sem kezdték építeni a majdani gyárat, pedig a 2018-ra tervezett létesítményt a legújabb tervek szerint is 2019-re be kellene fejezni. A cég az idén próbált még tőkét szerezni és ennek keretében még az is felmerült, eladják magukat a Ford-nak, de végül nem jött tető alá az üzlet. Honnan lesz így pénz a 700 milliós arizonai gyárra?

Az alábbi videón az egyik legnépszerűbb Youtube tech csatorna sztárja Marques Brownlee (MKBHD) tesztelte egy napig a prototípust. Marques egyébként maga is Tesla tulajdonos.

Volvo – Geely

Higgyék el, semmi gonoszság nincs abban, hogy a híres svéd márkát is ebben a cikkben említjük. Mint ismeretes, a Volvo is a Ford prémium márkái közé tartozott 1999-2010 között, azonban az amerikaiak ekkor, több más márka után, a Volvot is eladták. A vevő a kínai Geely volt, akik, eddig legalábbis, nagyon ügyesen bántak a patinás gyöngyszemmel.

Először is, a kínaiak megtartották a svéd menedzsmentet és pénzt, paripát adtak a modelpaletta fejlesztéséhez. A Volvo az elmúlt években megújította szinte az összes modelljét a legújabb típusok pedig már a Geely-vel közös CMA platformon jönnek majd ki. A fejlesztések eredményeként a Volvo eladásai átlépték az évi 500 ezer autót és a cég újra nyereséges.

A Volvo/Geely moduláris padlólemeze villanyautós konfigurációban. Egyelőre még csak render. Forrás: Volvo

A mi szempontunkból azonban az egyik legfontosabb fejlemény a svédek villanyautós jövője. Idén nyáron bombaként robbant a hír, hogy 2019-től minden Volvó elektromos lesz. Persze a hírbomba azért is szólt ilyen nagyot, mert, ahogy már megszoktuk, a világsajtó kicsit pontatlanul közvetítette a fejleményeket. A gyanútlan olvasó azt hihetné, hogy 2 (1?) év múlva minden svéd acél villanyautó lesz, de ez koránt sincs így. A bejelentés először is csak az új modellekre vonatkozik, továbbá ismét az „electrify” csúsztatás áldozatai lettünk. Nem győzzük hangsúlyozni, ha egy autógyártótól ezt a kifejezést hallja az olvasó, éljen a gyanúperrel, hogy hibridekről van szó.

Volvo XC40 – még csak belsőégésű. Forrás: Volvo

És valóban, bár a svédek kétség kívül hitet tettek az elektromos meghajtás mellett, ők sem tudnak egyik napról a másikra átállni. Ettől függetlenül örülhetünk sok szép új, részben vagy egészben elektromos Volvónak és ha minden igaz az új XC 40-esből lesz először BEV verzió is. Ha nem siet a Tesla a Model Y-nal, a tisztán villanyos kis svéd SUV komoly vetélytárs lehet. De egyelőre még nem tudni mikor kerül a BEV XC40 a boltokba.

Polestar

És ha már Volvo és Geely, muszáj megemlítenünk a két gyár szerelemgyermekét a Polestar márkát. Az eredetileg Volvókra szakosodott verseny és tuning-céget 2015-ben vásárolták meg a svédek és  úgy döntöttek ez lesz a Volvók AMG-je.

A Polestar új gyára a digitális mezőben. Forrás: Polestar

A Geely csoportnak pedig nagy tervei vannak a márkával. Saját gyárat építenek nekik Kínában, ami elvileg 2018 közepére már kész is lesz. Teljes modellsorozatot is kap az új márka: lesz egy Model 3 versenytárs tisztán elektromos Polestar 2 és egy SUV, a Polestar 3 is. Kezdetnek viszont természetesen a Polestar 1-et kapjuk meg, azonban a 600 lóerős hibridet sajnos csak 2019 második felében kezdik gyártani és még a következő évben is csak 500 darab legyártását tervezik.

Polestar 1 hátulról. Mi tagadás, formás feneke van. Forrás: Polestar

Zárszó

Mivel ez volt a sorozat záró fejezete, álljon itt most egy rövid konklúzió. Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy célunk nem annak sulykolása volt, miszerint a Tesla legyőzhetetlen, mindenki más esélytelen. Korántsem. Bár mi villanyautósok nagyon örülünk minden új elektromos járműnek, minden neves gyártó bejelentésének, szerettük volna, ha olvasóinkban kialakul az egészséges kritika. Ha csak a melldöngető sajtóközleményekre hagyatkozunk, kicsit úgy járunk mintha elhinnénk minden „a rák ellenszerét” beharangozó hírt.

Ha legközelebb egy új villanyautóról olvasnak, tegyék fel magukban a következő kérdéseket:

  • Ez most tisztán elektromos (BEV), vagy csak egy hibridet próbálnak korszakalkotónak beállítani? Electrify =! Electric.
  • Nagyon szép az a beharangozott hatótáv, de EPA vagy NEDC rendszer szerint mérték? És azon a grafikonon, ahol lenyomták a versenytársakat, mindenkit ugyan azon szabvány szerint mértek-e?
  • Honnan lesznek celláik? Értem, hogy az akku csomagokat maguk szerlik össze, de honnan vesznek évi több tíz vagy száz gigawattórányi akkumulátor cellát? Show me the factory!
  • Pontosan mikor lesz elérhető az autó? Értem, hogy a paraméterek beérték a 2012-es Model S-t, de versenyképesek-e a specifikációk a gyártás évében várható versenytársakkal?
  • Mennyire tartotta be a gyártó a múltban tett villanyautós ígéreteit? Esetleg a világmegváltó modellek mindig éppen 2-3 év múlva jöttek volna? Gyártásba is kerültek, vagy csak a PR anyagokig jutottunk el?

Családi fotó a Teslától. Mindenki a vérüket akarja. Forrás: Electrek

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.