Már csak így kaphatsz korlátlan Supercharger használatot az új Tesládhoz

Sokan rajongunk a Tesláért, s tudjuk, ennek a márkának köszönhetjük, hogy megmutatta a világnak, igenis lehet olyan, használható elektromos autót gyártani amiről az emberek álmodoznak.  Sokan gondoljuk úgy, hogy a Tesla nélkül a többi autógyártó nem tartana villanyautó fejlesztés terén ott ahol ma tart.

De kevesen gondolunk bele, az autó rengeteg egyedülálló funkciója mellett a Tesla egyik legfontosabb fejlesztése, az ami miatt egyelőre az összes többi villanyautó gyártó eltörpül mellette. Ez pedig nem más mint a folyamatosan, és egyre nagyobb ütemben bővülő Supercharger hálózat. A Supercharger hálózatnak köszönhető, hogy az autó hatótávján túl is egyszerűen, könnyedén vállalható kompromisszummal váltja ki belső égésű motorral szerelt társait a mindennapokban. Hiába ígérget jelenleg más gyártó megközelítő vagy akár hasonló nagyságrendű hatótávot, a Superchargerek nyújtotta szabadságot a jelenleg elérhető villámtöltők nem tudják pótolni.

A Teslák használatával „megspórolt” CO2 kibocsátás világszerte. (forrás: Tesla.com)

Hogy mi a különbség? Egyrészt a Superchargerek 120 kW teljesítménnyel töltenek, míg a CHAdeMO, CCS és Type2 villámtöltők legfeljebb 50 kW-ot tudnak leadni. Másfelől a Supercharger hálózat kiépítésére, a Tesla az eladott autók árának egy részét elkülöníti, abból folyamatosan bővíti azt. A villámtöltőket pedig a legkülönbözőbb vállalkozások vagy állami szervek telepítgetik, óvatósan egyensúlyozva az állami dotációk és egy távlati megtérülés reménye között.

Európai Tesla Supercharger hálózat. Pirossal a már működő, szürkével a tervezett töltők. (forrás: Tesla.com)

Ráadásul a Superchargereket a Teslák tényleges használata alapján telepítik, ritkább esetben 4, de inkább 6-10 állással, s már nem ritkák a 20 állásos töltők sem. Európában és Észak-Amerikában a 40 állásos, Kínában viszont az 50 állásos töltő a jelenlegi csúcs. Viszont a villámtöltőket – néhány ritkának számító példától eltekintve – egyesével telepítik, így a többi autóval nagyobb eséllyel áll fenn a kockázata annak, hogy útközben sorba kell majd állni a töltésért.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már a Tesla Model 3-at is tuningolják?

A Tesla egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy megszünteti az újonnan gyártott autókhoz járó korlátlan ingyenes Supercharger használatot. Ez azt jelenti, hogy aki most rendeli meg a Tesláját, az nem használhatja már korlátlanul és teljesen ingyen a Supercharger hálózatot. A gyártó minden Model S és Model X tulajdonosnak évi 400 kWh energiához ad ingyen kreditet, ami nagyjából 1600 km megtételéhez elegendő. Az ezen felül elhasznált energiáért az autók tulajdonosainak fizetniük kell.

Még van öt ingyenes és korlátlan Supercharger töltést biztosító kuponunk! Vigyétek!

Van azonban egy utolsó kiskapu, amivel a most megrendelt Tesla Model S-ek és Model X-ek is megkaphatják a Supercharger korlátlan használatának lehetőségét. 2018. január 31-ig minden jelenlegi Tesla tulajdonosnak lehetősége van ugyanis 5 új vevőnek biztosítani az ingyenes Supercharger töltést. A Villanyautósok Közössége is rendelkezik még 5 ilyen „kuponnal”, ami a Teslánál való autórendelésnél váltható be. Sajnos a már megrendelt autókra nem vonatkozik, de aki még nem adta le a rendelését, annak mindenképpen érdemes használnia. Fontos tudni, hogy a felkapott vloggerek referral kódjaira már nem jár korlátlan ingyenes Supercharger használat, hiszen az öt kuponjukat ők már réges-rég elosztogatták.

EZT OLVASTAD MÁR?  2020-ban már Európában is kapható lesz Fisker percek alatt feltölthető villanyautója
A kód Model S és Model X vásárlásakor váltható be. (forrás: Tesla.com)

Persze ahhoz, hogy ez egy igazi játék legyen, a Tesla a kódjukat felajánló tulajdonosokat is megjutalmazza. Ha valakinek mind az öt kódját felhasználják, akkor az illető meghívást kap a Tesla következő termékbemutató eseményére, ahol elsők között próbálhatja ki a cég újdonságát. Ha az alábbi linken keresztül öten rendelnek Tesla Model S-t vagy Model X-et, akkor a Villanyautósok.hu tudósítója is kijuthat a következő Tesla termék (ki tudja, akár a Model Y) bemutatójára.

Ha tehát a következő hetekben Teslát rendelnél, akkor használd a http://ts.la/gbor8951 linket! A linkkel korlátlan és ingyenes Supercharger használatot nyersz, és hozzájárulhatsz ahhoz, hogy a Villanyautosok.hu-n elsőkézből számolhassunk be a Tesla következő nagy dobásáról. Ráadásul a Supercharger szolgáltatásait idén karácsonytól már a két magyarországi Superchargeren is élvezheted.

http://ts.la/gbor8951

Elektromos autót használsz?

  • Sam

    Érdekes cikk, nagyon sok megtévesztő információval.

    Kezdjük a 120kWos töltőnél, mint előnynél. Érteni vélem a poszt-toló mennyiségi szemléletének alapjait, hogy “az 50kWh kisebb mint a 120”, de a valóságban ez pont azért van, mert az 50kWos töltővel egy örökkévalóság felölteni a 100kWos (de még a 85ös) teslákat. Szoktam a várbeli töltőn látni ácsorogni ilyet … már meg se állok, ha látom, hogy rajta lóg, mert egy örát tuti ott fog ácsorogni.

    Ellenben azért a teslások nem vetik meg a chademo töltőket, mert BP. környékén máig nincs supercharger. … tehát azért mégse jut el mindenhova a hálózat, és lám, a lassunak is örülünk, ha nincs gyors. Csak a többi autós szív, aki tényleg max 20-25 percet töltene … mert a tesla ráült a töltőre.
    Egyébként se ártana valami illemkódex, hogy 90% fölé nem töltünk gyorstöltőn, teslával nem foglaljuk le a töltőt órákra, … ilyesmi. Élni és élni hagyni. Nem mindig látom ezt a szemléletet. Volt már, aki 95%nál álló töltéskor azzal válasozlt az udvarias kérdésemre, amivel szerettem volna megtudni, hogy mennyi a cél, hogy 100%. Nyilván, a benzinnel is mindig púposra töltötte a tankot … innen az ötlet, hogy ezt is így kell.

    Másrészt európában már javában folyik a 150kwos töltők telepítése, sőt már tesztelik a 350kWos szintén NEM supercharger töltőket.

    Elfogadom, hogy a Tesla sokat tett az EV autók elterjedéséért, megismemertetéséért, de azért ne tekintsünk rá úgy, mint ami valamiféle szent, vagy istenség. Lássuk be, hogy egy 400LEs autónak semmi köze az EV gondolathoz. Habár impozáns. De mire is? 130al menni az autópályán?

    A másik jelentős csúsztatás a töltők számossága.
    Épp itt, ezeken az oldalakon olvastam a győri töltőről (is) hogy valójában egy állásos, mert egy autónak tudja a maximális teljesítmény leadni, a második már csak a maradékból kap, a harmadik negyedik meg parkolhat maximum.
    Épp gonodlkoztam is az első hírek hallatán, hogy vajon mekkora trafót igényletek az áramszolgátatótól … de látszik, hogy semmi extra, mert nem hogy 4 de még kettőt se lehet vele egyszerre tölteni.
    Nem tudom, hogy az európoai 6-8-10 állásos töltőkön egyszerre valójában hány autó tölthető, de mivel a teljesítmény igény 1 töltő esetében is combos, elég nagy hálózatfejlesztést igénylelhet 10 töltő ellátása és szépen megrántja a hálózatot, ha mindet használják.
    Tehát legalábbis magyarországon a 4 állás semmivel se jobb, mint a z egyedileg telepített 50kWos egyéb töltők esete … ugyanúgy várni kell rá.

    Ha tévedtem, szívesen várom a helyreigazítást.

    Sam

  • Silver

    Helló Sam!
    Hááát, szerintem mást sem csináltál, csak tévedtél. 😉
    A hazai villámtöltő egységeknél az esetleges sorban állás elsőszámú, és kvázi egyetlen oka az ingyenessége. Nem kell túl gondolni itt a dolgot. Nincsen itt Tesla-s pökhendiség, Leaf-es nemtörődömség, vagy Ioniq-os parasztság. Azért lóg valaki a lehető leghosszabb ideig egy villámtöltőn, mert tök ingyen van.
    Ha végre a legtöbb állomásnál fizetni is kell érte keményen, az egész villanyautós társadalom legalább két jókora legyet csap le vele. Egyrészt végre elkezdődik a villámtöltő állomások piaci alapon történő kiépítése és nagyobb ütemű terjedése, másrészt a villanyautósok döntő hányada, csak annyit fog lógni egy-egy ilyen állomásnál, amennyire feltétlenül szüksége van. És egyetlen perccel sem többet.

    A Tesla nem csak egyszerűen sokat tett a villanyautók elterjedéséért, hanem ez a cég tette A LEGTÖBBET ezért.
    Minden más autógyártó még fasorban sincs a Tesla lelkesedésével és elkötelezettségével.
    Így azt állítani, hogy a Tesla autóinak semmi köze az “EV gondolathoz”, kissé meredek állítás.
    Gyorsan beláthatod, hogy miért is.
    Minden vadi új technológia bevezetésekor drága. Remélem ebben egyet értünk.
    Főleg ha nem csak egy már meglévő technológia továbbfejlesztése hanem egy gyökeresen új dolog bevezetése, amivel párhuzamosan a régi megszokottat egyenesen ki kell dobnunk a kukába.
    Akkor meg pláne ultra drága.
    Innen pedig már egyértelműen következik, hogy azt a nagyon új dolgot elsősorban a gazdagabb réteg engedheti meg magának. A gazdagabb réteg pedig nem fog megvenni egy villanyosított Fiat Seicento-t 40.000 euroért.
    Tehetős vásárlóknak prémium vagy luxus kategóriájú terméket lehet eladni.
    Majd amikor már náluk befutott a technológia és felfutott a gyártás, lassan mehetünk a kevésbé tehetős vásárlók felé.
    Ezt a triviális üzleti stratégiát követi a Tesla is. És pont azért mert a Tesla a legelkötelezettebb híve az “EV gondolatnak”. Minden más autógyártó aki piacra dobott eddig egy-egy villanyautót is, csak azért tette, mert a törvények egészen egyszerűen kikényszerítették belőle. Kicsit kilóg ebből a Nissan a Leaf-fel és a BMW az i3-mal, de kezdetben nekik is elsősorban a külső kényszer volt a fő motívum és nem a belső elhivatottság.

    Sajnos a Tesla szupertöltő működését sem ismered még, de ezen is gyorsan segíthetünk. 😉
    Egy töltőberendezés általában 120-145 kW csúcsteljesítmény leadására képes.
    Ehhez minden esetben két töltőállás csatalakozik.
    A berendezést számmal, a két töltőállást A és B -vel jelölik. Tehát az 1A és az 1B az egyes jelű töltőberendezés két töltőállása. Akár az A-hoz akár a B-hez áll be egy autó, az megkapja a maximális töltő teljesítményt, amit ő igényel éppen.
    És ha közben valaki beáll a másik álláshoz is akkor a 145 kW-ból nem kihasznált részt kapja meg, amíg a másik is a töltőn lóg.
    Azaz ha az elsőnek beállt éppen 100 kW-tal tölt akkor a másodiknak beállt 45 kW-ot tud felvenni.
    Győr mellett és Sormás mellett is 4 állásos a Supercharger, azaz minkét helyen két-két töltőberendezés működik.
    Egy 20 állásos norvég szupertöltőnél 10 töltőberendezés van és bizony ezeknél a hálózati betáplálás olyan, hogy mind a 10 töltőt egyszerre képes maximális teljesítménnyel kiszolgálni.

  • Olivèr

    Csak annyit tennèk hozzá, hogy elektromos autó már a belső ègèsű motorok előtt lètezett, tehát nem teljesen új technológia. Inkább csak elfelejtett illetve elhanyagolt.

  • Sam

    Nagyjából egyetértünk sok mindenben.

    Amiben igen:
    – Valóban, ha fizetős lesz, kevesebb lesz a rajta “felejtett” autó.
    – Tesla sokat tett az EV autó MARKETINGjéért, de nem a felelős autózásért.
    (értem a gazdasági levezetésedet, de nem fogadom el, ahogy azt sem, hogy a benzines világ
    egyre több LEt hajszol. Mégis így van, 150LE alatt ma már nem autó az autó, ha benzines vagy
    diesel, akkor sem)

    Amiben nem:
    – Tesla töltőt elsőre is értettem, hogy így működik, tehát szóval valójában 1 autót tölt, a másikat
    csak a maradékkal. Már megbocsáss, de ezt egy 50kWos chademo+type 2 töltő is tudja … csak
    nem reklámozzák úgy, hogy ez két töltőhely lenne. Pedig lényegében az. A teslának a 40kW
    maradék az maga az örökkévalóság. Szóval hívjuk csak bátran ezt egy töltőpontnak, ami magától
    képes “átkapcsolni”, ha az egyik már feltöltött.
    – Ha a Tesla annyira jól lőtte volna be a típust, most nem lenne folyamatosan készpénzhiányos.
    Az öreg Ford se sportautóval nyitott … hanem tömegcikkel. Kis haszon nagy forgalom. És az
    közelebb lett volna ahhoz, hogy mára a 2-3Ms használt EVk tömegével legyenek elérhetőek.
    Ok, hogy luxus autókkal jobban lehet villogni, de nehogy lekörözzék a kínaiak.
    Ha teljesen igazad lenne ebben a modellben, akkor minden auyógyártó csak luxusautót
    gyártana. ICEkből is. De valójában azokon ugyan nagy a haszon, de sose lenne elég az életben
    maradáshoz. Nézd csak meg a nagy gyártók luxusautóit. Azok az image építést szolgálják.

    És akkor kicsit visszatérve a ki meddig lóg a töltőn … szóval ha csak azért, mert ingyen van,
    ezért lógok rajta napestig, akkor valami baj van az emberekkel. (igen, tudom, van velük baj).
    Én csak azt szorgalmaznám, hogy figyeljünk egymásra, tanítsuk meg az új EV tulajokat egyfajta
    illemre (már akit persze lehet) hogy nem hagyjuk a kocsit a benzinkúton se a töltőoszlop előtt
    míg bemegyünk kávézni …
    Nem kell ennél több, mint figyelni egymásra, és a feleségnek vett autóhoz járjon az oktatás,
    hogy miért nem érdemes a 100%ra várni.
    Legalább addig, míg elég erőforrás nem lesz mindenki számára.
    Ez ingyen van … akár csak az áram.

    Egy jó példa … minap a lidlben tankoltam, amíg vásároltam. Mire visszaértem a kocsihoz,
    állt mellettem egy másik leaf, kinyitott tankoló füllel, a tulaj gondolom szintén vásárolni volt.
    Én leállítottam a saját töltésemet (82%nál) és rádugtam az övét és elindítottam neki a töltést.

    Ennél nem bonyolultabb, amit közölni szetrettem volna.

    Máskülönben pedig egy 30M teslát megvásároló egyednek olymindegy lesz, hogy a töltőn
    mennyibe kerül az áram, fogni fogja 1 órát. Mert otthon talán nem tudja tölteni. Egy 85kWhs
    akkut nem is akarom kiszámolni, hogy otthoni 16Aról mennyi idő alatt lehet telepumpálni.
    Szóval még jó ideig probléma lesz ezzel.

    Ezért kéne figyelni egymásra akár fiat, leaf tasla vagy i3.

  • Silver

    Sam:

    Szerintem a Tesla szupertöltőjének a működését még mindig nem érted teljesen.
    Az autó villámtöltése során az idő előrehaladtával a töltési teljesítmény fokozatosan csökken.
    Vagyis az elsőnek beállt autó lehet, hogy most 110 kW-tal tölt, de 15 perc múlva már csak 70 kW-tal fog.
    75-80% töltöttség felett pedig már 50 kW-tal sem. Vagyis a másodiknak később beállt autó kezdetben csak 35 kW-tal fog tölteni, de 15 perc múlva már 75 kW-tal. Ha képes akkor ekkora teljesítmény felvételre.
    És különben is. Ha egy 4 állásos töltőnél egy autó áll az 1-es töltőnél, akkor a következő tölteni érkező a 2-es töltőhöz fog beállni, ami kezdettől fogva a lehető legnagyobb teljesítménnyel fogja táplálni az autóját.

    A Tesla jelenleg mindent a lehető legjobban csinál.
    Van egy világméretű iparág, amit úgy hívunk hogy autógyártás, és sok-sok millió ember dolgozik benne közvetlenül vagy közvetetten. Ebbe a gyémánt keménységű akármibe kellett a villanyautózás ékét belevernie egy újonc vállalkozónak. Többen is bepróbálkoztak ezzel, de csak a Tesla jutott el addig a szintig, amit már autógyártónak is lehet nevezni.
    A kínai elsősorban belpiacos EV gyártókat most hajuk. Teljesen más piaci és ipari környezetben kell helyt állniuk.

    Nem!
    A Ford nem tömegcikkel kezdett. 1901-ben alapították a vállalatot és 1903-tól kezdtek autót is gyártani. Idézet a wikipedia-ról:

    “Between 1903 and 1908, Ford produced the Models A, B, C, F, K, N, R, and S. Hundreds or a few thousand of most of these were sold per year. In 1908, Ford introduced the mass-produced Model T, which totalled millions sold over nearly 20 years.”

    Vagyis az első években évente néhány 100 illetve néhány 1000 db autót gyártottak.
    Azt a tömegcikket (T-modell) 1908-tól kezdték és csak (relatíve) lassan pörgött fel a gyártás üteme:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T#Price_and_production

    Ajánlom figyelmedbe az árak alakulását is ugyanebben a táblázatban.

    De a Ford 1900-as évek elején nyújtott teljesítményét párhuzamba illetve szembe állítani egy 2010-es években ténykedő vállalat teljesítményével úgy, hogy közben teljesen figyelmen kívül hagyod az aktuális piaci és ipari környezeteket, enyhén szólva is nagy hiba.
    Ezzel az erővel Mátyás király igazságosságát is szembe állíthatnád Donald Trump gazdaságpolitikájával. 🙂

    “Nézd csak meg a nagy gyártók luxusautóit. Azok az image építést szolgálják”
    Igen. A Tesla a Model S és X gyártásával pont ezt teszi és a kezdetek óta hangoztatják is, hogy vállalatuk nyereségessé tételének alapfeltétele, hogy később tömeggyártású termékük is legyen (Model 3).
    Eddig a Tesla a jövőbe fektetett be és a saját valamint a villanyautózás imidzsét építette sok sok millió dollárból.
    Mindezt tornádó erejű ellenszélben. Minden elismerésem ezért a Tesla-é.

    Lehet problémázni az emberek villámtöltő felhasználói szokásairól, közben magasztalni saját magunkat, hogy mi milyen szuper intelligens és szociálisan érzékeny emberek vagyunk, csak semmi értelme.
    A feltételeket kell központilag úgy alakítani, hogy az egész rendszer a lehető leghatékonyabb legyen.
    Idehaza jelenleg “vadkeleti” körülmények vannak annak minden hátrányával.

  • Balázs

    Annyit tennék még hozzá Sam kommentjéhez, hogy úgy látom kicsit leragadt a lóérő kérdésnél.

    Egy benzines autónál nagyon nem mindegy 58 vagy 580 lóerős motort építesz – sokkal drágább lesz az utóbbi. Egy elektromosnál viszont, magában a hajtásláncban nem akkora probléma ez. OK, a P100DL-hez már kicsit egzotikus anyagokat kellett használni az aksi biztosítékához, hogy ne olvadjon le amikor valaki tövig nyomja a pedált. De én úgy veszem ki Sam szavaiból, hogy azt nehezményezi a Tesla miért 4-500 lóerős autókat gyárt, miért nem elég nekik a 150 vagy kisebb. Nos egyrészt mert, miért ne, ha elbírja a vas, másrészt az aksik miatt egy jelentős súlyfelesleget kell mozgatni, harmadrészt pedig, ahogy Silver is írta, elsőre a prémium kategóriát célozták meg. Ha a Model S motorja csak 100 lóerős lenne, attól még nem kerülne az autó fele annyiba.