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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Már megint hülyeségeket beszélnek a Tesla elemzők

üzlet
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

Ha valaki megkérdezné miért fektettem pénzt 4,5 éve egy akkor még szinte ismeretlen és kérdéses teljesítményű villanyautó gyártóba, a legrövidebb magyarázatom az lenne, hogy mert felrántottam magam. Ha az ember, úgy érzi tájékozott egy témában és azt látja ő mindig sokkal jobban eltalálja egy cég negyedéves mutatóit, mint az akit ezért fizetnek, egy idő után elgondolkozik: miért ne tegyek fel egy kis pénzt erre?

Nem befektetési tanács!

Mielőtt tovább lépünk, leszögezném, ami itt következik az nem befektetési tanács! Mindenki csak a saját felelősségére kockáztassa a pénzét. A Tesla egy úgynevezett „high beta” részvény, tehát sokkal nagyobb súlyú az árfolyamában a jövőbe vetett hit, mint az eddigi teljesítmény, ezért sokkal nagyobbak a kilengései is mint egy bejáratottabb cég papírjainak. És sokszor teljesen illogikusak. Ha most úgy gondolja a kedves olvasó, hogy gyorsan betolja a havi fizetését és pár nap múlva megduplázva veszi ki, ne tegye, mert nagy valószínűséggel pórul jár. A piac kiszámíthatatlan és néha tök pozitív információkra reagál negatívan, hogy aztán nulla új információ hatására pár nap múlva ismét megforduljon.

De visszatérve a címben megfogalmazott gondolathoz.

Alternatív igazságok

Amit az elmúlt napokban látunk a Tesla kapcsán megjelent elemzésekben és vélemény cikkekben a szokásos befektetői oldalakon az bizonyos szempontból tipikus. Megvannak a jól ismert bullok és a nyíltan short pozícióra játszó elemzők és csak a Seeking Alpha nevű short-paradicsomtól majd 100 negatív elemzést kapott az inboxom az elmúlt másfél hónapban. Azonban ezeket a szereplőket mindenki ismeri, helyén kezeli a dolgot.

TSLA árfolyam 2017

Így alakult a TSLA árfolyama az elmúlt 1 évben. Forrás: Yahoo Finance

Ennél sokkal veszélyesebb a látszatra független szerepben tetszelgő elemzők ténykedése, különösképpen ha három mondat után világos, hogy abszolút nincsenek képben a témában. Fontos, hogy itt most nem arról beszélek, hogy egyetértek-e azzal ahogy a cég jelenlegi, vagy jövőbeni teljesítményét látják. A probléma ott kezdődik, amikor tényszerű adatokban van komoly tévedésük, vagy tájékozatlanok. Illetve, inkább ott, amikor a különböző pénzügyi TV csatornák meghívják őket vendégnek, majd a témában még tájékozatlanabb riporterek készpénznek veszik minden szavukat.

És ebben az egyenletben, befektetői szempontból, egy túlzottan optimista várakozás még kártékonyabb, mint, ha az elemző pesszimista lenne.

Már megint hülyeségeket beszélnek

Nézzünk 2 példát a múlt hétről.

Az első egy a Bloomberg Youtube oldalára December 27-én kikerült videó, ahol egy befektetési alap elemzőjével beszélgetnek a Tesla várható 4. negyedéves számairól és a Model 3 kapcsán felmerült  gyártási nehézségekről.

https://youtu.be/Wa8PPh0lKUw

Az elemző semmiképpen nem nevezhető rosszindulatúnak, nem az akármilyenlobbi lefizetett ügynöke, a Tesla sírásója. Egyszerűen csak úgy tájékozott a témában mint amikor a nagymamám híreket olvas és utána a fejében kavargó félinformációkból kombinál. De ő 85 éves és nem ezért kapja a fizetését.

Nézzük sorjába a videóban elhangzó kisebb nagyobb tévedéseket.

  1. Az interjú elején riporteri kérdésre elhangzik, hogy a Tesla mindössze 280 Model 3-at gyártott le július óta. Ez a 3. negyedéves adat, amit már október eleje óta tudunk. Vagy nagyon régi interjút ástak elő, vagy az elemzőnk az elmúlt 3 hónapban nem frissítette az adatait. A hatást a riporter szörnyülködése még fokozza is.
  2. Amikor megkérdezik, hogy mi a probléma, alanyunk idézi Musk sokszor elismételt mondatait, hogy az egész termelés csak annyira gyors mint a leglassabb beszállító. Piros pont jár érte, hogy átment az üzenet, de nagyon nem jó helyen járunk ebben az esetben. Arról beszél, hogy a Tesla legnagyobb gondja, hogy nagyon sok alkatrészre csak egy beszállítójuk van és az egész ellátási lánc a probléma. Ezt tök jó megállapítás, csak pont semmi köze a Model 3 problémáihoz.

Mi is sokszor írtunk már róla és a cég 3. negyedéves  jelentésének és az azt követő elemzői konferenciahívásának is jelentős része szót arról, miért is nem haladat jól eddig a kis Tesla gyártása. A Tesla saját akkumulátor gyárában az akkupakk moduljainak összeszerelését a tervek szerint szinte teljesen automatizálni akarták. Az egyik beszállító, amely a modulokat összerakó robotok programozásáért felelt, nem tudott megbirkózni a feladattal és erre a Tesla mérnökei túl későn jöttek rá.

Amellett, hogy a probléma okát nem sikerült jól felismerni, semmi információt nem kapunk az elmúlt hetek eredményeiről.  Musk azt ígérte decemberre megoldják a problémát és év végére már ezres nagyságrendben gyártják az autókat. Hogy állunk ezzel? Miért nem nézett utána? Milyen elemző az, aki csak a  már leközölt hivatalos jelentésekből utólag magyarázza a bizonyítványt?

A túlzott elvárások csapdája

Jöjjön akkor a második példánk. Ismét nem valami összeesküvés kulcsfigurájáról beszélünk, ugyanis következő elemzőnk tévés fellépései is meglehetősen barátiak a cégre nézve, tehát rosszindulattal nem lehet vádolni. De amikor Brad Erickson elemzése bejárta a pénzügyi sajtót a múlt héten, megint csak nem értettem, hogyan lehet ennyire mellé lőni.

Brad Erickson, KeyBanc Capital Markets

Brad Ercikson ad interjút a Tesla 4. negyedévéről. Forrás: CNBC

December 27-én kiadott jelentésében a KeyBanc Capital Markets elemzője 15,000-ről 5,000-re vette vissza a 4. negyedéves Model 3 érékesítési jóslatát. Hogy mi??

Aki rendszeresen olvassa a témában megjelent írásainkat, emlékezhet rá, hogy a Tesla 3. negyedéves pénzügyi jelentését követő konferencia híváson Elon Musk hangsúlyozta: csak decemberre várják az automatizáció kijavítását és így legjobb esetben is csak az év végére érik el a heti ezres, illetve márciusra az 5 ezres gyártási darabszámot. Amíg a Tesla manuálisan rakta össze a 3-as moduljait, csak heti pár száz autó gördült ki a gyárból. November végéig összesen kb 700.

Ennek tudatában, még ha más információja nincs is, miért várta az elemző, hogy 15,000 Model 3 kerül kiszállításra a 4. negyedévben? Tényleg arra számított, hogy decemberben, az ünnepek között, majd 14,300 autót gyártanak le és adnak át? És most, hogy 3 nappal az év vége előtt módosított, miért vár még mindig 5000 Model 3-at?

Model 3 production

Készül a Model 3 a fremonti gyárban. Forrás: Elon Musk Instagram

Itt az oldalon már többször írtunk róla, hogy az internet népének köszönhetően szivárgó, kikémlelt és a vásárlóktól származó információk alapján december elejére valóban sikerült helyreállítani a gyártást. A hónap közepe felé előbb 1000-et, majd 3,5 ezret ugrott a gyártásra várakozó alvázszámok száma és a két ünnep között napi több mint 100 Model 3 kerülhetett átadásra az erre kijelölt 2 helyen. Azonban a legoptimistább becsléseink szerint is kb. 1500, max. 2000 autó kerülhetett leszállításra a 4. negyedévben és a gyártás is legfeljebb úgy 3000 körül járhat.

Az eset bája, hogy úgy néz ki a Tesla be tudta tartani a legutóbbi hivatalos becslését a gyártás helyreállításáról és most már tényleg valószínű, hogy elérik az 5 ezres darabszámot márciusra. De egyáltalán nem kizárt, hogy ennek nem lesz meg a  megfelelő pozitív hatása az árfolyamra, mivel az elvárások irreálisak.

Az igazság pár órán belül kiderül, mivel vagy ma vagy holnap tőzsdezárás után várható a kaliforniai cég hivatalos közleménye. Jelentkezni fogunk.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.