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 Nem, nem egy kisváros cserélte le a néhány benzines buszból álló flottáját elektromos meghajtású járművekre, hanem egy 12 millió fős megalopoliszról van szó, mégpedig a kínai Sencsen városáról. A település tömegközlekedésének vezetősége évek óta azon dolgozik, hogy a használatban lévő buszai között minél nagyobb arányban szerepeljenek villanymotoros járművek, és most bejelentette, hogy sikerült elérni a 100%-os részarányt. Sencsenben ezentúl tehát nem kell többé szagolni a buszok által kipöfögött gázt, hanem a világon először, kizárólag elektromos buszokkal lehet majd utazni. Forrás: worldevcities.org Amellett, hogy a buszflotta elektromosításának mértékében világelső pozíciót szerzett magának a kínai óriásváros, a buszok számát tekintve is a legelső helyen áll. A sencseni tömegközlekedés 16 359 elektromos buszt tudhat magáénak, melyek működését 510 töltőállomás és 8000 töltőpont biztosítja, tehát a flotta közel fele tud egyszerre töltődni a városban. Ahhoz, hogy egy busz elérje a maximális töltöttséget, alig 2 óra szükséges. És hogy mi ennek az eredménye? 366 000 tonna kőszénnel egyenértékű energia-megtakarítás, 345 000 tonnával kevesebb üzemanyag-fogyasztás, és 1,35 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátás minden évben, továbbá olyan buszterminálok, ahol nem süketülnek meg a dolgozók a folyamatosan ki-és beérkező buszok zajától. Forrás: Cleantechnica Sencsen azonban nem csupán a buszflotta villamosításával igyekszik fenntarthatóvá tenni a városi közlekedést, hanem itt található a legtöbb elektromos taxi is a világon. Jelenleg 12 518 villanymotoros taxi furikázik Sencsen utcáin, ami az egész taxiflotta 62,5%-a. Az elektromos közlekedés terén már megismert kínai szigorral 2020-ban, vagy még azelőtt ez az érték is 100% lesz. A hagyományos taxik lecserélésével további 119 000 tonna kőszénnel egyenértékű energiát, és 116 000 tonnányi üzemanyagot takarít meg a város. Persze nem Sencsen az egyedüli település, melynek vezetősége a buszok és taxik villamosítását látja az egyetlen járható útnak a jövőben, azonban nincs másik olyan célkitűzés, mely ennyire szigorúan, ilyen hamar szabadulna meg a hagyományos járművektől. Az európai nagyvárosok esetében is inkább 2030-ra, de legkorábban is 2025-re vannak időzítve az ilyesfajta lépések, így Sencsen kiváló példa lehet az egész világ számára, hogy egy kicsit hamarabb kellene felébredni, és tenni is valamit, nem csak tervezgetni. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!