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
auto
2024. 07. 27. szombat

Nem, nem egy kisváros cserélte le a néhány benzines buszból álló flottáját elektromos meghajtású járművekre, hanem egy 12 millió fős megalopoliszról van szó, mégpedig a kínai Sencsen városáról. A település tömegközlekedésének vezetősége évek óta azon dolgozik, hogy a használatban lévő buszai között minél nagyobb arányban szerepeljenek villanymotoros járművek, és most bejelentette, hogy sikerült elérni a 100%-os részarányt. Sencsenben ezentúl tehát nem kell többé szagolni a buszok által kipöfögött gázt, hanem a világon először, kizárólag elektromos buszokkal lehet majd utazni.

Amellett, hogy a buszflotta elektromosításának mértékében világelső pozíciót szerzett magának a kínai óriásváros, a buszok számát tekintve is a legelső helyen áll. A sencseni tömegközlekedés 16 359 elektromos buszt tudhat magáénak, melyek működését 510 töltőállomás és 8000 töltőpont biztosítja, tehát a flotta közel fele tud egyszerre töltődni a városban. Ahhoz, hogy egy busz elérje a maximális töltöttséget, alig 2 óra szükséges.

És hogy mi ennek az eredménye? 366 000 tonna kőszénnel egyenértékű energia-megtakarítás, 345 000 tonnával kevesebb üzemanyag-fogyasztás, és 1,35 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátás minden évben, továbbá olyan buszterminálok, ahol nem süketülnek meg a dolgozók a folyamatosan ki-és beérkező buszok zajától.

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

Forrás: Cleantechnica

Sencsen azonban nem csupán a buszflotta villamosításával igyekszik fenntarthatóvá tenni a városi közlekedést, hanem itt található a legtöbb elektromos taxi is a világon. Jelenleg 12 518 villanymotoros taxi furikázik Sencsen utcáin, ami az egész taxiflotta 62,5%-a. Az elektromos közlekedés terén már megismert kínai szigorral 2020-ban, vagy még azelőtt ez az érték is 100% lesz. A hagyományos taxik lecserélésével további 119 000 tonna kőszénnel egyenértékű energiát, és 116 000 tonnányi üzemanyagot takarít meg a város.

Persze nem Sencsen az egyedüli település, melynek vezetősége a buszok és taxik villamosítását látja az egyetlen járható útnak a jövőben, azonban nincs másik olyan célkitűzés, mely ennyire szigorúan, ilyen hamar szabadulna meg a hagyományos járművektől. Az európai nagyvárosok esetében is inkább 2030-ra, de legkorábban is 2025-re vannak időzítve az ilyesfajta lépések, így Sencsen kiváló példa lehet az egész világ számára, hogy egy kicsit hamarabb kellene felébredni, és tenni is valamit, nem csak tervezgetni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.