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
auto
2024. 11. 25. hétfő

Vissza a benzineshez?

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

Tegnap levelet kaptam az egyik villanyautós barátomtól. Ő és családja 2012 óta csak elektromos autót használnak, de most venne egy benzines autót, viszont a következő kérdései merültek fel (a kérdéseket az engedélyével közlöm):

  • Tényleg nem tudom majd otthon tankolni?
    Létezik az, hogy a benzines autót nem fogom tudni otthon tankolni? Még mindig ott tart a technológia, hogy állandóan a benzinkútra kell járjak benzint venni, hogy használhassam az autót?
  • Váltogatni kell a sebességet?
    Bár találtam olyat, amiben egy automata váltogat helyettem, de akkor is csak szakaszosan, meg-megtorpanva gyorsul az autó. Tényleg kapcsolgatni kell minden gyorsításnál a fokozatokat?
  • Lehet-e gyorsítani és fékezni ugyanazzal a pedállal?
    Az elektromos autók többségét a gyorsító pedál felengedésével tudjuk fékezni, így lényegében egy pedállal kényelmesen vezethetők. Viszont nem találtam olyan benzines autót, amit így lehetne használni. A hagyományos autókban az egyik pedállal csak gyorsítani, a másikkal csak lassítani lehet.
  • Lejtőn lefelé és lassításkor nem tölti vissza a benzint?
    Hihetetlen, de még mindig nem tudták megoldani, vagy legalábbis nem találtam olyan autót, ahol megoldották, hogy lejtőn lefelé vagy fékezéskor az autó visszatöltse a tankba a benzint.
  • Ezek mindig ilyen rosszul gyorsultak?
    Nem hiszem el, hogy ezek ilyen gyengén gyorsulnak. Elképzelhető, hogy csak az általam próbált példánnyal volt valami baj?
  • Mennyire gyúlékony a benzin?
    A kőolajszármazékok elég gyúlékonyak. Vajon le kell otthon engednem a benzint valami biztonságos tartályba mielőtt beállok a garázsba, hogy ne legyen életveszélyes?
  • A motorban lévő olajat 10-15-20 ezer km-enként ki kell dobni?
    Egyáltalán minek olaj a motorba? A villanymotorban sincs, mégis jól működik.
  • Az olaj bányászata ugye teljesen környezetbarát?
    Nem szeretném, ha a környezetnek ártanánk, vagy valakiknek veszélybe kerülne az élete, csak hogy én benzint tudjak tankolni. Ugye nem szoktak háborúzni az olajért, illetve teljesen megújuló formában ki tudják bányászni és elő tudják állítani az üzemanyagot?

(A fenti dilemma természetesen csak fikció, hiszen aki egyszer elektromos autóra vált, az többnyire nem akar visszaülni hagyományosba. A belsőégésű motorral szerelt autók ilyen jellegű bemutatásának ötletét Espen Skaartól, a Fortum Charge & Drive norvégiai vezetőjétől kölcsönöztem.)

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.