A Tesla tegnapi az önvezetéssel foglalkozó befektetői napján vagy 2 órán keresztül osztottak meg részletes technikai információkat a fejlesztéseikről, a hardverről és a vélt, vagy valós versenyelőnyükről. Rengeteg információt kaptunk a saját fejlesztésű chipről, az öntanuló neurális hálóról (NN), az egész fejlesztési filozófiájukról és a közelgő Tesla robotaxi flottáról, de az este legmegdöbbentőbb kijelentése mégis talán az volt, hogy Elon Musk szerint az emberek pár év múlva követelni fogják, hogy tiltsák be a manuális vezetést, annyira látványosan lesz biztonságosabb az önvezető autó. Hogy Musk hadilábon áll a saját maga által kitalált határidőkkel, azt mindenki tudja – ezen ő is többször élcelődött -, de látva, hogy eddig minden vállalása előbb-utóbb megvalósult, kicsit ijesztő belegondolni, hogyan fog megváltozni a világunk, ha igaza lesz. Az esemény hossza és a temérdek információ miatt beszámolónkat három részre bontjuk – alább a bevezető és a hardveres fejlesztések összefoglalója található, a második rész pedig a szoftverre fókuszál majd. Kártyák az asztalon A Tegnap esti közvetítés, amelyet a Youtubeon bárki megtekinthet – a második cikk alá be is illesztjük majd – sokszor a számítástechnika olyan határterületeibe engedett bepillantást, amelyek még informatikai tanulmányok mellett is kihívást jelentenek. Az ember tanul róla, de nem minden nap tervez új chip architektúrát, vagy épít öntanuló neurális hálót.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 Az előadás első részében a Tesla új, saját fejlesztésű mesterséges intelligencia chipjéről volt szó, mégpedig olyan részletességgel amit eddig csak AMD vagy Intel technikai konferencián láttam. Remélhetőleg nem lesz emészthetetlenül sok a technikai zsargon a kedvese olvasónak – igyekszem a beszámolót a „tudomány és technikai újdonságai” szintjén tartani, főleg, hogy ennél mélyebben csak akkor érteném, ha magam is mikroprocesszorokat terveznék. A folytatásban két előadó beszélt a Tesla önvezetés agyáról, a neurális hálóról, illetve a az egész szoftverfejlesztési folyamatról. Ennek alapelvei talán kicsit könnyebben emészthetőek, de mélyebb rétegei nem kevésbé érdekesek és elgondolkodtatóak. Végül Musk zárta prezentációt, ő pedig inkább a gyakorlati applikációkról a Tesla Networkről és a saját robotaxijaikról beszélt. FSD komputer – a lenyűgöző szuperszámítógép a kesztyűtartód felett Bár Elon Muskot nem kell félteni, ha magabiztos kijelentésekről van szó, mégis túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a „vas” amit az önvezetés mögé raktak, a Tesla saját fejlesztésű chipje és számítógépe egyszerűen lenyűgöző. A prezentáció alatt többször hasonlították a világ vezető grafikai chip gyártója, az Nvidia hasonló megoldásához – amelynek egy régebbi változatát használta eddig a Tesla is – és a paraméterek egyértelművé tették, hogy valami egészen különleges szilícium lapkát raktak le az asztalra. Peter Bannon és Elon Musk A fejlesztés vezetője Peter Bannon volt, akik korábban az Apple és az Intel hasonló chipjeit fejlesztette és 2016 februárjában jött át a Teslához. Mint Bannon elmondta csak annyit kérdezett Musktól, hogy hajlandó-e megfelelő mennyiségű pénzt áldozni a projektre, mire a Tesla vezetője osztott-szorzott, hogy 1 millió önvezető robottaxin mennyit keresnek és habozás nélkül igent mondott a költségvetésre. 2017 augusztusára már készen is voltak a chip prototípusának tervei és próbagyártásba küldték a lapkát. 2018 júliusára lett érett a sorozatgyártásra és decemberben kezdték beszerelni az önként jelentkező Tesla alkalmazottak autóiba az új számítógépet. Idén márciustól minden új S és X, 10 napja pedig már minden új Model 3 is ezzel a hardverrel van szerelve. A projekt egyik sarkalatos pontja az volt, hogy a chipet kifejezetten a Tesla követelményei szerint fejlesztették le. Ez nagy előny mondjuk az Nvidia megoldásaival szemben, hiszen a grafikai processzorairól ismert gyártó általános megoldást fejleszt, aminek alapjai felhallhatóak a PC-s videokártyákhoz, a komplex matematikai számításokat segítő gyorsítókártyákhoz és a cég egyéb más termékeihez, így pl. az önvezető autók rendszereihez is. Ebből fakad az egyik legalapvetőbb különbség is: míg az Nvidia és mások alapvetően grafikus processzorokat (GPU) hasznosítanak újra a feladathoz és a neurális háló, az önvezetés „agya” csak szoftveresen használja ezt, a Tesla chipjének legnagyobb része egy hardveres neurális gyorsító – kifejezetten erre tervezve. Ennek az az eredménye, hogy míg a chipen belüli processzormagok önmagukban mindössze 2-2,5 képkockát tudnának feldolgozni másodpercenként, a grafikus mag pedig 17-et, az önálló NN gyorsító akár 2300 képkockát értelmez másodpercenként. A chip a Samsung texasi, austini gyárában készül 14 nm-es eljárással – ilyet használ a legtöbb mai modern processzor és grafikus kártya is. Persze már dolgoznak a következő generáción – a fejlesztés félidejénél járnak – amely az ennél is kisebb csíkszélességnek és a további fejlesztéseknek köszönhetően 3× gyorsabb lesz és kevesebb energiát használ majd. Az FSD chip 6 milliárd tranzisztort tartalmaz 260 mm²-re sűrítve és megfelel a szigorú autóipari AEC Q100-as szabványnak. A lapka 12 darab 2,2 GHz-es ARM processzort tartalmaz – ez hasonló ahhoz, ami a mobiltelefonjainkban van, csak kb. 3× több a processzormag mint egy átlagos telefonban -, de itt található az 1 GHz-es GPU és a 2 darab 2 GHz-es NN gyorsító – a rendszer szíve is. Azért kettő, mert ezek egymástól függetlenül értékelik ki a helyeztet és mielőtt az autó cselekedne összehasonlítják a végeredményt. Van ezenkívül még egy hardveres h.265-ös videótömörítő is a fedélzeten és egy szintén hardveres biztonsági áramkör is, amely csak akkor engedi egy szoftver futtatását, ha az rendelkezik a Tesla egyedi digitális aláírásával – ezzel megnehezítve a hackerek dolgát. A lapkán van hagyományos LPDDR4 RAM bőséges 68 GB/s sávszélességgel, de rendelkezik 32 MB integrált SRAM-mal is, amely kis energiaigénnyel tudja feldolgozni az adatokat. A chip számítási teljesítménye 72 TOPS (Trillion Operations Per Second azaz billió kivonási/összeadási művelet másodpercenként), ráadásul egy áramköri lapon 2 ilyen chip van, így a teljesítmény 21× nagyobb mint az eddig használt Nvidia alapú megoldásuké volt és az összesen 144 TOPS „lóerő” 7× több mint az Nvidia legújabb generációs megoldásáé. Apropó 2 chip: a rendszer teljesen redundáns, azaz alapesetben megosztoznak a munkán, de úgy van tervezve, hogy ha valamelyik meghibásodik, akkor a másik is biztonságosan tudja vezetni az autót. Emiatt egymástól független áramkörökön kapják a tápot és mind a kettő képes önmaga feldolgozni az összes érzékelő jelét. Egyébként Musk később hozzáfűzte, hogy már 2016 októbere óta minden Tesla kormány és fékrendszere is így van kialakítva – alternatív áramforrásokkal és áramkörökkel, mint a repülőgépeknél. Ami legalább ennyire lenyűgöző, az a rendszer energia igénye. Az egész számítógép mindössze 72 W-ot fogyaszt, ami több mint az Nvidia alapú HW 2,5 58W-ja, de a 21 szeres teljesítménynövekedés mellett ez szinte nevetséges „költség”. És, ha már költségek, a saját tervezésű számítógép 20%-kal olcsóbb mint az Nvidia alapú rendszer volt. Azok, akik még a régi számítógéppel rendelkeznek hamarosan kérhetik majd a cserét – ha valaki pedig már előre kifizette az FSD szolgáltatás felárát akkor ez ráadásul ingyen jár. Az új komputer kifejezetten úgy lett tervezve, hogy csereszabatos a régivel – lepattintják a burkolatot a kesztyűtartó felett, kikapják a régit, beteszik az újat. A cikk második részében a fenti számítástechnikai teljesítményre épülő önvezető szoftverről lesz szó. Akit a téma mélyebben érdekel annak itt egy galéria a prezentáció ezen részeinek diáiból, ahol további képeket láthat a chip felépítéséről. This slideshow requires JavaScript. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!