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 Indukciós elektromosautó-töltővel szerel fel egy 1,6 kilométer hosszú útszakaszt az Electreon AB a svédországi közlekedési hatóság (Trafikverket) megbízásából egy pilot projekt keretében, mely a legelső olyan út lesz a világon, ami menet közben, induktív módon képes tölteni az elektromos járműveket. A svédek már régóta gondolkoznak olyan innovatív megoldásokon, melyek lehetővé teszik a villanymeghajtású gépjárművek feltöltését anélkül, hogy azoknak meg kelljen állniuk: tavaly áprilisban például az eRoadArlanda elnevezésű projekt keretében átadásra került az a sínnel ellátott útszakasz, melyen egy áramfelvevő karon keresztül tudják menet közben fogadni az elektromosságot a járművek. Az elv az átszámítva körülbelül 3,5 milliárd forintos Smart Road Gotland pilot projektben is hasonló, azzal a különbséggel, hogy itt már nincs szükség semmilyen módú kapcsolódásra az indukciós működésnek köszönhetően. A Visby központja és a gotlandi repülőtér közötti 4,1 kilométeres szakasz egy részén lebonyolított projektben a svéd közlekedési hatóság egy teljesen nyilvános transzferszolgáltatást is indít, amely során az adatok – többek között a töltés hatékonysága, amely a legnagyobb kérdőjel a történetben – folyamatosan rögzítve lesznek. Az Electreon úgy véli, hogy az indukciós aszfalt kifejezetten a teherszállító gépjárművek számára nyújt kiváló alternatívát a jelenlegi vezetékes töltős megoldással szemben, hiszen nem kell értékes órákat elvesztegetni az újratöltéssel, továbbá nem lesz szükség hatalmas akkumulátorokra sem, aminek köszönhetően a járművek ára is jelentősen csökkenhet. A vezeték nélküli töltés abban a tekintetben is jövőbiztos, hogy az önvezető közlekedés korában is megoldja a töltés problémáját. Az infrastruktúra kiépítése, azaz a világ úthálózatának indukciós töltővel való felszerelése ellenben jelentős költségvonzattal járna, s valamennyi elektromos meghajtású járművet kompatibilissé kellene tenni e technológiával ahhoz, hogy a távoli jövőben ez jelentse a szén-dioxid-mentes mobilitás alapját. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!