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 A Honnold Alapítvánnyal együttműködve új területre navigál az elektromos pickupjáról és SUV-jár ismert amerikai Rivian, hogy energiatároló rendszerrel segítse a 20 ezres lélekszámú, hurrikán sújtotta Puerto Ricoi Adjuntas lakóit. A használt akkumulátorokból energiatározó lesz Puerto Rico-ban. (fotó: Rivian) Az energiatároló építése 2020-ban kezdődik, a kiszolgált 135 kilowattórás akkumulátor csomagokat pedig a tesztjárműveikből szerelik ki. (A tesztjárművek nem jellemzően nem adhatók el, így általában zúzdában végzik.) Nemrég egy hasonló kezdeményezésbe fogott az Audi Berlinben az EUREF Kampuszban. De más európai példa is akad, a Renault egy portugál szigetet „okosít fel” használt akkumulátorokkal, hogy ott lehetővé váljon a tisztán megújuló energiás áramtermelés, illetve más helyszíneken is kiépít ilyen rendszereket. A Rivian eleve úgy tervezte az akkumulátor csomagokat, hogy a jármű számára hasznos élettartamuk végén – nagyjából az eredeti kapacitásuk 70-80 százalékát elérve – energiatároló állomásokba lehessen beépíteni őket. Az autó akkumulátorok második élete a megújuló energia rendszerbe illesztését segíti, kiegyensúlyozva a termelés ingadozásait. A mostani kezdeményezéssel egy méretre szabott energiatároló rendszert tudnak modellezni, amely a hely szűkét az áramkimaradásokat és az energetikai függetlenséget is figyelembe veszi. 2017. szeptember 26. Adjuntas, Puerto Rico. Vöröskeresztes önkéntesek osztanak vizet és más szükséges dolgokat családok részére a Mária névre keresztelt hurrikán pusztítása után. (fotó: Sergio Rojas, Vöröskereszt) A használt autóakkumulátorok beépítése energiatárolókba okos és fenntartható megoldás, így alaposan kihasználják a cellákat újrahasznosítás előtt. Ezzel jelentősen csökkenteni lehet az ökológiai- és szén-dioxid lábnyomukat. A cellák ugyanis amikor befejezik működésüket a villanyautóban, még tovább használhatók energiatárolókban, egyes szakértők szerint még jó 20 évig. Így már nem is annyira környezetszennyező a gyártásuk, hiszen a „dupla” élettartam alatt a gyártáskor rárakódó környezeti teher megoszlik. Napelemek telepítése Adjuntasban. Az áramellátás két éve nem állt helyre, a helyi megoldások túlélik a hurrikánokat is. (fotó: Dennis M. Rivera Pichardo) A Rivian és a Honnold Alapítvány azért a puerto rico-i Adjuntas várost választotta a mikrogrid projekt helyszínéül, mert tényleg hatalmas szükségük van rá. A Mária hurrikán 2017. évi pusztítása óta küzd a település egy működő áramellátó rendszerért. A Rivian és Honnold rendszere tartalék forrást jelent áramkimaradások esetére. Míg a klímaváltozás hatásait Magyarországon még nem érezzük ilyen élesen ott kicsit más a helyzet. A 20.000 lakosú Adjuntas Puerto Rico középnyugati részén fekszik. A viharok erőssége miatt a Casa Pueblo nevű civil szervezet azon dolgozik, hogy egy ellenálló és megfizethető áramellátó rendszert építsenek ki a közösség számára napelemes áramtermelésre alapozva. A Honnold Alapítvánnyal 2019. tavasza óta dolgoznak együtt, és egy olyan helyszínhez igazított rendszert hoznak létre Adjuntas főtere közelében, amely a környéket látja el. Ez a magas energiaköltségeket is jelentősen mérsékli, mert Puerto Rico-ban az áramár a nemzetközi átlag duplája. Puerto Rico áramtermelésének jelenleg mindössze 4 százalékát adják megújulók, valószínűleg ez a magas árazás oka, annak ellenére, hogy a napsütéses órák száma nagyon magas. Las Piedras 12 házas települését a Tesla napelemei és energiatárolói látják el hálózat híján. (Fotó: Dennis M. Rivera Pichardo) Amíg Adjuntasban napenergiás áramtermeléssel egészítik ki a hálózatot, addig a hegyekben Las Piedras település 12 háza egyáltalán nem jutott hálózati áramhoz. Ma már a Tesla 160 napeleme termeli az áramot, egy helyi lakos, Jose Santana tulajdonában. A rendszer és a Tesla akkumulátorok állapota mobil applikáción keresztül monitorozható, és a megtermelt energiából a közösség is áramhoz jut. A helyiek szerint a kormányzatnak az „őskori” áramhálózat helyett a napenergiára kellene koncentrálnia… A puerto rico-i Las Piedras falucskában a domb tetején áll ez az állvány telepakolva a Tesla invertereivel és akkumulátoraival. Las Piedras-ban még mindig nincs hálózati áramellátás, de nem is szorulnak rá, mert kizárólag napelemes áramot használnak a Tesla segítségével. (fotó: Dennis M. Rivera Pichardo) Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Lenkei Péter Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!