Az iSeeCars egy tanulmányban összehasonlított számos autótípust abból a szempontból, hogy 3 éves korára melyik autó mennyit veszít az újkori árából. A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a Tesla Model S kétszer értéktartóbb, mint egy átlagos hagyományos autó és háromszor értékállóbb mint az elektromos autók átlagos értéktartása. A teljes amerikai autóállomány átlagos értékvesztése 3 év alatt 38%, az elektromos autókra jellemző átlagos adat 56,6% (rekorder a Fiat 500e, amely 3 év alatt értékének közel 70%-át elveszíti), eközben a Tesla Model S csupán 17% körüli értékvesztést szenved el élete első 3 évében.
Fontos kiemelni, hogy a teljes autóállomány értékvesztése azért alacsonyabb az első 3 évben, mint az elektromos autók átlagos értékvesztése, mert a hagyományos autók átlagárába a rengeteg olcsó kisautó is beleszámít, elektromos autókból viszont sajnos egyelőre nincsenek 3-4 millió forintért megvásárolható új autók. Különösen érdekes fordulatot láthatnánk akkor, ha nem (csak) az első három évet vizsgálnánk, hanem az idősebb, használt autóként megvásárolható autókat is, hiszen Magyarországon, sőt Európa teljes egészében az tapasztalható, hogy 3-5 éves korban megáll az értékvesztés, sőt, az utóbbi néhány évben emelkedésnek indult a használt elektromos autók ára, egy nagyon egyszerű okból: robbanásszerűen növekszik a kereslet a villanyautókra, amivel az új autók értékesítése egyrészt nem bír lépést tartani, másrészt, aki nem engedhet meg magának egy 10-15 millióért megvásárolható új elektromos autót, az kizárólag használt autóban gondolkozhat, így például egy 3 éves Leaf, ami 1 évvel ezelőtt 5 millió forint körül volt megvásárolható, ma, 4 évesen ugyanúgy 5 millió Forintba kerül, mert az egyre élénkülő kereslet magasan tartja az árakat, 4 éves használt Leafből pedig nem kerül több a piacra, mivel egyszerűen nem létezik elég példány.
Az iSeeCars.com összehasonlítása az új villanyautók első három értékvesztéséről |
|||
Autótípus |
Átlagos ár 3 éves korban (dollár) |
Értékvesztés |
|
Fiat 500e |
10 358 |
69,7% |
|
BMW i3 |
19 784 |
63,3% |
|
Nissan LEAF |
14 070 |
59,6% |
|
Volkswagen e-Golf |
13 758 |
58,1% |
|
Ford Fusion Energi |
15 983 |
57,7% |
|
Elektromos autók átlagos értéke |
56,6% |
||
Kia Soul EV |
15 325 |
56,5% |
|
BMW i8 |
73 242 |
53,9% |
|
Hyundai Sonata Plug-In Hybrid |
17 902 |
53,7% |
|
Chevrolet Volt |
18 240 |
52,8% |
|
Teljes autóállomány átlagos értéke |
38,2% |
||
Tesla Model S |
57 517 |
17,1% |
|
forrás: Electrec.co |
Az elektromos autók gyorsabb értékvesztését már számos elemzés kimutatta korábban is, melynek oka vélhetően a technológia rohamos fejlődése, mivel az akkumulátor ár 10 év alatt nyolcadára csökkent, így az újabb modellek azonos áron akár kétszer nagyobb kapacitású akkumulátort tartalmaznak, mint a 3 éves modell, így érthető, hogy nagyot esik az újakhoz képest lényegesen kisebb hatótávra képes elektromos autó.
Mi lehet a Tesla titka?
Egyrészt a Model S már a 2012-ben is olyan hatótávot kínált, amit a versenytársaknak a mai napig nem sikerült utolérni, másrészt a Tesla folyamatosan frissíti a régebbi autók szoftverét is, új funkciókkal felruházva azokat, tehát a Tesla vásárlóin nincs olyan nyomás, hogy cseréljék újra a 3 éves autójukat csupán azért, mert az új modellnek duplázódott a hatótávja vagy a számukra szükséges új funkciókat csak egy új autót vásárolva kaphatnak meg.
Pénzügyileg őrültség hagyományos autót venni?
Elon Musk már áprilisban őrültnek nevezte, aki nem Teslát vásárol, majd a múlt heti részvényesi tájékoztatón megismételte az állítását, igaz a Teslát ezúttal konkrétan nem nevesítve, azokat az autóvásárlókat nevezte pénzügyileg őrültnek, akik napjainkban olyan autót vásárolnak, amely nem elektromos és nem képes önvezetésre. Musk arra alapozta a meghökkentő állítását, hogy nagyvárosok sorra jelentik be a füstös autók számára belvárosi behajtási korlátozások, dugódíjak bevezetését, és egyre több ország jelenti be, hogy ha nem is közeli, de belátható időtávon (2030-2040) betiltja a benzin- vagy dízelmotoros új autók értékesítését, ezért aki manapság hagyományos autót vásárol, az nagyon komoly értékvesztésre számítson, mivel egyre nehezebb lesz használtan is értékesíteni a környezetszennyező járműveket.