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 Míg a BMW szerint Európában nincs igény tisztán elektromos (BEV) autókra, a vásárlók nagy hatótávú konnektorról tölthető hibrideket (PHEV) vásárolnának inkább, addig világszerte úgy tűnik egyre csökken a hibridek aránya a konnektorról tölthető autók között. Legalábbis a pushevs.com friss cikkében megvizsgálták a 20 legnépszerűbb autó között a PHEV-ek arányát, amiből erre a következtetésre jutottak. 2018-ban a világ 20 legnépszerűbb típusai az alábbi táblázatban láthatók, melyek közül 7 konnektoros hibrid, 13 pedig tisztán elektromos. Összesen több mint egymilliót (1 021 690 db) adtak el belőlük, aminek 72%-a (736 591 db) volt tisztán elektromos, és csupán 28% (285 099 db) volt a PHEV-ek aránya. 20 legnépszerűbb elektromos autó 2018 értékesítési számai alapján (forrás: pushevs.com) 2019-ben tovább csökkent a vizsgált népszerű típusokon belül a konnektoros hibridek aránya. 2019 első 5 hónapjában összesen 454 789 elektromos autó talált gazdára, amelyből 81% (369 827 db) volt tisztán elektromos, és csak 19% (84 962 db) volt konnektorról tölthető hibrid. 20 legnépszerűbb elektromos autó 2019 január-május értékesítési számai alapján (forrás: pushevs.com) Az arány BEV-ek javára történő javulásának oka egyértelmű: egyre nagyobb akkumulátorral szerelik a tisztán elektromos autókat, így egyre több embernek elég a hatótáv, és nem fog a biztonság kedvéért magával cipelni egy benzinmotort, annak minden kellemetlenségével (pl. a valós elhasználódástól független évenkénti olajcsere, ami különösen környezetszennyező, ha szinte sosem ment a motor). Természetesen nem csak a vásárlók körében, de már gyártóknál is megfigyelhető a fordulat, például a BYD nevű kínai óriás korábban a PHEV technológia legnagyobb támogatója volt, azonban az akkumulátor energiasűrűségének növekedését követően már inkább a tisztán elektromos autókra összpontosítanak, ez pedig egyértelműen mutatja a jövőbe vezető utat. BYD Tang 2017-ben jelentek meg az új NCM 622 és NCM 523 akkumulátor cellák, ez jelentette a fordulatot az akkumulátorok energiasűrűség növekedése miatt. Idén pedig megjelennek a régóta várt NCM 811 akkumulátor cellák, a szintén kínai NIO ES6 lehet az első ilyen cellából építkező akkuval rendelkező autó, mert bár a dél-koreiai LG Chem és SK Innovation jelentette be elsőként az NCM 811 cellák érkezését, végül egy kínai gyártó nyerte meg a versenyt. Az európai gyártók autóiban hamarosan megjelennek a CATL akkumulátorok, mivel a kínai gyártó lehet néhány európai gyártó, pl. a PSA és a Volkswagen beszállítója is. A lényeg számunkra azonban nem az akkumulátor kémiai összetétele vagy kódneve, hanem az akkumulátorok energiasűrűségének növekedése, ami két nagyon fontos dolgot jelent: nagyobb hatótávolságot és alacsonyabb akkumulátor árakat. Például egy 60 kWh kapacitású akkumulátor gyártása kevesebb nyersanyagot igényel az új technológiával, amitől nem csak könnyebb lesz az akku, de alacsonyabb lesz a kWh arányos ár is. Az alábbi ábrán látható, hogy a Volkswagen milyen fejlődésre számít az akkumulátor technológia területén. Megfelelő ár esetén az 58 kWh akkumulátorral szerelt ID.3 a 420 km WLTP mérés szerinti hatótávolsággal az egyik legnépszerűbb elektromos autó lehet. A Volkswagen is jelentős akkumulátor energiasűrűség növekedéssel tervez (forrás: pushevs.com) Az akkumulátor árak évtizedes csökkenési üteméből egyértelmű, hogy hamarosan 100 Euró alá esik 1 kWh akkumulátor kapacitás költsége, ami elhozhatja a régen várt árparitást, azaz azt az árszintet, amikor kiegyenlítődnek a hagyományos és az akkumulátoros autók gyártási költségei, így a gyártók végre nem csak kényszerből gyártanak majd elektromos autót, és már az elektromos autóknál is a fejlesztési költségek reális időn belüli megtérülésével és haszonnal számolhatnak. Az akkumulátor árak csökkenése és a 2020-as várakozás (forrás: pushevs.com) Az elmúlt néhány évben tapasztalt és a nagyon közeli jövőben várható akkumulátor árcsökkenés és hatótáv növekedés, és természetesen az egyre gyorsuló villámtöltés és javuló töltőinfrastruktúra tehát egyértelműen azt vetíti előre, hogy egyre kevesebb vásárló választ majd PHEV-et, mivel küszöbön van az áttörés, amikor a többség számára elegendő lesz az év majd minden napjára az éjjel akkuba töltött hatótáv, miközben a PHEV-ek piacán kevésbé látványos az elektromos hatótáv növekedése, a mai napig a 8 évvel ezelőtt piacra dobott Opel Ampera és az 5 éve megjelent BMW i3 REX nyújt a legnagyobb, 80-120 km elektromos hatótávot a benzinmotorral is ellátott, de tisztán elektromos üzemre is képes autók között, a gyártók azóta sem mutattak be olyan PHEV-et, ami ezeknél a típusoknál messzebb jutna üzemanyag elégetése nélkül. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!