PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Naptárakat elő, októberben jön az első tisztán elektromos Volvo!

elektromos autó

A Volvo XC40 azon személygépkocsik közé tartozik, melyre ránézünk, és azt kívánjuk, bárcsak tisztán elektromosnak építették volna meg a svédek: a szuperdivatos SUV dizájnja nagyon el lett találva, a kompakt kialakítás ellenére pedig bőven akad benne hely, nem véletlenül lett a márka második legnépszerűbb modellje az eggyel nagyobb XC60 után, és választották meg az év legjobb európai autójának 2018-ban. Az összképet mindössze az a fránya belsőégésű motor rontja el, melynek zajától egyelőre mindössze körülbelül 45 kilométer erejéig szabadulhatunk meg a nemrég megjelent T5 Twin Engine Plug-in Hybrid változat 10,7 kWh-s akkupakkjának köszönhetően. A jó hír viszont az, hogy a Volvonak is muszáj lesz villanyautókat gyártani, és az eladások egyik mozgatórugója a teljesen elektromos XC40 lesz. Apropó értékesítés, a Volvo kimondottan optimista, merthogy bár elektromobilitási pályafutásának meglehetősen az elején bandukol, úgy gondolja, hogy 2025-re az összes eladott autójának legalább fele tisztán elektromos meghajtású lesz, a többi pedig hibrid. Ehhez viszont egy csöppet fel kellene pörgetni a villanyautók gyártását.

A jelenleg a kínai Geely tulajdonában álló autómárka október 16-án mutatja be legelső zéró kibocsátású modelljét, teljesítve a tavalyi ígéretét, miszerint még 2019 vége előtt lehull a lepel a sportterepjáróról. A következő hetekben folyamatosan érkeznek majd a részletek a tisztán elektromos XC40-ről, ám egyelőre be kell érnünk annyival, hogy a villanyautó az eddigi egyik legbiztonságosabb Volvonak ígérkezik.

Persze ezt könnyen állítja az a vállalat, amelyik egész történelme során úttörő volt a sofőr és az utasok védelme tekintetében, és hírnevét is az autói kiemelkedő biztonságával szerezte. Egy 2018-as kutatás például megmutatta, hogy 14 éve tartó értékesítése során egyetlen ember sem vesztette életét az XC90-es terepjáróban az Egyesült Királyság útjain. Ám ahhoz, hogy a villanyos XC40 is hozza a svédektől elvárt szintet, a CMA padlólemezre épített autó szerkezetét némileg át kell tervezni az elektromos hajtáslánc beillesztése miatt, és külön figyelmet kell fordítani az akkumulátor védelmére.

Az első villanyautó érkezésével a Volvo vezetéstámogató rendszerei is új generációt kapnak, ebben a modellben debütál az új Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), ami a modern kameráival és szenzoraival a későbbi önvezető rendszer alapjait fekteti le.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.