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
auto
2024. 04. 19. péntek

Már tüntettek is a Tesla német gigagyára ellen

elektromos autó

Mint arról folyamatosan beszámolunk, zajlanak az események a tavaly novemberben bejelentett Gigafactory 4 körül. Nemrég hozták nyilvánosságra a beruházás környezetvédelmi tanulmányait, amelyekből sok új információhoz jutottunk. A legfrissebb hírek szerint, a területileg illetékes pénzügyi bizottság a napokban járult hozzá földterület eladásához 41 millió euróért, de még be kell érkeznie többek között az EU szakértői véleményének is, hogy kizárják a tisztességtelen állami támogatást a 13 milliárd forintos vételár kapcsán, illetve a szerződést még a Tesla igazgatótanácsának is jóvá kell hagynia.

De nem ez az egyetlen akadály amit sikerrel kell vennie a projektnek.

Előző életemben denevér voltam…

A német fővárostól pár kilométerre dél-keleti irányban épülő villanyautó és akkumulátor gyár helyén már január 6 óta folyik a fák kivágása – a tervek szerint ezzel február 27-re végezni kell, hogy tartható legyen az ütemterv. Bár furcsa lehet, hogy még az adásvétel lezárulta és az építési engedélyek kiadása előtt sor kerül erre, de kiemelt projekteknél lehetőséget biztosítanak erre a német jogszabályok. A Tesla pedig élt is a lehetőséggel, mert másfél-két éven belül szeretnék megkezdeni az autók gyártását. Az első ütemben 90 hektárt tisztítanak meg.

Csakhogy, bár a terület növény és állatvilágát feltérképező tanulmány nem talált olyan fajokat, amelyek kizárólag itt élnek és a terület már régóta ipari zónának van megjelölve, mégis akad itt néhány faj, konkrétan denevérek, amelyek védettnek minősülnek ezért át kell őket költöztetni.

Forrás: Google maps

Mostanra már több német villanyautós megerősítette, hogy a terület nem vadon nőtt erdő, hanem fakivágás céljából telepített, szabályos sorokban növő fenyőkkel van teleszórva. ezeket rendszeresen vágják is a papíripar számára. Ennek ellenére a Tesla vállalta, hogy háromszor annyi fát telepít a környéken, mint amennyit kivágnak.

Ez úgy tűnik nem hatotta meg az egyik német környezetvédelmi csoportot, akik múlt szombaton 40-50 fős tüntetést tartottak a majdani gyár közelében. Bár az első hírek arról szóltak, hogy az emberek a denevérek miatt protestálnak, helyszíni beszámolók szerint a tüntetők leginkább az ivóvízkészlet esetleges beszennyezése, vagy elapasztása miatta aggódnak.

A hivatalos hatástanulmányok egyébként alacsonyra teszik a vízszennyezés kockázatát, egyedül az építkezés alatt emelik ezt közepes szintre.

Egyelőre nem várható, hogy a tüntetés kihatással lenne az építkezés menetére.

Forrás: a projekt környezetvédelmi tanulmánya

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.