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
auto
2024. 04. 19. péntek

A koronavírus menti meg a kínai villanyautós támogatási rendszert

elektromos autó

Két évvel meghosszabbítja a NEV (New Energy Vehicle) környezetbarát járművekért járó támogatási programot a kínai kormány, ezzel igyekezve feltámasztani és megerősíteni a járvány következtében összeomlott autópiacot. Az autóipart különösen keményen sújtotta a koronavírus, akadt olyan hét, amikor az autóértékesítés 96%-kal esett vissza. A Geely Automobile Holdings Ltd., az ország egyik legnagyobb gépjárműgyártója arra figyelmeztette a kormányzatot, hogy ez lehet eddigi történetének legnehezebb éve.

Egy szigorú tavalyi módosítással a 400 kilométer feletti hatótávú villanyautók után adott támogatás 50 000-ről 25 000 jüanra csökkent, míg a 250 kilométernél kisebb hatótávú járművek után megszűnt az állami hozzájárulás, ez pedig látványosan megakasztotta az elektromos autók lendületét a világ legnagyobb autópiacán. Idén januárban Miao Wei, az ország ipari és információ-technológiai minisztere megígérte, hogy több változtatásra már nem kell számítani, a támogatási rendszer ebben a formában ér véget 2020 végén. Egy hónappal később azonban, a járvány gazdasági hatásainak fényében felröppentek az első pletykák, hogy nemcsak nem tépázzák tovább, de inkább ki sem vezetik a villanyautók támogatását – ezt erősítették meg most a döntéshozók, ám az egyelőre nem hivatalos, hogy a támogatás mértéke változatlan marad-e. Az elektromos járművek után 2014 óta nem kell kifizetni a 10%-os forgalmi adót sem, ezt az előnyüket is magukkal viszik 2022 végéig.

Aiways U5

A Reuters meg nem nevezett forrásokból szerzett információi szerint a kínai kormány ezzel párhuzamosan a hagyományos meghajtású autók piacát azzal segítené, hogy a környezetbarát meghajtású járművek gyártásának ösztönzésére létrehozott kvótarendszert fellazítaná. Ez azt jelenti, hogy az autógyártók által kötelezően legyártandó elektromos vagy üzemanyagcellás autók száma csökkenne, ami lehetőséget adna számukra a drágább technológiával felszerelt új modellek elindításának elhalasztására, és az alacsonyabb költségekkel termelhető modelljeikre tudnának koncentrálni. Emellett a kínaiak egy új kibocsátási korlátozás bevezetésének fél évvel való elhalasztását is tervezik.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.