Így fogadta a közösség az új állami támogatást

A tegnapi nap az elektromos autók vásárlását ösztönző támogatás folytatásának bejelentéséről, pontosabban az új támogatási rendszer feltételeiről szólt. A témában két cikkünk is megjelent, az egyik a feltételeket ismerteti, a másikban pedig összegyűjtöttük, hogy a jelenlegi listaárak alapján mely autótípusok jogosultak a támogatásra. A cikkeket nem csak nagyon sokan olvasták, de rengeteg hozzászólás is érkezett, itt a villanyautosok.hu oldalon, valamint a Facebook oldalunkon és azokban a Facebook csoportokban is, ahol a cikkeket olvasóink megosztották.

Az alábbiakban a tipikus hozzászólásokból válogattunk. Bár a hozzászólók a lent idézett hozzászólásokat maguk írták a cikkek alatt nyilvános fórumon, ha valakit mégis zavarna, hogy írásuk kiemelésre került jelentkezzen és természetesen azonnal töröljük. A hozzászólók nevét GDPR okokból nem tüntetjük fel az idézetek mögött.

Sávos rendszer, piaci viszonyok átalakulása

A téma természetesen megosztotta a közösség tagjait, van aki örül, hogy magasabb támogatás jár az olcsó autókra, más búslakodik, hogy családi autónak így marad a dízel, hiszen a tágas, nagy hatótávú autók csak kisebb összegű támogatásra jogosultak.  

„A 7 személyes családi autó program is megmutatta, hogy ha nagyon akarják azért lehet a magyar piacra is elhozni olyan járműveket olyan áron, hogy az versenyképes legyen. Elektromos autóval pláne nem olyan nehéz megoldani, hogy 1-1,5 millió forintos árengedményt a többi típus eladásaiból fedezzenek. Amely gyártó a közelébe tud kerülni a határnak az meg tudja oldani azt is, hogy bemenjen alá.”

„Úgy tűnik nagycsaládos új autónak egy dízel lesz így az ideális 2,5 millával. Ez a támogatás csak a 2. autót engedi EV-nek!”

 

A legtöbben a 11 és 15 milliós határokat helyeslik vagy vitatják.

„Sok minden be tud férni 11 MFt alá. Szerintem egy fokkal korrektebb lett. Több és olyanok kapnak akiknek többet számít. Valljuk be őszintén a Tesla kiesése azért belefér a cél érdekében.” 

„Ez a támogatás nagyon jól is elsülhet!
A kicsivel 11 mFt fölöttieket arra ösztökéli, hogy vigyék be az árat 11 mFt alá.
Ha viszont egy 12 mFt-ot érő autó árát leviszik 11 mFt-ra, akkor egy kicsit ösztökélve lesz a 11 mFt-ot érő autó is, hogy vigye lejjebb az árat, mert a másiknál kisebb a tudása, és így tovább.
Ezzel az is valamelyest elérhető, hogy az eleve 11 mFt alattiak árat emeljenek, hogy nagyobb legyen a haszon, mert jön fölülről a nyomás.”

„Ez a támogatási kiírás nem olyan rossz. Szerintem egy nagy hiányosság van csak benne: a külföldi kereskedésekben is engedni kellett volna az EV-k megvásárlását, így a helyi kereskedőknek nem igazán lett volna lehetőségük lenyelni a támogatás x hányadát. A másik inkább csak szőrszálhasogatás: jómagam egy kisebb szimbólikus összeggel a 15 M Ft feletti EV-k vásárlását is támogattam volna. Hogy miért? Ők is ugyanolyan adófizető állampolgárok, akik nagy valószínűséggel több adót fizetnek be mint az átlag magyar, jóllehet a Teslája megvásárlásával éppen a Te kis EV-d árát szorítja le, mert az EV-k gyártása csak tömeggyártás esetén lehetséges megfizethető szintre hozni…” 

A prémium autók kizárásával általában egyetértenek olvasóink, azonban a 11 és 15 millió közötti 500 ezres összeget keveslik.

„Nem hiszem, hogy azokat kéne támogatni, akik tizenmilliós autókat vesznek, főleg akkor nem, ha a környezetvédelem a cél.
Nagyon helyes, hogy a kisebb autókat jobban támogatják, egyrészt így valóban elérhetőbb sok embernek, cégnek, flotta üzemeltetőnek, másrészt a kevésbé környezet terhelő autókat lehet így megvenni.
A taxi pedig sokat fut a városokban, logikus, ha azt támogatják a legjobban.”

„20 millióm nincs egy autóra, de 15 lenne. Csupán ennyit számít a támogatás.
Értem hogy a VW-ra szabták, de ahogy mondod. Nem fogok eUP-ot venni, inkább maradok még pár évig a benzinesemnél. Úgy is túlárazottak a töltők.” 

„Na de ha az EU lepattintaná az Áfát a kocsikról,akkor még jó pár EV beesne a 15 illetve a 11 millas határ alá. Az EVk ára amúgy is mesterségesen magas, simán kerülhetnének közel annyiba, mint a belsőégésű verziók. Nem az akku a drága…”

„Jedlik Ányos tervben BEV darabszám van. Ergo 1 VW EUp a statisztikában pont ugyan annyi, mint egy Tesla P100D. Mivel időarányosan le vagyunk maradva az alsó szegmensben lévő autókkal akarják fentebb tornászni a penetrációt ebből a szűk keretből.”

Olyan véleményeket is olvashatunk, hogy ennyi pénzért biztosan nem mindenki vállalja majd a pályázattal járó herce-hurcát, inkább támogatás nélkül vásárol (vagy nem vásárol) elektromos autót.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tölthető Toyota RAV4 érkezik?

„Az azért elgondolkodtató, hogy az 500 eFt támogatásnál ugye szintén fizeted a teljeskörű CASCO-t és szintén vállalod, hogy 3 évig nem adod el. Nos, szerintem itt többe kerül a leves, mint a hús… Mert egy olcsóbb autónál, még azt mondom, hogy 2.5 milla támogatásért cserébe okés… Na de fél milláért már szerintem több vele a nyűg, és mire elbírálják, lesz vagy október”

„Dícséretes! A drága kocsiknál ez az összeg csupán egy bonyolultabb ülés vagy más extra, míg az olcsóbbaknál konkrét vásárlási döntési pont!”

 

A kommentelők többsége abban egyetért, hogy az új és használt autók ára egyaránt változni fog. Akad aki úgy gondolja, hogy az olcsó autók árát majd felemelik 10,99 millió forint közelébe a nagyobb haszon reményében, mások szerint a 12 milliós autók olcsóbbak lesznek.

„Abból a szempontból mindenképp izgalmas lesz, hogy 1 millióval több támogatást adnak az új autókra szóval tuti le fogja nyomni kicsit a használt autó árakat”

„11 milliós limit miatt elméletben kényszerítve lesznek a gyártók, olcsóbb modellek szállítására, lásd pl kínában a teslának is csökkentenie kellett az árat, hogy pont beférjen a támogatható kocsik közé. A probléma ezzal az, hogy a gyártók elég nagynak gondolják-e ehhez az itthoni piacot, hogy dolgozzanak az áron.” 

„Szóval akkor, ha jól értem, a következők fognak történni:
– a 11MFt alatti autóknál a forgalmazók emelhetnek kb. 1MFt-ot az áron.
– a 11-15MFt közöttieknél jöhetnek akciók, hogy épp beférjenek a keretbe, amúgy az eladásaik beállnak a földbe, kivéve persze a taxikat.”

„Szóval ha az ember akar egy hatékony, hőszivattyús modellt, már nem támogatják 😀 végülis, logikus hogy fogyasszunk több áramot Paks2-ből :D” 

„Félő hogy ennek egy részét be fogják nyelni a gyártók. pl. Renault Zoe -hoz járt + 1,5 M. a VW eUp hoz +1M gyártói kedvezmény. Valószínűleg ezek eltűnnek. :(” 

 

Sokakat zavarja, hogy drága prémium elektromos mini autókra jár a 2,5 milliós támogatás, de az olyanokat kizárják, amivel egy család nyaralni is elmehetne.

„A Mini Cooper fogyni fog rendesen. Akinek most 94-es i3-a van az sajna megszívta. 8M-ért új mini vagy 3 éves i3. Nem kérdés melyiket venném.” 

„és vajon miért jó, hogy az egyiket 2.5 “millával”, a másikat féllel támogatják? mert az már egy családi kombinak, három gyerek mellé is értelmezhető lenne? A most 11 alá irányzott autók 4 – 4.5 személyesek, picik, csak helyben használatra jó – támogatjuk a iskolába hurcimbáló anyukákakt? (ezek nem csípik a szemed?) a zöldrendszámos hybrid bömbi meg had parkoljon a belvárosba? Nincs ez jól kitalálva, hebrencs módon valakikre szabva készült, mint mindig.” 

 

„Biztos lesz néhány olyan vásárló, aki fő autónak vesz elektromos kiskocsit, de szerintem a zöm második, harmadik autónak vesz majd ilyen gyöszöket (citigo és rokonai, smart). Vicces a rétegautó típusok támogatása is (mini, honda). Az általam rendes autónak tartott kategóriákból gyakorlatilag max 500 ezres támogatás van, de az is inkább a fapad verzióra.”

„Sok embernek ez biztos nagyon jó, de az a baj, hogy ez a támogatás tényleg csak a golfkocsikra jár.
Gyakorlatilag normális méretű és hatótávú autót nem lehet belőle venni.
Értem én, hogy a városban legyen tisztább a levegő, de egy városban rohangászó autóval alapból jóval kevesebb kilométert mennek mint egy országúti közlekedésre alkalmas autóval.”

 

Vannak, akik úgy gondolják, hogy megjelennek az utólag megvásárolható extrák. Nyilván nem az üléseket fogják utólag bőr kárpittal ellátni, de előfordulhatnak a Tesla rendszeréhez hasonló, szoftveresen korlátozott funkciók vagy akár akku kapacitás, amit felárért utólag feloldanak, így az autó vásárláskor olcsó, de később a drágábbak tudását adja. Mások szerint az ilyesféle trükközésekhez túl kicsi a magyar piac.

EZT OLVASTAD MÁR?  Védd a villanyautód a hidegben!

„Kereskedők majd megoldjak okosban. 11 misi alatt lesz a felextrázott ár is, viszont a kedvezményes árhoz kell valami kamu plusz szolgáltatásra előfizetned x évig.”

„Hmm.. Itt jött el az ideje a szoftveres konfigurálásnak. Mi lenne, ha egy Model 3-at le lehetne 11M mélységébe konfigurálni, majd online megvásárolni a szükséges extrákat? 🙂 Nyilván, metálfényezést nem lehet, de pl. akku kapacitás, autopilot.”

 

Taxik

A taxisok számára nincs 2,5 millió forintban korlátozva a támogatás összege, így egy 15 milliós autót 6,75 millióért vásárolhatnak meg. Ezt van aki irigyli, más jó döntésnek tartja, hiszen a taxik az átlag autónál lényegesen többet futnak, ráadásul ezt gyakran a belvárosokban teszik, ahol a legfontosabb a levegőszennyezés csökkentése. 

„hmm az egyik szemem sir a másik nevet
nevet, hogy végre a kis autókat támogatják jobban ami igazan a varosban mutatja meg a tudását es a használhatóságát…
a taxisokat jól kitömik, ami egyik oldalon nagyon jó, mert ők autóznak a legtöbbet a varosban ugyanakkor azért tudjuk hogy a taxisok egy része nem szent es ott veri at a magyar adórendszert ahol nem szégyenli” 

„Gratulálunk a Taxiscégnek aki ezt kilobbizta.
Mi értelme 55% 240 autóra?
Lehetett volna 20% 660 autóra, ígyis úgyis 2 év alatt lenne 240 új elektromos taxi” 

Egyre több az elektromos taxi Budapesten (fotó: Zerkovitz Tamás)

Olyan véleményt is olvastunk, aki szerint a hazánkba szánt elektromos autókat elkapkodják majd a taxisok, így másnak nem fog jutni. Ettől azonban nem kell félni, hiszen az 5 milliárd forintos keretből maximum 2 milliárd fordítható a taxik magasabb támogatására.

„Remélem, a taxik töltését biztosító berendezésekre is lesz támogatás…” 

„A 15 millás niro-kat meg Kona-kat a taxisok majd elviszik 7 alatt! Szerintem ezzel ki is merül a Magyarországnak szánt idei és jövő évi keret. A támogatási rendszer alapvetően csökkentené a kicsit 11 millió felett lévő autók árát. Ez ellen hat a taxis támogatás ahol 6 millió környékén lehet autót venni. Az sem gond ha 15 emelik az árakat akkor is el fognak kelni taxis támogatással.” 

A hozzászólások között visszatérő ötlet, hogy érdemes lesz – papíron – taxissá válni. Aki nem taxinak vásárol egy 15 milliós autót az új rendszerben csak 500 ezer forint engedményt kap, tehát a taxisok előnye több mint 6 millió forint. Ez már akkora összeg, amiért biztosan akad, aki vállalná a taxikén üzemeltetéssel járó extra követelmények teljesítését. Remélhetőleg a jogalkotó gondol az ilyen visszaélések kiszűrésére.

„Ez a lépcsős rendszer elég torz piaci helyzetet fog szülni. Megyek megkérdezem a könyvelőt, hogyan lehet személyszállítási egyéni vállalkozást indítani … :-)” 

 

Robogók

A robogók támogatása első pillantásra sokakat felvillanyozott, de többségüket lehangolták a részletek. Ugyanis robogó támogatásra magánszemélyek nem jogosultak, a vételár maximum 1 millió forint lehet, és műszaki követelmény is van az akku minimális kapacitására. Saját gyűjtésünk szerint így egyetlen modellből választhatnak a pizzafutárok.

„ Tud valaki villanymotort 1 millió alatt? Kellene legalább 150 km hatótáv es legalább 90 km/h max sebesség, hogy be tudjak vele járni. Merthogy 1 millió alatti villanymotorokra van csak kedvezmény 😮 Létezik ilyen egyáltalán?

„A robogóknak örülök, kár, hogy az elektromos kerékpár kimaradt.” 

„Az elektromos rásegítésű pedelec ill. e-bike nem fért volna már bele? Kár!” 

„Az e robogosokkal csesztek ki a legjobban… 1 milla alatt nem termeszetes szemely….
Igy max az ettermek fognak futaraiknak biztositani robogot.
Bar varjunk csak, egy valamire valo e robogo 1,1millanal kezdodik….”

Elektromos autót használsz?