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
auto
2024. 04. 20. szombat

Még hogy a Tesla nem reklámoz. Muhaha! Természetesen az igaz, hogy Elon Musk cége a szó hagyományos értelmében nem vásárol milliókért 30 másodperces szpotokat tévéműsorok reklámszünetében és az utcákat sem aggatja tele óriásplakátokkal. De kár lenne tagadni, hogy a cég részben rajongói, vagy éppen ellendrukkerei, részben pedig Musk közösségi médiás jelenléte révén állandóan a figyelem középpontjában van.

Most a Tencenttel közösen szintet léptek.

Ingyenreklámot csinálunk

Valljuk be mindannyian belefásultunk már a hagyományos mosóporokba, pelenkákba, tamponokba, „életérzés” videókban vigyorgó trendi fiatalokba, no meg abba a sok gyógyszerbe ami olyan betegségekre van, a mikről még nem is hallottunk (de most hirtelen érezzük magunkon). Tudják ezt a cégek, vállalatok is, ezért a temérdek pénzért terített hagyományos reklámok mellett rendre felbukkannak olyan próbálkozások is, amelyek ki akarnak tűnni a megszokott hirdetések tengeréből.

Forrás: Twitter/Roger Rusch

Az Audi anno a Tesla superchargereket hekkelte meg, itt vadászott a töltés alatt várakozó potenciális vásárlókra. Forrás: Twitter/Roger Rusch

Persze a legjobb reklám az, amit a fogyasztó maga keres meg, sőt, ad tovább, hívja fel rá barátai, ismerősei figyelmét. És az sem nagy baj, ha villanyautós oldalak is erről cikkeznek – ingyen és bérmentve persze. De nyilván ez a legnehezebb műfaj is egyben, hiszen itt tényleg jót, érdekeset, meghökkentőt, eredetit kell villantani. Természetesen a közösségi médiában is lehet kilóra venni lájkokat és megosztásokat, de mégis amikor egyszer-egyszer „felrobban” egy hirdetés és szinte megmagyarázhatatlan sikere lesz, az legtöbbször organikus, valós érdeklődésen alapul.

Valami ilyesmit célozhatott meg az egyik legnagyobb kínai konglomerátum a Tencent is, amely a Teslával karöltve rendkívül látványos kampányba kezdett egy új videójáték kapcsán. (A Tencentnek egyébként, elméletileg 5% részesedése van a Teslában, bár a kínai cég erről hivatalosan nem nyilatkozik).

Ott a csavar

A történet egészen szokványosan kezdődött, hiszen a videójáték készítői gyártottak a Game of Peace nevű új termékhez egy látványos kisfilmet, amolyan hagyományos, mozifilm előzetesre hajazó promót. Ez önmagában nem újdonság, a legtöbb számítógépes játéknak hasonló stílusú a marketingje.

A reklámfilmben egy katonai repülő kidob egy ejtőernyővel felszerelt nagy piros szállító konténert, amely kék lepellel van lefedve – ez gyakori grafikai elem a PUBG nevű játékban, amire a kínai videójáték épül. Csakhogy ez a konténer nem egy akármilyen csatamezőn ér földet, hanem a sanghaji Tesla gyár előtt, majd Tesla logós robotkarok pakolják egy Tesla Semi trélerére, hogy aztán Sanghaj belvárosába szállítsák és egy bevásárlóközpont elé rakják le.

A kisfilm végén kiderül, hogy egy Tesla Model 3 van a konténerben és valószínűsíthetően arról szól a promó, hogy a játékban ez a villanyautó is választható már mint jármű.

Az igazi gerilla marketing itt indult be, ugyanis ezzel egy időben ténylegesen elhelyeztek egy ilyen hatalmas konténert a kínai Tesla gyár előtt, hogy aztán az erről készült fotókat tweetelve találgassa a jó nép, mi a csuda lehet benne, mire készül Musk cége. Sőt a konténer megjelent a filmben digitálisan megrajzolt bevásárlóközpont valóságos épülete előtt is, tovább csigázva a közösségi média fogyasztóinak érdeklődését.

Bár egyelőre úgy néz ki, az egész csak egy videójáték promója és nem több, azok a nagy konténerek még mindig zárva vannak, így felmerül a kérdés: tényleg itt a történet vége? Azt hiszem elérték amit akartak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.