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
auto
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

Még hogy a Tesla nem reklámoz. Muhaha! Természetesen az igaz, hogy Elon Musk cége a szó hagyományos értelmében nem vásárol milliókért 30 másodperces szpotokat tévéműsorok reklámszünetében és az utcákat sem aggatja tele óriásplakátokkal. De kár lenne tagadni, hogy a cég részben rajongói, vagy éppen ellendrukkerei, részben pedig Musk közösségi médiás jelenléte révén állandóan a figyelem középpontjában van.

Most a Tencenttel közösen szintet léptek.

Ingyenreklámot csinálunk

Valljuk be mindannyian belefásultunk már a hagyományos mosóporokba, pelenkákba, tamponokba, „életérzés” videókban vigyorgó trendi fiatalokba, no meg abba a sok gyógyszerbe ami olyan betegségekre van, a mikről még nem is hallottunk (de most hirtelen érezzük magunkon). Tudják ezt a cégek, vállalatok is, ezért a temérdek pénzért terített hagyományos reklámok mellett rendre felbukkannak olyan próbálkozások is, amelyek ki akarnak tűnni a megszokott hirdetések tengeréből.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy92b2x0aWUtY3V0b3V0LTIwMjUtMDctMTR2aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNWp1bGl1czJhLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvdm9sdGllLWN1dG91dC0yMDI1LTA3LTE0dmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLTIwMjVqdWxpdXMyYS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Forrás: Twitter/Roger Rusch

Az Audi anno a Tesla superchargereket hekkelte meg, itt vadászott a töltés alatt várakozó potenciális vásárlókra. Forrás: Twitter/Roger Rusch

Persze a legjobb reklám az, amit a fogyasztó maga keres meg, sőt, ad tovább, hívja fel rá barátai, ismerősei figyelmét. És az sem nagy baj, ha villanyautós oldalak is erről cikkeznek – ingyen és bérmentve persze. De nyilván ez a legnehezebb műfaj is egyben, hiszen itt tényleg jót, érdekeset, meghökkentőt, eredetit kell villantani. Természetesen a közösségi médiában is lehet kilóra venni lájkokat és megosztásokat, de mégis amikor egyszer-egyszer „felrobban” egy hirdetés és szinte megmagyarázhatatlan sikere lesz, az legtöbbször organikus, valós érdeklődésen alapul.

Valami ilyesmit célozhatott meg az egyik legnagyobb kínai konglomerátum a Tencent is, amely a Teslával karöltve rendkívül látványos kampányba kezdett egy új videójáték kapcsán. (A Tencentnek egyébként, elméletileg 5% részesedése van a Teslában, bár a kínai cég erről hivatalosan nem nyilatkozik).

Ott a csavar

A történet egészen szokványosan kezdődött, hiszen a videójáték készítői gyártottak a Game of Peace nevű új termékhez egy látványos kisfilmet, amolyan hagyományos, mozifilm előzetesre hajazó promót. Ez önmagában nem újdonság, a legtöbb számítógépes játéknak hasonló stílusú a marketingje.

https://www.youtube.com/watch?v=BiB8sOZHktc

A reklámfilmben egy katonai repülő kidob egy ejtőernyővel felszerelt nagy piros szállító konténert, amely kék lepellel van lefedve – ez gyakori grafikai elem a PUBG nevű játékban, amire a kínai videójáték épül. Csakhogy ez a konténer nem egy akármilyen csatamezőn ér földet, hanem a sanghaji Tesla gyár előtt, majd Tesla logós robotkarok pakolják egy Tesla Semi trélerére, hogy aztán Sanghaj belvárosába szállítsák és egy bevásárlóközpont elé rakják le.

A kisfilm végén kiderül, hogy egy Tesla Model 3 van a konténerben és valószínűsíthetően arról szól a promó, hogy a játékban ez a villanyautó is választható már mint jármű.

Az igazi gerilla marketing itt indult be, ugyanis ezzel egy időben ténylegesen elhelyeztek egy ilyen hatalmas konténert a kínai Tesla gyár előtt, hogy aztán az erről készült fotókat tweetelve találgassa a jó nép, mi a csuda lehet benne, mire készül Musk cége. Sőt a konténer megjelent a filmben digitálisan megrajzolt bevásárlóközpont valóságos épülete előtt is, tovább csigázva a közösségi média fogyasztóinak érdeklődését.

Bár egyelőre úgy néz ki, az egész csak egy videójáték promója és nem több, azok a nagy konténerek még mindig zárva vannak, így felmerül a kérdés: tényleg itt a történet vége? Azt hiszem elérték amit akartak.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás