Az amszterdami Schiphol Airport régóta híres elektromobilitási tevékenységéről, két évvel ezelőtt például 100 tisztán elektromos meghajtású busz állt itt szolgálatba, amely akkor egész Európa egyik legnagyobb zéró kibocsátású buszflottájának számított. A helyi taxitársaságok is elkezdték elektromosra cserélni járműveiket, és mivel Hollandia a Tesla egyik legfontosabb európai piaca, nem meglepő, hogy a kaliforniai autógyártó villanyautóival is szép számmal találkozhatnak azok, akik taxival folytatják útjukat a repülőtérről. Az egyik legnagyobb fuvarozó cég, a BIOS Groep 72 darab Tesla Model S megvásárlásával már 2014-ben tisztán elektromos flottára váltott, majd 2018-ban bejelentette, hogy a teljes flottát Model X-re cseréli a nagyobb csomagtér miatt. Erről maga a Tesla is beszámolt honlapján a vásárlói történetek fül alatt, ahol azt írja, a BIOS négy évnyi elégedettség után döntött további villanyautók beszerzéséről. Ez az elégedettség viszont az évek során mostanra kimerült, sőt, valójában soha nem is létezett – a BIOS arról számolt be, hogy beperli a Teslát az autók folyamatos meghibásodása, és a problémák minősíthetetlen kezelése miatt. A társaság bírósághoz fordul, és mintegy 1,3 millió euró kártérítést követel, ami a forgalom visszaesésén, és a járművezetők munkadíján alapul, amit akkor is fizetni kell, amikor az autók a szervizben állnak. A cég hozzáteszi, hogy a forgalom visszaesése nem kizárólag a világjárvány miatti utazások számának csökkenésének tudható be, hanem annak is, hogy a 72 autóból körülbelül 20 valamilyen hiba miatt nem tud szolgálatba állni. A leggyakrabban állítólag a szervokormánnyal, a felfüggesztéssel, és a tengelyekkel vannak gondok, de a cég olyan esetekről is beszámol, amikor a Teslák hibásan mérték az utak helyszínét és távolságát (általában néhány 10 kilométert tévedtek, de volt olyan, hogy több mint 4700 kilométer volt az eltérés a Tesla, és a saját műszerük által mért távolság között), ami jogi problémákkal fenyegeti a taxitársaságot. A BIOS kérdésére a Tesla munkatársai e-mailben az autók kilométer-számlálóinak átállítását javasolták, ami igencsak szembement volna a holland törvényekkel, ezért az üzemeltető felkérte az autógyártót, hogy hivatalos dokumentumban indokolja ezt a lépést. Erre állítólag sosem kaptak választ a Teslától. A cég beszámolója szerint a Model S-ről Model X-re való átállás sem volt annyira idilli, mint ahogy korábban állította, és ahogy a Tesla is írja. A váltásban ugyanis erősen közrejátszott az, hogy a szedán nem hozta azt a hatótávolságot, amit a Tesla megígért. Elon Musk cége 500 kilométert garantált, de a Model S még 400 kilométert sem ment el egy töltéssel, ami ráadásul alapkövetelmény volt a BIOS számára a vásárláskor. A kiadott összefoglaló dokumentum szerint a legmagasabb valós hatótáv 360 kilométer volt. Ezután aztán még tovább csökkent a hatótáv, amikor 2019 augusztusában a vállalat egy szoftverfrissítéssel lekorlátozta az akku kapacitását a régebbi példányokban a potenciális akkumulátor-hibák elkerülése érdekében. A taxisok ezt követően ruháztak be 64 Model X-re 8 millió euróért, amelyeknél már nem jelentkeztek hatótáv-problémák, ellenben megbízhatóság szempontjából még rosszabbak voltak a szedánnál: baj volt a felfüggesztéssel, a kamerákkal, az érintőképernyővel, a légkondival, az ajtókkal, a szenzorokkal, a 12V-os akkumulátorral, és az Autopilottal is. Tofik Ohoudi, a flotta menedzsere azt nyilatkozta, hogy soha egyetlen autómodellnél sem találkozott annyi műszaki hibával ilyen rövid idő alatt, mint a Tesla Model S és Model X-eknél, és törött lengőkart sem látott még 500.000 kilométernél kevesebbet futott személyautón. Egy hibás Model X-ről videót is közzétett a vállalat: https://villanyautosok.hu/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-09-tesla-bios-hollandia-per-video-01.mp4 Nemcsak a villanyautókkal lett látványosan elégedetlen a BIOS, hanem a Tesla after-sales szolgáltatásaival is – elmondása szerint rendkívül körülményes a járművek javíttatása. Ha nagy nehezen sikerült felvenni a kapcsolatot a Teslával, előfordult, hogy egy autó 5 hónapig rostokolt a szervizben, az Amsterdam-Zuidoost szervizközpont pedig minden előzetes bejelentés nélkül kettőre korlátozta az egyszerre javításra bevihető autók számát, és előrefizetésre kötelezte az ügyfelét. A taxitársaság ezért most 5 darab Audi e-tront vásárolt, a német gyártótól ugyanis jobb minőséget, és magasabb szintű ügyfélkiszolgálást remél. A BIOS ügye jelenleg az amszterdami körzeti bíróságnál van, de a cég felvette a kapcsolatot az úgynevezett Tesla Claim alapítvánnyal is, melyet a gyártó elégedetlen holland vásárlói hoztak létre. A csoport jelenleg körülbelül 200 főből áll, ők valamilyen kisebb-nagyobb műszaki probléma miatt fordultak a szervizhez, de nem tartották kielégítőnek az intézkedést. A háborgók csoportos keresetre készülnek, ennek beadásáról januárban döntenek. Korábban egyébként a SchipholTaxi négy taxisofőrje is pert indított a Tesla ellen hasonló vádakkal, de akkor a munkáltató letagadta ezek hitelességét, és elbocsátotta az alkalmazottakat. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!