HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Elégedetlen taxitársaság perli a Teslát

Az amszterdami Schiphol Airport régóta híres elektromobilitási tevékenységéről, két évvel ezelőtt például 100 tisztán elektromos meghajtású busz állt itt szolgálatba, amely akkor egész Európa egyik legnagyobb zéró kibocsátású buszflottájának számított. A helyi taxitársaságok is elkezdték elektromosra cserélni járműveiket, és mivel Hollandia a Tesla egyik legfontosabb európai piaca, nem meglepő, hogy a kaliforniai autógyártó villanyautóival is szép számmal találkozhatnak azok, akik taxival folytatják útjukat a repülőtérről.

Az egyik legnagyobb fuvarozó cég, a BIOS Groep 72 darab Tesla Model S megvásárlásával már 2014-ben tisztán elektromos flottára váltott, majd 2018-ban bejelentette, hogy a teljes flottát Model X-re cseréli a nagyobb csomagtér miatt. Erről maga a Tesla is beszámolt honlapján a vásárlói történetek fül alatt, ahol azt írja, a BIOS négy évnyi elégedettség után döntött további villanyautók beszerzéséről.

Ez az elégedettség viszont az évek során mostanra kimerült, sőt, valójában soha nem is létezett – a BIOS arról számolt be, hogy beperli a Teslát az autók folyamatos meghibásodása, és a problémák minősíthetetlen kezelése miatt. A társaság bírósághoz fordul, és mintegy 1,3 millió euró kártérítést követel, ami a forgalom visszaesésén, és a járművezetők munkadíján alapul, amit akkor is fizetni kell, amikor az autók a szervizben állnak. A cég hozzáteszi, hogy a forgalom visszaesése nem kizárólag a világjárvány miatti utazások számának csökkenésének tudható be, hanem annak is, hogy a 72 autóból körülbelül 20 valamilyen hiba miatt nem tud szolgálatba állni.

A leggyakrabban állítólag a szervokormánnyal, a felfüggesztéssel, és a tengelyekkel vannak gondok, de a cég olyan esetekről is beszámol, amikor a Teslák hibásan mérték az utak helyszínét és távolságát (általában néhány 10 kilométert tévedtek, de volt olyan, hogy több mint 4700 kilométer volt az eltérés a Tesla, és a saját műszerük által mért távolság között), ami jogi problémákkal fenyegeti a taxitársaságot. A BIOS kérdésére a Tesla munkatársai e-mailben az autók kilométer-számlálóinak átállítását javasolták, ami igencsak szembement volna a holland törvényekkel, ezért az üzemeltető felkérte az autógyártót, hogy hivatalos dokumentumban indokolja ezt a lépést. Erre állítólag sosem kaptak választ a Teslától.

A cég beszámolója szerint a Model S-ről Model X-re való átállás sem volt annyira idilli, mint ahogy korábban állította, és ahogy a Tesla is írja. A váltásban ugyanis erősen közrejátszott az, hogy a szedán nem hozta azt a hatótávolságot, amit a Tesla megígért. Elon Musk cége 500 kilométert garantált, de a Model S még 400 kilométert sem ment el egy töltéssel, ami ráadásul alapkövetelmény volt a BIOS számára a vásárláskor. A kiadott összefoglaló dokumentum szerint a legmagasabb valós hatótáv 360 kilométer volt. Ezután aztán még tovább csökkent a hatótáv, amikor 2019 augusztusában a vállalat egy szoftverfrissítéssel lekorlátozta az akku kapacitását a régebbi példányokban a potenciális akkumulátor-hibák elkerülése érdekében.

A taxisok ezt követően ruháztak be 64 Model X-re 8 millió euróért, amelyeknél már nem jelentkeztek hatótáv-problémák, ellenben megbízhatóság szempontjából még rosszabbak voltak a szedánnál: baj volt a felfüggesztéssel, a kamerákkal, az érintőképernyővel, a légkondival, az ajtókkal, a szenzorokkal, a 12V-os akkumulátorral, és az Autopilottal is. Tofik Ohoudi, a flotta menedzsere azt nyilatkozta, hogy soha egyetlen autómodellnél sem találkozott annyi műszaki hibával ilyen rövid idő alatt, mint a Tesla Model S és Model X-eknél, és törött lengőkart sem látott még 500.000 kilométernél kevesebbet futott személyautón. Egy hibás Model X-ről videót is közzétett a vállalat:

Nemcsak a villanyautókkal lett látványosan elégedetlen a BIOS, hanem a Tesla after-sales szolgáltatásaival is – elmondása szerint rendkívül körülményes a járművek javíttatása. Ha nagy nehezen sikerült felvenni a kapcsolatot a Teslával, előfordult, hogy egy autó 5 hónapig rostokolt a szervizben, az Amsterdam-Zuidoost szervizközpont pedig minden előzetes bejelentés nélkül kettőre korlátozta az egyszerre javításra bevihető autók számát, és előrefizetésre kötelezte az ügyfelét. A taxitársaság ezért most 5 darab Audi e-tront vásárolt, a német gyártótól ugyanis jobb minőséget, és magasabb szintű ügyfélkiszolgálást remél.

A BIOS ügye jelenleg az amszterdami körzeti bíróságnál van, de a cég felvette a kapcsolatot az úgynevezett Tesla Claim alapítvánnyal is, melyet a gyártó elégedetlen holland vásárlói hoztak létre. A csoport jelenleg körülbelül 200 főből áll, ők valamilyen kisebb-nagyobb műszaki probléma miatt fordultak a szervizhez, de nem tartották kielégítőnek az intézkedést. A háborgók csoportos keresetre készülnek, ennek beadásáról januárban döntenek. Korábban egyébként a SchipholTaxi négy taxisofőrje is pert indított a Tesla ellen hasonló vádakkal, de akkor a munkáltató letagadta ezek hitelességét, és elbocsátotta az alkalmazottakat.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.