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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az Európai Bizottság ma közzétette az akkumulátorok szabályozásának modernizálására, és a piacra kerülő energiatároló berendezésekkel szemben támasztott  környezetvédelmi követelmények meghatározásához kapcsolódó legelső tervezetét. Az ajánlások nem csupán az elektromos autókba gyártott akkumulátorokra vonatkoznak, hanem az ipari energiatároló egységekbe szerelt aksikra, és másfajta szerkezetekre is, de kétségtelen, hogy a tisztább akkumulátorok gondolata a rohamtempóban terjedő elektromobilitás, és az Európában is szép számmal épülő akkucella-gyárak miatt vált különösen fontossá.

5 éven belül magának termelheti az akkumulátorokat az EU

Habár az energiamix megtisztulásával a villanyautók is egyre zöldebbé válnak, az akkuk előállítása továbbra is jelentős környezetterhelésért felelős az életciklus során. Az európai döntéshozók szerint a környezetbarát akkugyártás nemcsak az Unió klímasemlegességi célkitűzésének megvalósításához szükséges, hanem innovációra ösztönözné, és versenyelőnyhöz is juttatná a gyártókat.

Az európai piacokon kereskedelmi forgalomba kerülő akkumulátorokra az alapanyagok előállításától és felhasználásától kezdve, a gyártás karbonlábnyomán át, az újrahasznosításig számos ponton követelményeket határoz meg a Bizottság. Jelen tervezet szerint 2024. július 1-jétől kizárólag olyan akkuk jelenhetnek meg a piacon, melyek karbonlábnyomát tanúsítvány igazolja, 2027-től pedig meg kell felelniük az EU által meghatározott maximális kibocsátási limitnek a teljes életciklus alatt.

3,5 millió kilométer egyetlen akkumulátorral

Az elhasználódott energetikai célú, valamint autóipari akkumulátorokat 100%-os arányban be kell majd gyűjteni és újrahasznosítani, s valószínűleg az értékes összetevők (lítium, nikkel, ólom, kobalt) visszanyerési arányára is lesz minimum követelmény. A 130 oldalas dokumentum egy keretrendszer felállítását is javasolja az elektromos autókból kiszerelt akkucsomagok energetikai célú újrahasználatához, melyre már egyébként is számos példa akad a nagyvilágban. Az aksik teljesítményére és tartósságára szintén születnek majd előírások.

2027-től minden akkumulátornál fel kell tüntetni az újrahasznosított összetevők arányát, 2030-tól pedig kötelező lesz egy meghatározott mértékben másodnyersanyagot felhasználni a gyártáshoz. Ezt 12%-ra lőtték be a döntéshozók a kobalthoz, 85%-ra az ólomhoz, 4%-ra a lítiumhoz, és 4%-ra a nikkelhez, amelyet öt év elteltével megemelnek.

Mindez csupán egy javaslatgyűjtemény, melynek részletei változhatnak, mielőtt az Európai Parlament és a tagországok elfogadják, és bármely pontja kötelező érvényűvé válik, de az irány egyértelmű: hamarosan ezen a területen is tovább tisztulhatnak az elektromos autók.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.