PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Jelentős műszaki fejlődés küszöbén áll a Mercedes-Benz eSprinter, miután a következő generációja már egy újonnan fejlesztett, elektromos autók alá szánt padlólemezzel fog gyártásba menni. A kisteherautókhoz tervezett, úgynevezett Electric Versatility Platform (EVP) három fő modulja olyan karosszéria-kialakítások megvalósítását teszik lehetővé, amelyeket eddig csak a belsőégésű motoros változat kínált. Ezáltal többféle feladat elvégzésére lesz alkalmas a villanyautó, ami több olyan ügyfelet jelent, akik az elektromos meghajtás előnyeit élvezhetik a szállítmányozás során. A jármű dizájnja vélhetően nem változik lényegesen.

A mintegy 350 millió euróból fejlesztett EVP az eSprinter teljesítményadataira is pozitív hatással lesz. Konkrétumokat egyelőre nem árult el a Mercedes-Benz Vans, de német hírportálok arról írnak, hogy a jelenlegi kettő akkukapacitás helyett (bruttó 41 kWh és 55 kWh) három közül választhatnak a megrendelők, és a legnagyobb 100 kWh-nál is nagyobb lehet. Jelenleg a villanyos furgon nem büszkélkedik kiemelkedő hatótávval, az akkupakk méretétől függően egy töltéssel 115-168 kilométert megy el a gyártó által közzétett hivatalos adatok szerint, de az új akkumulátorral ennél jóval nagyobb távolság is megtehető lesz.

Európában a városi, és elővárosi utolsó kilométeres szállítmányozáshoz már a jelenlegi, 2019 decembere óta gyártott eSprinter is azt nyújtja, amire egy átlagos sofőrnek szüksége van, ám az Egyesült Államokban nem ez a helyzet. Ott a felhasználói igények nagyobb hatótávolságot követelnek meg, ezért a jelenlegi generáció nem is kapható a tengerentúlon. A Mercedes azonban úgy véli, hogy Amerikában is lenne piaca a furgonnak, már csak azért is, mert az Amazon az egyik legnagyobb megrendelő – az amerikai cégóriás 1200 eSprintert és 600 eVitót állít szolgálatba Európában. Az Automobilwoche hozzáteszi, hogy nem csupán az elégtelen hatótáv miatt nem került még piacra az eSprinter Amerikában, hanem az ottani biztonsági követelményeknek sem felel meg, amin szintén az EVP változtathat. Az új padlólemezzel az Egyesült Államokban, és Kanadában is bevezetik a villanyautót, de ennek pontos dátuma nem ismert. A híresztelések szerint még 2025 előtt sor kerül rá.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.