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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Még 8 év, mire ebből Apple autó lesz

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A karácsony előtti időszak egyik legszenzációsabb híre az Apple villanyautós terveinek megszellőztetése volt. Alapvetően nem új a pletyka, már vagy 6-7 éve újra és újra felmerül, hogy a kaliforniai elektronikai vállalat elektromos és önvezető autók kifejlesztésén dolgozik Project Titan kódnév alatt.

Forradalmi akkumulátort hozhat az Apple villanyautója

Mint mi is megírtuk, a legfrissebb hírek szerint az Apple 2024-25-re tervezi a jármű bemutatását, és ehhez egyes források szerint az LFP akkuk új generációján dolgozik. A konstrukció része állítólag egy monocella alapú felépítés, de megoszlottak a vélemények, hogy itt egyetlen hatalmas celláról, vagy inkább modulok, és szerkezetileg különálló akkupakk helyett közvetlenül az autó padlólemezébe helyezett aksikról van-e szó.

Kinek hihetünk?

Volt olyan villanyautós youtuber is a Tesla-videóiról ismert Galileo Russell, a Hyperchange csatorna készítője aki tudni vélte azt is, hogy nem is LFP, hanem a Toshiba által gyártott különleges lítium-titán-oxid (LTO) cellák kerülnek majd az Apple autójába. Ez a kémia jelenleg tömegesen nem használatos az autóknál, mert bár számos előnye van, (jelenleg még) nem praktikus. A Mitsubishi i-MiEV japán piacra gyártott verziója illetve a Honda Fit EV mindössze 2 évig gyártott limitált kiadása használt ilyen aksit. Az LTO akkumulátorok nagyon gyorsan tölthetők (90% 10 perc alatt), akár mínusz 30 fokig is megfelelő teljesítménnyel rendelkeznek, nagyon stabilak, nem gyúlékonyak, ráadásul az élettartamuk is kimagaslóan jó. Azonban, ahogy ilyenkor ez lenni szokott, van egy „de” is a mondatban, mivel a titán-oxidos kémia energiasűrűsége jócskán elmarad a szokásos NCA vagy NMC cellákétól annak harmada és elég drága is az így készült akkumulátor.

Az Apple megvehette volna a Teslát

Persze simán lehet, hogy az Apple/Toshiba elért valami áttörést ezzel a kémiával, de többen megkérdőjelezték Galileo információinak valóságtartalmát. És ha már itt tartunk, az egész újra felmelegített Apple autó történetben az volt a legfurcsább, hogy hírek a Reuters anonim forrásaitól, illetve egy teslás youtubertől származtak, miközben a szokásos Apple hírforrások hallgattak. Eddig.

Aki követi az iPhone gyártójának híreit, az tudja, hogy a legmegbízhatóbb forrás Apple pletykák kapcsán Ming-Chi Kuo iparági szakértő, elemző. Kuo legendás, ha a legújabb almás kütyükről van szó, mivel évek óta ő a legmegbízhatóbb forrása a kaliforniai cég be nem jelentett újdonságainak. Most ő nézett utána, mi igaz a fenti híresztelésekből, és a Macrumors.com hozta le információit.

Apple Park a vállalat új főhadiszállása Cupertinóban. Forrás: Matthew Roberts / Youtube

Kuo legújabb elemzése szerint, bár saját belsős forrásai alapján ő is 2023-25 között várta az Apple saját autóját, a legfrissebb információi alapján erre legkorábban 2025-27 között kerülhet sor, de az sem kizárt, hogy 2028-ra, vagy későbbre csúszik a projekt. A késedelmet azzal magyarázza, hogy a cég folyamatosan követi a villanyautós piac változásait, illetve az önvezetés előrelépéseit, de saját maximalista hozzáállásával majd csak akkor akar színre lépni, ha a termék már tökéletes.

Ez egyébként szinkronban van azzal, amit a kaliforniai cégtől megszokhattunk. Ha új technológiákról van szó, akkor az Apple sokszor kivár, és a versenytársai jó pár generációt kihoznak már valamiből, mire ők is implementálják a megoldást gondoljunk csak a telefonjaik OLED kijelzőire, vagy a vezeték nélküli töltésre.

Kuo egyébként tovább is megy elemzésében, és felhívja a figyelmet arra, hogy a piacnak túlzott elvárásai vannak az Apple autó kapcsán. Emlékeztet, hogy bár a cég számos rendkívül sikeres termékcsaláddal rendelkezik, többször belebukott már új termékkategóriák bevezetésébe. Példa erre a közelmúltból a Homepod bluetooth hangszórócsalád, amelynek eladásai messze a várakozások alatt maradtak. Kuo szerint a legnagyobb probléma az lesz, hogy az önvezetés területén a kulcs nem a hardver, hanem az ún. Big Data, azaz a sok millió kilométernyi valós adat, amelyekkel a versenytársak a mesterséges intelligenciájukat fejlesztik. Minél később lép színre az Apple, figyelmeztet a szakértő, annál behozhatatlanabb lesz az előnyük ezen a téren.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.