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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Még 8 év, mire ebből Apple autó lesz

elektromos autó

A karácsony előtti időszak egyik legszenzációsabb híre az Apple villanyautós terveinek megszellőztetése volt. Alapvetően nem új a pletyka, már vagy 6-7 éve újra és újra felmerül, hogy a kaliforniai elektronikai vállalat elektromos és önvezető autók kifejlesztésén dolgozik Project Titan kódnév alatt.

Forradalmi akkumulátort hozhat az Apple villanyautója

Mint mi is megírtuk, a legfrissebb hírek szerint az Apple 2024-25-re tervezi a jármű bemutatását, és ehhez egyes források szerint az LFP akkuk új generációján dolgozik. A konstrukció része állítólag egy monocella alapú felépítés, de megoszlottak a vélemények, hogy itt egyetlen hatalmas celláról, vagy inkább modulok, és szerkezetileg különálló akkupakk helyett közvetlenül az autó padlólemezébe helyezett aksikról van-e szó.

Kinek hihetünk?

Volt olyan villanyautós youtuber is a Tesla-videóiról ismert Galileo Russell, a Hyperchange csatorna készítője aki tudni vélte azt is, hogy nem is LFP, hanem a Toshiba által gyártott különleges lítium-titán-oxid (LTO) cellák kerülnek majd az Apple autójába. Ez a kémia jelenleg tömegesen nem használatos az autóknál, mert bár számos előnye van, (jelenleg még) nem praktikus. A Mitsubishi i-MiEV japán piacra gyártott verziója illetve a Honda Fit EV mindössze 2 évig gyártott limitált kiadása használt ilyen aksit. Az LTO akkumulátorok nagyon gyorsan tölthetők (90% 10 perc alatt), akár mínusz 30 fokig is megfelelő teljesítménnyel rendelkeznek, nagyon stabilak, nem gyúlékonyak, ráadásul az élettartamuk is kimagaslóan jó. Azonban, ahogy ilyenkor ez lenni szokott, van egy „de” is a mondatban, mivel a titán-oxidos kémia energiasűrűsége jócskán elmarad a szokásos NCA vagy NMC cellákétól annak harmada és elég drága is az így készült akkumulátor.

Az Apple megvehette volna a Teslát

Persze simán lehet, hogy az Apple/Toshiba elért valami áttörést ezzel a kémiával, de többen megkérdőjelezték Galileo információinak valóságtartalmát. És ha már itt tartunk, az egész újra felmelegített Apple autó történetben az volt a legfurcsább, hogy hírek a Reuters anonim forrásaitól, illetve egy teslás youtubertől származtak, miközben a szokásos Apple hírforrások hallgattak. Eddig.

Aki követi az iPhone gyártójának híreit, az tudja, hogy a legmegbízhatóbb forrás Apple pletykák kapcsán Ming-Chi Kuo iparági szakértő, elemző. Kuo legendás, ha a legújabb almás kütyükről van szó, mivel évek óta ő a legmegbízhatóbb forrása a kaliforniai cég be nem jelentett újdonságainak. Most ő nézett utána, mi igaz a fenti híresztelésekből, és a Macrumors.com hozta le információit.

Apple Park a vállalat új főhadiszállása Cupertinóban. Forrás: Matthew Roberts / Youtube

Kuo legújabb elemzése szerint, bár saját belsős forrásai alapján ő is 2023-25 között várta az Apple saját autóját, a legfrissebb információi alapján erre legkorábban 2025-27 között kerülhet sor, de az sem kizárt, hogy 2028-ra, vagy későbbre csúszik a projekt. A késedelmet azzal magyarázza, hogy a cég folyamatosan követi a villanyautós piac változásait, illetve az önvezetés előrelépéseit, de saját maximalista hozzáállásával majd csak akkor akar színre lépni, ha a termék már tökéletes.

Ez egyébként szinkronban van azzal, amit a kaliforniai cégtől megszokhattunk. Ha új technológiákról van szó, akkor az Apple sokszor kivár, és a versenytársai jó pár generációt kihoznak már valamiből, mire ők is implementálják a megoldást gondoljunk csak a telefonjaik OLED kijelzőire, vagy a vezeték nélküli töltésre.

Kuo egyébként tovább is megy elemzésében, és felhívja a figyelmet arra, hogy a piacnak túlzott elvárásai vannak az Apple autó kapcsán. Emlékeztet, hogy bár a cég számos rendkívül sikeres termékcsaláddal rendelkezik, többször belebukott már új termékkategóriák bevezetésébe. Példa erre a közelmúltból a Homepod bluetooth hangszórócsalád, amelynek eladásai messze a várakozások alatt maradtak. Kuo szerint a legnagyobb probléma az lesz, hogy az önvezetés területén a kulcs nem a hardver, hanem az ún. Big Data, azaz a sok millió kilométernyi valós adat, amelyekkel a versenytársak a mesterséges intelligenciájukat fejlesztik. Minél később lép színre az Apple, figyelmeztet a szakértő, annál behozhatatlanabb lesz az előnyük ezen a téren.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.