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
auto
2024. 07. 21. vasárnap

Egyelőre a Tesla nyert a német Giga-pókerben

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

A Tesla német gyárának építése kapcsán már többször írtunk a beruházás körüli tiltakozásokról, melyek olykor bírósági beadványokig fajulnak. Bár a német helyi és országos politika, kisebb kivételekkel, beállt a projekt mögé, a környezetvédők folyamatosan a helyi élővilág miatt aggódnak.

Most két visszatérő témában történt újabb fordulat.

100 millió euró

A cég európai gyárának helyszínéért több ország és régió lobbizott – még hazánk is beszállt a versenybe egy ideig. Nem csak a több tízezer közvetlenül és közvetetten teremtett munkahely lehetősége volt vonzó a különböző szereplőknek, de a világ legnagyobb elektromos autó és akkumulátor gyártója a jövőt, a következő évtizedek technológiáját képviseli, és helyi partnerein keresztül a térség technológiai fejlődését is elősegítheti. Ráadásul a Tesla a kínaihoz hasonlóan az európai helyszín mellé is tervez egy helyi fejlesztőközpontot, ami számos műszaki egyetemnek és hallgatóinak ad majd lehetőséget.

A német helyszín mindig is erős versenyző volt, a képzett munkaerő, a magas színtű ipari és technológiai kultúra és infrastruktúra, valamint az autóipari hagyományok okán. De a viszonylag magas bérek, az erős szakszervezetek és a hazai autóipar esetleges ellenállása mellett sokan figyelmeztették a Teslát a német bürokrácia útvesztőire. Itt elég csak a hírhedt, évtizedes berlini repülőtér projektre gondolnunk, de az a terület is amin most végül a Tesla építkezik már sokszor volt nagyberuházások kiszemelt célpontja – aztán ezek közül egy sem valósult meg. Németországban állítólag gyakori, hogy egy-egy ilyen projektet 2-3 éves engedélyeztetési eljárás előz meg. Rossz nyelvek szerint a német társadalom kicsit túlkompenzálva, átesett a ló túloldalára és mindenkinek joga van minden beruházás ellen tiltakoznia, ami véget nem érő lakossági meghallgatásokat, peres eljárásokat és közvetlenül nem érintett lobbi szervezetek harcát eredményezi. A félreértések elkerülése végett, nem a szakszerű építési engedélyeztetési eljárásokat, vagy a helyi lakosság véleményének meghallgatását kritizáljuk, de a Tesla projektje kapcsán gyakorta találkozni olyan önkritikus véleménnyel német fórumokon, vagy a helyi sajtó cikkeinek kommentjeiben, hogy ez a beruházás remek példája annak, miért őrült az aki Németországban próbálkozik ilyesmivel.

Giga Berlin, 2020 December közepén. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Mint tudjuk a Teslánál a gyárépítések kapcsán a projekt sebessége a legfőbb szempont, így várható volt, hogy Elon Musknak nem fog megfelelni egy több éves parkolópálya. Feltehetően a politikai erők támogatása győzhette meg a cég vezetőjét, akik biztosíthatták, hogy segítenek elmozdítani a bürokratikus akadályokat a beruházás elől. Így eshetett meg az, hogy a cég idén február óta folyamatosan előzetes rész-engedélyeket kap egy-egy munkafázisra, és így lépésről-lépésre halad, miközben a gyár végleges építési engedélye még várat magára.

Csakhogy ennek a megoldásnak ára volt: a Tesla vállalta ugyanis, hogy abban az esetben, ha mégsem kapják meg a  végleges engedélyeket, helyreállítják az eredeti állapotot. Ez az elsősorban elméleti lehetőség nyilvánvalóan egyre valószínűtlenebb a projekt előrehaladtával, hiszen óriási blama lenne a német politikának és beláthatatlan következményei lennének a jövőbeli beruházásokra tekintettel. Most azonban új részletre derült fény az ügyben, ugyanis november közepén egy német hatóság 100 millió euró letétbe helyezését írta elő a Teslának arra az esetre, ha mégis vissza kell bontaniuk mindent. Erre a vállaltnak december közepéig volt lehetősége, de egy további hónap halasztást kértek. A tárgyalások azonban kifutottak az időből, így úgy nézett ki, december 17-én részlegesen felfüggesztik az ideiglenes engedélyeket.

A helyzet egyébként nem volt teljesen egyértelmű, ugyanis bár a Tesla január 4-ig kapott haladékot a biztosíték felmutatására, de voltak olyan médiajelentések amelyek szerint ennek ellenére nem építhettek tovább. Helyi beszámolók szerint azonban teljesen nem állt le az élet az építkezésen és erre nem is volt szükség. Végül december 23-án újabb döntés született: a Tesla megkapta az eredetileg kért január 15-i határidőt és addig is folytatódhat az építkezés. Sőt, az illetékes hatóság ahhoz is hozzájárult, hogy hétköznapokon 24 órás üzemre váltsanak az építkezésen, és megszakítás nélkül folyhassanak a munkálatok.

Végszerelő-sor. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Sokan felkapták a fejüket arra, hogy a 20 milliárd dollárnyi készpénztartalékkal rendelkező Teslának gondot okoz 100 millió euró letétbe helyezése. A hivatalos verzió szerint még nincs egyértelműen tisztázva milyen formában fogadja el a hatóság a biztosítékot – ekkora összeget valószínűleg nem egy egyszerű készpénzátutalással intéznek és nem árt azt sem tisztázni, milyen kamat illeti meg a céget amíg a pénzt a német állam felügyeli. Nem kizárt azonban az sem, hogy a vállalat nem szerette volna a negyedéves pénzügyi zárás előtt kifizetni a tételt és úgy számolnak, ha ez majd csak januárban esedékes, akkor március 31-ig vissza is kapják majd az összeget. Az sem kizárt azonban, hogy Elon Musk cége arra játszik, hogy maga a letét kérdése válik okafogyottá hamarosan. A német Zöldek és az SPD illetékes helyi politikusai szerint ugyanis a végleges építési engedélyre már január első felében pecsét kerülhet.

Két sávot kaptak a kígyók és gyíkok

De nem a 100 millió eurós kérdés volt az egyetlen ami borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a berlini projekt körül.

Mint már mi is többször beszámoltunk róla, nemrég megkezdődtek a beruházás második ütemének földunkái, amelynek keretében további 80 hektáron tisztítják meg a területet a faültetvénytől. Karácsony előtt foglaltuk össze a legfrissebb fejleményeket az ügyben, amikor is egy környezetvédő szervezet arra hivatkozva szerette volna leállíttatni a favágást, hogy a területen kígyók és gyíkok telelnek át. Első fokon el is rendelték a moratóriumot, majd másodfokon nem látták indokoltnak a stoppot, mondván ez nem erdő, hanem ültetvény, ráadásul hivatalosan ipari terült és a bíró szerint egyébként sem tudták semmivel bizonyítani a hüllők ottlétét.

Berlin fedél alatt

De természetesen nem ez volt az utolsó fordulat az ügyben, ugyanis a tartományi legfelsőbb bíróság még karácsony előtt úgy határozott, hogy az építési terület egy részén valóban szüneteltetni kell a munkálatokat. A határozat szerint ugyanakkor két viszonylag vékony sávról van csak szó: keleten a már álló épületek és az autópálya közötti terület, illetve nyugaton és északon az ipari vágányok környéke lett kijelölve a hüllők életteréül. A kérelem többi pontját a bíróság elutasította.

Háromszorosan fizeti vissza

Bár sokan úgy gondolják, hogy a papíripar kivágásra telepített faültetvényéért aggódni ahhoz hasonló, mint egy búzamező mellett tiltakozni aratáskor, az amerikai autógyártó azt vállalata, hogy az itt kivágott fák háromszorosát telepíti majd vissza máshol. 

Nos jó hír, hogy ez a projekt már el is indult. Egy német erdészeti vállalat segítségével a tűzveszélyes, betegségekre hajlamos és kevés faj által lakott fenyves helyett sokszínű, gazdag élővilágot engedő növényzetet kezdtek telepíteni a szakemberek. A projekt kezdetéről nemrég egy promó videó is kikerült. Ez, természetesen, német nyelvű, de a Youtube beépített fordítója segítségével magyar feliratokat csalhatunk elő, ha szükséges.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.