Monstrumok elektromos hajtással

A TEA. és az AGT az idei síszezon elején átadott egy optimalizált, egyszerre 5 autó töltésére alkalmas töltőoszlopot Eplényben, így lehetővé tette, hogy időveszteség nélkül mehessünk elektromos autóval síelni, hiszen a leggyorsabb töltés mindig a célállomás töltés, csupán néhány másodperc érkezéskor csatlakoztatni, induláskor kihúzni a töltőkábelt. De az elektromobilitás a pályák parkolói után hamarosan a lejtőkön is megjelenhet.

A sípályák fenntartása nagyon energiaigényes feladat. Az olasz Prinoth cég Európában elsőként kezdett sípálya-karbantartó gépek (ratrak) sorozatgyártásába, és azóta is innovatív gyártónak számít. A 90-es évek végén a legerősebb, 428 lóerős ratrak jelent meg a kínálatukban. A hótaposó gépek mellett a cégcsoport jelen van a megújuló energiák területén is, foglalkoznak például szélturbinák fejlesztésével. A sífelvonók kötélpályáinak meghajtása már régen elektromos, így egyáltalán nem meglepő, hogy idén két környezetbarát ratrak prototípussal jelentkeztek.

Aki nem ismerné ezeket a monstrumokat, azok számára röviden összefoglalva a gépek funkciója a lejtőkön a hó elsimítása és tömörítése. A ratrak elején egy tolólap helyezkedik el, amellyel a nap végére a síelők által összehordott vagy a hóágyúkkal előállított buckákat tudják elegyengetni. A gép speciális, penge szerű lapokkal rendelkező, széles lánctalpa haladás közben mélyen fellazítja a hóréteget. Az eljegesedett réteget a hátul lévő daráló zúzza össze, végül a gép hátuljára szerelt lap elsimítja a pályát.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos teherautót küld az építkezésekre a Volvo
A legkönnyebb akkumulátoros elektromos sípálya karbantartó gép (Fotó: Prinoth)

A raktrakok az elmúlt évszázadban hatalmasra nőttek, így komoly teljesítményre van szükségük, általában 400 lóerő feletti dízelmotorok működtetik ezeket a munkagépeket. A különösen meredek lejtőkön még így is előfordul, hogy drótkötélre és csörlőre van szükségük a közlekedéshez, biztonságos manőverezéshez.

A Prinoth HUSKY eMOTION a piacon elérhető legkönnyebb elektromos hótaposógép. A ratrak villanymotorjának maximális teljesítménye 270 Le (200 kW), az azonnal rendelkezésre álló forgatónyomaték pedig 1140 Nm. Az elektromos motor energiaellátását 190 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja, amely maximum három órás üzemidőt biztosít a gépnek.

A világ első hidrogén üzemanyagcellás elektromos sípálya karbantartó gépe (Fotó: Prinoth)

A Prinoth LEITWOLF h2MOTION a világ első hidrogénüzemű sípálya karbantartó gépe. A hidrogén üzemanyagcellás gép a korszerű dízelmotoros ratrakok teljesítményét is felülmúlja, ugyanis villanymotorjának teljesítménye 544 Lw (400 kW), az indulástól rendelkezésre álló nyomaték 2300 Nm. A gép maximális üzemideje 4 óra. A PRINOTH prototípusai december 20-21-én mutatkoztak be az Alta Badia Gran Risa sípályán, a sí világkupa versenyei közben, ezzel elindítva a sípálya előkészítés új korszakát, karbonsemlegesen, helyi káros anyag kibocsátástól mentesen, amely pozitív hatással lesz síterületek ökológiai egyensúlyára.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.