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
auto
2024. 04. 20. szombat

Olcsó kisautó vagy prémium SUV lesz 2021-ben a villanyautó piac sztárja?

elektromos autó

Az év első napján egy hosszú cikkben foglaltuk össze, hogy mely modellekből választhat, aki 2020-ban új elektromos autót szeretne vásárolni. Eljött az év vége, ami remek ok arra, hogy áttekintsük, várhatóan milyen típusokkal egészül ki ez a lista a következő évben.

Az elektromos autó kínálatból eddig sokan hiányolták a tágasabb autókat, a legtöbb gyártó egyértelműen a kisebb, elsősorban városi használatra alkalmas modellekkel volt jelen a villanyautók között. Jövőre úgy tűnik ez megváltozik, hiszen az alábbi listán többségbe kerültek a közepes méretű SUV/CUV modellek. Az autók nevére kattintva elolvasható az adott típusról eddig megjelent összes anyagunk.

Audi Q4 e-tron

Az Audi Q4 e-tron a Volkswagen MEB elektromos platformjára épül, és Zwickauban az ID.3 mellett fogják gyártani. Az autó hosszúsága 4,59 m, szélessége 1,90 m, magassága pedig 1,61 m, azaz nem csak a gyártás helyszíne és padlólemeze, de a méret kategóriája is azonos a Volkswagen idén megjelent tisztán elektromos újdonságával. Ahogy a nagy e-tronból, úgy kistestvéréből is két karosszéria változatra lehet számítani. A kombi jellegű hátsó kialakítással rendelkező alapváltozat mellett várható egy Sportback elnevezésű, coupe-szerű, sportosabb kialakítás is.

A szériamodell alapját jelentő idén bemutatott tanulmányautókba a MEB-platform eddig megismert legnagyobb akkumulátora (82 kWh) és legerősebb, kétmotoros, összkerékhajtású hajtásrendszere került, 225 kW rendszerteljesítménnyel. Az első tengelyeket hajtó 150 kW-os motor maximálisan nyomatéka 310 Nm, a hátsó villanymotor nyomatéka pedig 150 Nm, amely 6,3 másodperces 100 km/h-ra gyorsulást és 180 km/h végsebességet tesz lehetővé. A korábbi ígéretek szerint az autó induló ára 40.000 euró alatt várható.

BMW iX3

A Kínában már gyártás alatt lévő tisztán elektromos BMW iX3 a bajor gyártó második tisztán elektromos modellje a 2013-tól piacon lévő BMW i3 után. Az iX3 fontos mérföldkő, mivel ez a modell vezeti be az ötödik generációs eDrive hajtásrendszert, melyet a későbbi villanyautók (i4 és az iNEXT) is használni fognak.

Számunkra a BMW azért is különösen fontos gyártó, mert a Debrecenben építés alatt álló gyáregységről az a hír járja, hogy fontos szerepet szánnak neki az elektromobilitási stratégiában. Bár az iX3 modellnek már a magyar ára is ismert, kínai sajtóértesülések szerint nagyon kis példányszám várható belőle Európában.

Citroën ë-C4

A PSA csoport komoly villanyautó offenzívát indított 2020-ban, amely remek példa arra, hogy amint egy új padlólemez elkészül, szinte korlátlanul lehet rá új modelleket építeni. Az e-CMP platformon idén megismerhettük az Opel Corsa, Peugeot 208, Peugeot 2008 és DS 3 modelleket, jövőre pedig ugyanezeken az alapokon érkeznek további modellek, köztük a Citroën ë-C4. Ahogy a korábbi  modellek, ez is bruttó 50 kWh akkukapacitással érkezik, amelyből kb. 47 kWh a felhasználható. Az autók fontos jellemzője a gyors töltési teljesítmény. Bár a maximális 100 kW-ot csak szinte teljesen üres akkunál kapjuk meg, a leggyakoribb, 50 kW-os villámtöltők maximális teljesítményét egészen 70%-os töltöttségi szintig ki tudják használni a PSA autók, az ultra töltőkön pedig 50%-ig tartják a 80 kW körüli teljesítményt.

A korábban nálunk járt modellek a fogyasztás teszteken nem értek el kiemelkedő eredményt, a C4 esetében azonban a nagyobb méretek ellenére magasabb (350 km) a WLTP mérési ciklus szerinti hatótáv, ami arra utal, hogy ezt a modellt takarékosabbra hangolták mint a tesókat. Erre utal az is, hogy bár a villanymotor 100 kW (136 lóerő) teljesítménye és 260 Nm forgatónyomatéka nem tér el a rokonoktól, de a Sport módban elérhető 9,7 másodperces álló helyzetből 100 km/h sebességre gyorsulás némileg elmarad a többi modell eredményétől.

Az autó hosszúsága 4360 mm, szélessége 1800 mm, magassága 1525 mm, tengelytávja pedig 2670 mm. A csomagtér 5 üléssel 380 literes, amely a hátsó ülések ledöntésével 1250 literre növelhető.

Cupra el-Born

A Cupra el-Born eredetileg SEAT el-Born néven mutatkozott be a 2019-es Frankfurti autószalonon, a legfrissebb információk szerint azonban a kereskedésekbe már Cupra márkanéven kerülhet, amely a SEAT elektromosított autóinak almárkáját jelenti. Az autó gyakorlatilag egy átdolgozott, exkluzív külső és belső kialakítással rendelkező Volkswagen ID.3-nak felel meg. Már a SEAT néven bemutatott változat is igazán lenyűgözőre és kívánatosra sikerült, a Cupra prototípus azonban sportosabb külsőt kapott.

Az eddigi információk szerint a Volkswagen ID családból megismert háromféle akkuméret közül csak a legnagyobb, nettó 77 kWh (bruttó 82 kWh) kapacitású kerül be az autóba, ugyanis ez lesz az első olyan MEB-platformra épülő modell, amelynél a teljesítmény kapja a főszerepet, amelyhez nélkülözhetetlen a nagy akkumulátor. Az autó maximális hatótávja 500 kilométer körül alakul majd, a maximális töltési teljesítménye pedig a testvérmodellekből kiindulva 125 kW lesz majd, bár hallottunk már olyan híreket is, hogy a közeljövőben szoftverfrissítéssel növekedhet a MEB-platformos autók maximális töltési teljesítménye.

Dacia Spring

A Dacia Spring a jövő év talán leginkább várt elektromos autója. Teljesítményben, hatótávban nem lesz világrengető, kedvező árával azonban tömegek számára teheti elérhetővé az elektromos autózást. Az autót Kínában gyártják majd, ahol már forgalomban van Renault K-ZE City néven, így a Renault csoport feladata az volt, hogy a kedvező ár mellett az európai ízléshez és biztonsági elvárásokhoz igazítsák a modellt.

Az autó háromféle változatban kerül piacra. 2021 tavaszán elsőként az autókölcsönzők, autómegosztók számára tervezett verzió érkezik meg. A bárki által megvásárolható személyautó illetve a 2 üléses kisteherautó változat ősszel érkezik. A típus érdekessége, hogy egész Európában eddig kizárólag Magyarországon ismert az ára, nálunk ugyanis már előjegyezhető volt az első 100 példány, amely egy délelőtt alatt el is fogyott. Az autó várható ára 6,5 millió forint, így aki rendelkezik támogató okirattal, 4 millióért hazaviheti.

A Spring WLTP szerinti hatótávolsága 225 kilométer, az akku kapacitása 28,6 kWh. A villanymotor teljesítménye 44 Le (33 kW), forgatónyomatéka 125 Nm. Az ECO gomb megnyomásával a teljesítmény 23 kW-ra korlátozott, a 125 km/h végsebesség 100 km/h-ra csökken, amellyel körülbelül 10%-kal növelhető a hatótáv.

Fiat 500e

A Fiat 500e bizonyos szempontból kakukktojás, ugyanis egyes országokban, például hazai, olasz piacán már 2020 novemberétől kapható, de egyrészt nem szerepel a fentebb linkelt, 2020-as kínálatot bemutató cikkünkben, másrészt hazánkban csak 2021-ben jelenik meg, így mindenképp itt a helye ebben a felsorolásban. Már csak azért is, mert a magyar állami támogatás 11 milliós küszöbéhez igazodva a gyártó egy l’Ungheria felszereltségi szinttel egészítette ki kínálatát.

Az autó többféle karosszéria változattal lesz megvásárolható. A normál 3 ajtós mellett lesz kabrió változat és lesz egy érdekes négy ajtós kivitel is, amelynek jobb oldalára egy hátrafelé nyíló kiegészítő ajtót szerelnek, a BMW i3 és a Mazda MX-30 megoldásához hasonlóan.

Az autó villanymotorjának maximális teljesítménye 87 kW, végsebessége 150 km/h. Az akku kapacitása 42 kWh, a maximális töltési teljesítmény arra alkalmas töltőoszlopokon 85 kW, így a 80%-os töltöttségi szint 35 perc alatt elérhető. Az AC fedélezi töltő teljesítménye 7 kW, így a teljes töltéshez mintegy 6 óra szükséges.

Ford Mustang Mach-E

Norvégiába már idén megérkeztek az első példányok a Ford tisztán elektromos autójából, melynek műszaki paraméterei nagyon impozánsak. Az autó kétféle akku kapacitással és kétféle meghajtással (hátsó kerék vagy összkerék) választható. A kisebbik akku 75,7 kWh-s, a nagyobbik 98,8 kWh kapacitással rendelkezik, a hátul hajtó nagy akkus modell WLTP hatótávja 610 km, a kisebb akkuval pedig 450 kilométert mértek. A Mach-E alapváltozata maximum 115 kW teljesítménnyel tölthető arra alkalmas DC töltőoszlopon, a csúcsváltozat azonban 150 kW-os töltésre is képes.

Az elektromos csődör hosszúsága 4724 mm, szélessége 1880 mm, magassága 1600 mm, melyekhez hatalmas, 2972 mm-es tengelytávolság tartozik. A csomagtér hátul csak 402 liter, de az autó orrába is jutott egy 100 literes rekesz, amelyben praktikusan elhelyezhetők a töltőkábelek és kötelező tartozékok, így hátul ezek nem foglalnak helyet. A hátsó üléseket ledöntve, 2 személyes módban a csomagtér 1420 literesre növekszik.

Hyundai Ioniq 5

A Hyundai nagy dobásának ígérkező Ioniq 5 modellt hivatalosan még be sem mutatták, csupán a 2019-ben bemutatott Hyundai 45 tanulmány és a többé-kevésbé álcázott lesifotók alapján következtethetünk az autó végleges kinézetére, ennek ellenére Ausztriában már foglalható az első 150 példány.

Álcázott Ioniq 5 küzúti teszten (Forrás: Carscoops)

Az autó kétféle 58 kWh-s (450 km WLTP hatótáv) és 72 kWh-s (550 km WLTP hatótáv) akkumulátorral kerül piacra, melynek újdonsága és komoly versenyelőnye a 800 voltos rendszer, amely 18 perces 10-80% töltést ígér az arra alkalmas töltőoszlopokon. Természetesen az elterjedtebb 400 voltos töltőknél is feltölthető lesz az autó, az ezeken elérhető töltési idő egyelőre nem ismert.

Az osztrák menetrend szerint az előrendelők február elején véglegesíthetik a megrendelésüket és nyár közepén vehetik át a jövő év elején bemutatkozó autót.

Kia Imagine*

A Kia 2021-re ígért újdonsága egyelőre annyira titkos, hogy még a végleges nevét sem tudjuk, bár a koreai gyártó épp a napokban védetett le néhány elnevezést. Az autó a konszerntárs Hyundai Ioniq 5 modellel azonos e-GMP platformra épül, ami azt jelenti, hogy a műszaki paraméterek várhatóan nagyon hasonlók lesznek.

Kia Imagine koncepció

A koreai gyártók már korábban is bizonyították, hogy hatékonyság tekintetében nem ismernek tréfát, így az új tisztán elektromos Kia hatótávja is minden bizonnyal impozáns lesz, amihez ha társul a korábban ígért a negyed órás 10-80% töltés, akkor minden versenytársnak feladják a leckét.

Lexus UX 300e

Bár a Toyota elnöke nem rejti véka alá, hogy nem hisz az elektromos autókban, véleménye szerint azok nem környezetbarátok és romba döntik majd az elektromos hálózatot, Kínában mégis jelen van a Toyota CH-R tisztán elektromos, akkumulátoros változata és Európába is érkezik, sőt Norvégiában már megrendelhető a Lexus UX 300e villanyautó.

A Lexus WLTP mérési ciklus szerinti hatótávja kb. 300 km, az 50 kW-os DC és maximum 6,6 kW-os AC töltési teljesítmény azonban elmarad a kor elvárásaitól, igaz talán a lassú töltés is hozzájárulhat ahhoz, hogy egymillió kilométeres (10 éves) akku garanciát kínálnak az autó bruttó 54,3 kWh (nettó 52 kWh) kapacitású energiatárolójára. Az autót 150 kW teljesítményű, 300 Nm nyomatékkal rendelkező villanymotor mozgatja, így a 100 km/h-ra gyorsuláshoz 7,5 másodperc szükséges, a végsebesség 160 km/h. A jármű tengelytávolsága 2640 mm, amihez 4495 mm hosszúság tartozik. A szélesség 1840 mm, a magasság pedig 1545 mm. A csomagtér 367 literes.

Nissan Ariya

A Nissan majdnem egy évtizedig vezette az elektromos autók eladási listáját, amely elsősorban a LEAF-nek köszönhető. 2020-ra azonban a LEAF jellemzőit elkezdték túlszárnyalni a konkurensek, de szerencsére az Ariya töltési paraméterei impozánsak: folyadékhűtéses akkumulátor, 130 kW DC töltés, CCS csatlakozón és 22 kW-os három fázisú AC töltés. Nem csak marad, de tovább fejlődik a ProPilot 2.0 vezetéstámogatás és a komfortnövelő e-Pedal is közkedvelt megoldás. Újdonság a ProPILOT Remote Park, amelynek segítségével az autó képes lehet távvezérelt, vezető nélküli parkolásra, valamint az új HMI (ember-gép) kommunikációs felület, amely hangfelismerést is kínál, valamint a vezeték nélküli (OTA) firmware frissítési lehetőség.

A vásárlók választhatnak majd a kétkerék-meghajtású és a két villanymotorral rendelkező, e-4ORCE összkerék-meghajtású változatok közül, valamint két akkumulátor méretből. Az egymotoros verzióban kisebb, bruttó 65 kWh (nettó 63 kWh) akkunál a villanymotor teljesítménye 160 kW, forgatónyomatéka 300 Nm. A nagyobb, 90 kWh-s (nettó 87 kWh) akkuhoz erősebb villanymotor jár, 178 kW teljesítménnyel. Az összkerekes verzióban a rendszer teljesítménye a kisebb akkuval 250 kW (560 Nm), a nagyobb akkumulátor esetén pedig 290 kW (600 Nm).

A Nissan Ariya tengelytávolsága 2775 mm, az autó teljes hosszúsága 4595 mm. Az autó 1850 mm széles és 1655 mm magas. A csomagtér mérete 466, illetve 408 liter (az összkerekes változatnál kisebb).

Opel Mokka-e

Az Opel elektromos újdonsága a Citroën ë-C4-hez hasonlóan a PSA csoport e-CMP padlólemezére épül és a modell népszerűségét jól példázza, hogy a hírek szerint a 2021-ben gyártani tervezett mennyiséget rövid idő alatt előjegyezték. Az első példányok 2021 márciusában kerülhetnek a vevőkhöz, az autó hazai bemutatójáról itt tudósítottunk.

A hajtásrendszer és az akkumulátor azonos a PSA modellekben már megismerttel, azaz bruttó 50 kWh (nettó 47 kWh) az akkumulátor kapacitása, a villanymotor teljesítménye pedig 100 kW (136 lóerő) 260 Nm maximális nyomatékkal. Az autó végsebességét 150 km/h-ra korlátozza az elektronika. Ebben a karosszériában a WLTP ciklus szerint mért hatótáv 322 kilométer. A maximális DC töltési teljesítmény 100 kW. Az alapváltozat 1 fázisú 7,2 kW-os fedélzeti töltővel érkezik, de opcionálisan 3 fázisú 11 kW-os AC töltés is rendelhető.

Első pillantásra azt mondanánk, hogy az autó a Peugeot e-2008 Opel márkajelzéssel ellátott változata, a méreteket áttekintve azonban kiderül, hogy a Mokka-e 15 cm-rel rövidebb, mint a Peugeot, hiszen a Mokka hosszúsága 4150 mm, az e-2008 pedig 4300 mm hosszú. Ebből következik,  hogy a csomagtér is kisebb, a Mokka-e csomagtere 310 literes, míg az e-2008 443 literes csomagtérrel büszkélkedhet. Az egyéb kiterjedésekben már maximum 2 cm az eltérés a két autó között. A Mokka-e 1750 mm széles, 1525 mm magas, tengelytávolsága 2650 mm, míg a 2008 méretei rendre 1770, 1530 és 2650 mm.

Škoda ENYAQ iV

A Škoda első, alapoktól elektromosnak tervezett autóját hatalmas várakozás előzte meg, amit mi is tapasztaltunk, a legtöbb ENYAQ-kal foglalkozó cikkünk rekord olvasottságot ért el. Szerkesztőségünk két tagja már élőben is találkozott az autóval (Prágában és Budapesten) és mindketten teljes mértékben pozitív benyomásról számoltak be. Az a gyanúnk, a Volkswagennek nem lesz könnyű dolga a konszern- és kategóriatárs ID.4-gyel az ENYAQ árnyékában.

Az ENYAQ kétféle, elsőként kombi és később coupe jellegű karosszériával, hátsókerekes és összkerekes változatban, háromféle akkumulátor mérettel (bruttó 55, 62 és 82 kWh, nettó 52, 58, illetve 77 kWh) kerül piacra, sőt egy sportos RS változat is készül majd. A hazai előrendelésben néhány hónap alatt elfogyott 100 példány, hamarosan pedig az utakon is megjelenhet az autó. Akku mérettől és a meghajtás módjától függően a villanymotor(ok) teljesítménye 109-225 kW között, a WLTP ciklus szerint mért hatótávolság pedig 340-510 km között változhat. Az RS kivitel végsebessége 180 km/h, a többieknek meg kell elégedni 160 km/h-val. Természetesen gyorsulásban is az RS verzió a legjobb, 6,2 másodperces 0-100 km/h sprinttel. Az autó maximális DC töltési teljesítménye az akku mérettől függően 100, illetve 125 kW.

Tesla Model Y

2021-ben végre Európába is megérkezik a Tesla Model Y. Persze magánimport keretében néhány amerikai utakra szánt példány már eljutott Európába, de a Berlinben gyártott autó fontos részleteiben is eltérő lesz a most gyártottaktól. Itt mutatkozhat be például először az új, 4680-as cellákból épített akkumulátor, amelyek a „tabless” kialakításnak köszönhetően kisebb belső ellenállással rendelkeznek majd, így reményeink szerint jelentős mértékben növekedhet a töltési teljesítmény. Az autót rengetegen várják, ugyanakkor mire végre megérkezik, a konkurencia is egyre erősebb lesz, ahogy azt ez a cikk is példázza.

Az autó méretei (hosszúság: 4775 mm, szélesség: 2129 mm, magasság: 1624 mm, tengelytávolság: 2875) sokkal inkább illeszkednek az európai utakra, mint a kontinensünkre túlságosan nagy Tesla Model X méretei. Az autó 7 üléses változatban is megrendelhető, bár az eddigi fotók alapján a harmadik sor valószínűleg csak gyerekeknek lesz kényelmes. Az autó gyártása 2021 nyarán indulhat meg az új berlini gyárban, bár az építkezést több oldalról is rendszeresen támadják. Ugyanakkor egyes pletykák szerint a kínai gyárból is érkezhetnek Európába autók, ott pedig már folyamatban van a Model Y gyártása.

Volkswagen ID.4

A Volkswagen közel egy éves késés után 2020 szeptemberében megkezdte az ID.3 kiszállítását, majd decemberre a végleges, teljes funkcionalitással rendelkező szoftver is elkészült, így semmi akadálya, hogy megkezdődjön az újabb és újabb, MEB-platformos típusok inváziója. Ezek egyike lesz az ID.4 is, amelynek sorozatgyártása már augusztusban megkezdődött, így több európai országban már megrendelhető, a márkakereskedésbe kiállított példányok még a szomszédos Ausztriában is megtekinthetők. Az Egyesült Államokban pedig ez a modell vezeti be a Volkswagen elektromos autó palettáját, hiszen az amerikai vásárlóknak az ID.3 túlságosan kicsi autó, ott sokkal népszerűbb a SUV kategória.

Az ID.4 elektromos SUV nettó 77 kWh (bruttó 82 kWh) akkumulátorral, 500 km WLTP hatótávval és 125 kW maximális DC töltési teljesítménnyel igazi utazóautó lesz. A csomagtér méretes, 5 üléssel 543 liter, ledöntött hátsó ülésekkel pedig 1575 literes, valamint közel 2 tonnával terhelhető vonóhorgot is kaphat az autó. Az ID.4 hosszúsága 4584 mm, szélessége 1852 mm, magassága 1631 mm, tengelytávolsága pedig 2771 mm.

PSA kisbuszok

A kisteherautók és 8-9 személyes kisbuszok kategóriájában eddig nem igazán volt verseny, most azonban 10 új modell is megjelenik, igaz kicsi csalással, mivel közös alapokról van szó. A PSA csoport a személyautókban már jól ismert hajtásrendszerét elkezdte a dobozos kisteherautókba is beépíteni, amely 5 márkanéven, mindegyiküknél 2-2 típusként, személyszállító és áruszállító kivitelben egyaránt megjelenik, így még felsorolni is nehéz: Citroën ë-Jumpy, Citroën ë-SpaceTourer, , , , .

Az autók kétféle, bruttó 50 kWh és 75 kWh akkumulátorral, háromféle hosszúsággal (a legrövidebb csak a kisebb akkuval) lesznek megvásárolhatók, mindegyik márkanév mögött azonos műszaki jellemzőkkel. Az első kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 100 kW (136 lóerő) és 260 Nm nyomaték áll rendelkezésre. A végsebesség 130 km/h, a maximális DC töltési teljesítmény 100 kW, a karakterisztika vélhetően megegyezik a személyautóknál megismerttel. Az AC töltő alapfelszereltségben 1 fázisú, 32 amperes (azaz 7,2 kW-os), de opcionálisan 3 fázisú 11 kW-os fedélzeti töltő is rendelhető. Érdekesség, hogy a Toyota a többiekkel (8 év/160.000 km) ellentétben 15 év/1 millió kilométer 75%-os akku garanciát kínál, de kizárólag az áruszállító változatra, a csapatszállító nem kap ilyen kedvezményt.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.