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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

SolarEdge technikával jön a Fiat e-Ducato

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

A SolarEdge nevet többségünk a panelenként optimalizált napelemes megoldásáról ismeri. A vállalat 2018-ban felvásárolta a dél-koreai Kokam akkumulátor gyártót, majd 2019 januárjában az S.M.R.E. Spa céget is, amely elektromos járművek számára gyárt integrált hajtásrendszereket és elektronikát. A két akvizíciónak köszönhetően a SolarEdge szélesítette termék-kínálatát, és ma már elektromos járművek hajtásrendszerének teljes választéka megtalálható a portfóliójukban a villanymotoroktól kezdve az erőátviteli rendszereken, akkumulátorokon, akku vezérlő rendszereken (BMS), fedélzeti töltőkön, jármű vezérlőegységeken (VCU) keresztül a szoftverekig.

A SolarEdge sajtóközleménye szerint a cég megoldásai elsőként a Fiat e-Ducato modellben kerülhetnek piacra. Zivi Lando, a SolarEdge vezérigazgatója így nyilatkozott az együttműködésről: „Nagyon örülünk, hogy részesei lehetünk a Stellantis számára jelentős pillanatnak, amikor bevezetik a népszerű Fiat E-Ducato könnyű haszongépjármű elektromos változatát az európai piacon. Az elektromos erőátviteli rendszerünket a Stellantis szakértelmével ötvözve a piacon ebben a kategóriában a legkönnyebb e-mobilitási megoldást tudjuk kínálni a haszongépjárművek számára, amely megfelel az ügyfelek igényeinek, és segít a városközpontok széndioxid-semleges céljainak teljesítésében. Megtiszteltetés számunkra, hogy megkaptuk a Stellantis első osztályú beszállítója minősítést és az elektromos erőátviteli egységek és akkumulátorok egyedüli beszállítója lehetünk a járművek első sorozatában.”

Elkészült a végleges Fiat e-Ducato

A Fiat Ducato 40 éve jelent meg a piacon, és a konszerneken átívelő közös fejlesztés talán legrégebbi példája. A háromféle karosszéria (kisteherautó, utasszállító kisbusz és vezetőfülkés alváz) változatban kapható járművet ugyanis már a kezdetektől a PSA csoporttal együttműködve tervezték, így már 1981-es bevezetéstől kapható Citroën C25, Peugeot J5, Alfa Romeo AR6 és Talbot Express néven. Később a PSA változatok nevet váltottak, megszületett a Citroën Jumper és a Peugeot Boxer, 2014-ben Kanadában és az Amerikai Egyesült Államokban Ram ProMaster néven is forgalmazni kezdték, Európában pedig napjainkban már Opel, Vauxhall és Toyota márkanéven is találkozhatunk az autóval.

A PSA már jól ismert elektromos hajtásával 2020-ban egymás után mutatkozott be a Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall és Toyota márkanéven a kisteherautó és az utasszállító változat is, melyekbe bruttó 50 kWh és 75 kWh akkumulátor választható. Az autók közös jellemzője a 230, illetve 330 km WLTP hatótáv és a maximum 100 kW teljesítményű DC töltés.

Miközben a PSA és az FCA együttműködés szorosabbra fűzéséről, azaz a Stellantis csoport megalakulásáról érkeztek a hírek meglepő fordulatnak tekinthető, hogy az FCA a Ducato elektromosításánál külön utat választott. Először 2019-ben érkezett hír a Ducato tisztán elektromos változatáról, majd rövidesen a fontosabb technikai információk is napvilágot láttak. Eredetileg 2020-ra ígérték a forgalmazás megkezdését, végül 2020 nyarán a kész modell tesztelésének megkezdéséről számolt be a gyártó.

Az e-Ducato vásárlók számára talán a terhelhetőség a legfontosabb jellemző, amely maximum 1950 kg lehet. Az autó mindhárom karosszéria változatban megvásárolható lesz elektromos hajtással, így akár a lakóautók elektromosítása is megindulhat, ugyanis Európában a lakóautók mintegy kétharmada Fiat Ducato alvázra épül. Természetesen áruszállító és 5-9 fős utasszállító változata is lesz a járműnek.

A meghajtásról 90 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik, a moduláris felépítésű akkumulátor pedig kétféle kapacitással lesz megrendelhető. A 3 modulból álló akku kapacitása 47 kWh, az 5 modulos változat pedig 79 kWh energia tárolására alkalmas. A hatótáv adatok egyelőre csak az NEDC mérési ciklus szerint ismertek, amely szerint a kisebb akkus változat 220, a nagyobb kapacitású modell pedig 360 km megtételére alkalmas. A moduláris akkumulátor kialakítás egy érdekes jellemzője az ún. szükség üzemmód, ami azt jelenti, hogy egy akku modul esetleges meghibásodása esetén az kiiktatható, és az autó tovább használható a hibátlan modulokkal.

Az AC töltési teljesítmény az alapfelszereltségben 7 kW, de opcionálisan 11 és 22 kW-os fedélzeti töltő is megvásárolható, így az AC töltésben gyorsabb lesz a Fiat változat, mint a Stellantis csoport PSA modellekben megismert hajtásrendszerével készülő autók, melyekbe maximum 11 kW-os AC töltő rendelhető. A DC töltés tekintetében épp fordított a helyzet, a Fiat e-Ducato maximum 50 kW DC töltési teljesítményt ígér, miközben az egyéb márkanéven forgalmazott PSA rendszerű modellek akár 100 kW töltési teljesítményre is képesek.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.