Újabb szerződést kötött a CATL és a Tesla

A Tesla fő akkugyártó partnere a Panasonic, illetve most már gyártanak cellát – az új 4680-ast – teljesen önállóan is, de a japánokon kívül a koreai LG, illetve a kínai CATL is fontos beszállítók.

Most az utóbbiakkal hosszabbítottak szerződést.

Minden (is) kell

Amikor tavaly ősszel az akkunap alkalmával Elon Musk bejelentette a saját fejlesztésű és gyártású szárazelektródás, tabless kialakítású új 4680-as aksikat, az is kiderült, hogy ezeket a Tesla saját maga fogja gyártani egy fremonti üzemben, az új austini autógyárban, és a Giga Berlinben is. Ugyanakkor a cég vezetője kínosan figyelt rá, hogy sokszor elmondja, ez nem jelenti a meglévő beszállítók lemondását, épp ellenkezőleg, mindenkinél növelni fogják a megrendeléseket, cellaformátumtól függetlenül.

Az egyik ilyen beszállító a Panasonic, amely japán gyáraiban készíti a Model S és X celláit, illetve a Tesla partnereként a Giga Nevada legjelentősebb szereplője. A másik fontos partner az LG, amelytől állítólag az energiatárolókba is vásárolnak cellákat, de a Long Range Model 3 és Y is készül a koreai cég kínai gyárából származó 2170-es aksikkal.

És itt van a kínai CATL, amely egy jelentős szereplője a piacnak, és jelenleg a sanghaji SR+ Model 3-akba szállítja az aksikat. Ezek különlegessége, hogy nem a Tesla által eddig használt NCA kémiát, hanem LFP-t használnak. Ezek kicsit rosszabbul viselik a hideget, kisebb az energiasűrűségük is, de cserébe olcsók, nem kell babusgatni őket (bírják a rendszeres 100%-ra töltést), hosszú az élettartamuk, és rendkívül nehezen tudnak kigyulladni. Ja, és teljesen kobaltmentesek.

Hosszabbítás

A CATL és a Tesla jelenlegi szerződése egy év múlva, 2022 júniusában futott volna ki, de a felek múlt pénteken megállapodásra jutottak, és 2025. december végéig meghosszabbították az együttműködést.

Az ügylet részletei nem nyilvánosak, de korábban az a hír járta, hogy a CATL egy új, 80 GWh éves kapacitású gyárat is építeni fog a Giga Sanghaj szomszédságában, hogy jobban ki tudja szolgálni partnere növekvő megrendeléseit.

A Tesla nyilvános terveiben az LFP aksi egyre fontosabb szerepet tölt majd be, mivel ezzel készül a kis akkus 3-as és Y mellett az új, 25 ezer dolláros autó (Model 2?), illetve az ipari energiatárolók egy része is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.