PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A Tesla önvezető rendszerének fejlesztése fontos fordulóponthoz érkezett. Az FSD Beta 10.1-es kiadása múlt péntektől elérhető minden olyan amerikainak aki megvásárolta a szoftvert, vagy havi előfizetése van. Megjelent „A Gomb” a menüben, amivel igényelni lehet, hogy belépjünk a programba és hozzájárulhat az önvezetés fejlesztéséhez. Már, ha átmegyünk a vizsgán. Kellett egy szűrő Kezdjük mindenekelőtt azzal, hogy tisztázunk egy félreértést, amit pár amerikai szalagcím okozott. Amikor a Tesla bejelentette, hogy a Beta programhoz csatlakozás feltétele, hogy a rendszere 7 napig elemezze a vezetési stílusunkat, és jó, biztonságos sofőrnek minősítsen minket. Néhány amerikai médium ezt úgy tálalta, hogy a Tesla beszedett 10 ezer dollárt a vásárlóitól az FSD szolgáltatásért de nem mindenkinek teszi elérhetővé azt. Ez már csak azért sem logikus, mert amikor majd ténylegesen megjelenik az FSD, azaz az autó 4-es, vagy 5-ös szintű önvezetésre lesz képes, akkor már teljesen mindegy lesz mennyire jó sofőr a tulajdonos, akár jogosítvány nélkül is be lehet ülni majd a kocsiba. Most azonban még nem tartunk itt, ez a Beta, azaz nyilvános teszt program, a szoftver fejlesztési fázisának része, amikor még nagyon is szükséges az emberi felügyelet. Tehát nem arról van szó, hogy valaki kifizetett 10 ezer dollárt és nem kap érte semmit, hanem hogy az új, opcionális tesztprogramba csak a megbízható, felelős sofőröket válogatják be. Button ™ pic.twitter.com/T2cJd4835U — Teslascope (@teslascope) September 25, 2021 A gomb megnyomásakor tehát engedélyt adunk a cégnek, hogy a biztosításhoz használt algoritmusuk egy hétig megfigyeljen minket, és kielemezze mennyire vagyunk felelősségteljesek a volán mögött. A Tesla weboldalán egyébként található egy részletes leírás is arról, hogy milyen paraméterek alapján, és milyen matematikai képlettel születik meg a döntés. Eszerint a rendszer vizsgálja, hogy: ezer mérföldenként hány ütközési figyelmeztetést ad nekünk az autó hányszor fékeztünk hirtelen és erőteljesen, 0,3G-nél nagyobb erővel (1 másodperc alatt >10 km/h lassulás) hányszor kanyarodtunk agresszíven, 0,4G-nél nagyobb keresztirányú gyorsulással hányszor fordult elő 80 km/h feletti sebességnél, hogy kevesebb mint 1 másodperces követési távolságot tartottunk hányszor tiltott le minket az Autopilot, miután háromszor már figyelmeztetett, hogy fogjuk a kormányt és figyeljük az utat. A netet már elárasztották a különböző sofőrök eredményei az első pár nap alapján. Forrás: @AustinTeslaClub, @DriveTeslaca, @TommyIgoe, Twitter A fenti leírást picit leegyszerűsítettük, a valóságban a matek valamivel komplikáltabb. A rendszer az eredményekből 0-100-ig ad nekünk egy osztályzatot, és majd ez dönti el, beszállhatunk-e a programba. A fenti kritériumokat súlyozzák is, aminek szorzószámait szintén tartalmazza a leírás. A Tesla azt állítja, ezeket a szempontokat és arányokat mintegy 6 milliárd mérföld, azaz közel 10 milliárd kilométer elemzése alapján határozták meg, de folyamatosan finomítani fogják. Azokban az amerikai államokban, ahol a cég már kínál biztosítási szolgáltatást is, pontosan ez a rendszer elemzi a sofőrt, hogy személyre szabott biztosítási tarifát kapjon. Az új mérőszám, és a részletes elemzés egyelőre olyannyira népszerű, hogy egyesek már fel is vetették, még ha a Beta program jelenleg nem is elérhető az USA-n kívül, a biztonsági pontszámot és elemzést a Teslának ki kellene terjesztenie az egész világra, minden autójára, hogy mindenki okulhasson a saját hibáiból, ráeszméljen mire kell jobban figyelnie. Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére! Használnák-e ezt a szolgáltatást, ha a saját autójukban elérhető lenne és az eredményt csak ők ismerhetnék meg? Kötnének-e olyan Casco biztosítást, ami ez alapján kalkulál egyedi tarifát? That was hands down the best first #FSDbeta drive I’ve had so far. 10.1 is awesome, drove it on the highway too and seems smoother and corners way better. More confident around city streets too and even fixed bugs I’ve seen since V9. Great work as always Tesla AP team! @elonmusk pic.twitter.com/O8I8r4xy50 — Zack (@BLKMDL3) September 26, 2021 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!