PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A részletes elektromos topistára még várnunk kell, de addig is érdemes megnéznünk az iparági elemző Jato Dynamics friss jelentését, amely összesítette az európai autópiac 2021-es számait.

Az már ebből is kiderül, melyik volt a legkeresettebb villanyautó a kontinensen.

A gödör alja?

Nehéz nem drámai felütéssel kezdeni az európai autópiac 2021-es állapotáról szóló részt, ugyanis 1985 óta a legalacsonyabb eladási számokat könyvelhettük el. Még 2020-hoz képest is 1,6%-os a csökkenés, a koronavírus előtti időkhöz képest pedig az értékesítés a negyedével esett.

Az európai autópiac eladási számai. Forrás: JATO Dynamics.

Ha országonként vizsgáljuk az eladási számokat, akkor pár kisebb piactól eltekintve szinte mindenhol további csökkenést, vagy stagnálást látunk. A legnagyobb számokat produkáló Németországban újabb 10%-os esés után 2,6 millió autóval elérték az 1985-ös mélypontot. Franciaországban és az Egyesült Királyságban is nagyjából 1,6 millió autó fogyott, az éves változás pedig 0,6-1% volt. A nagyok közül Olaszország teljesített a legjobban, itt közel 6%-os növekedés után 1,4 millió autót adtak el. Hazánkban 122.089 autó fogyott, ami tavalyhoz képest 5%-os visszaesés, a Covid előtti időkhöz viszonyítva viszont az eladások negyede tűnt el.

Az autóeladások változása országonként. Forrás: JATO Dynamics.

Ami a legnagyobb márkák, illetve csoportok versenyét illeti, az állások megmerevedtek. A VW Csoporté a piac negyede, a Stellantiszé az ötöde, a Renault kicsit visszaesett de nagyjából még mindig az eladások tizede jelenik meg náluk. 5%-ról 6% fölé javított a Toyota, nagyjából ennyit gyengült a Ford, a német prémiumoknál pedig a BMW ellépett a Mercedestől. Ezek azonban a piac egészét tekintve mind 1-2%-os mozgások, hatalmas átrendeződés nem történt miközben az eladások két év alatt a negyedével estek vissza.

A legnagyobb gyártók piaci részesedése. Forrás: JATO Dynamics.

A legnépszerűbb villanyautó 17. a teljes listán

A JATO összesített listáján a VW márka szerezte meg az első helyet, mérföldekkel megelőzve a második és harmadik helyezettet. A második Peugeot és a harmadik Toyota harca viszont idén érdekessé válhat, a két márka ugyanis ellentétes irányba mozog és már csak 3% választja el őket. 70%-os növekedéssel 21. lett a listán a Tesla, a Mazda és a Mini között végzett a gyártó az első európai gyárának megnyitója előtt. A legnépszerűbb típusok listáját ismét a Golf vezeti, de ha így megy tovább, akkor nem sokáig, mivel két év alatt 50%-kal csökkentek a modell eladásai. Mögötte négy francia (vagy francia tulajdonú) modell is karnyújtásnyira van az első helytől.

A legnépszerűbb márkák és modellek. Forrás: JATO Dynamics.

Az egyedüli elektromos autó, amely befért a Top 20-as listára, az a Tesla Model 3 volt, 64%-os növekedéssel 141 ezer eladott példánnyal. Az amerikai villanyautó márka olyat tett, amire pár évvel ezelőtt sokan még nem gondoltak volna:

A Model 3 több mint 25 ezer példánnyal megelőzte a BMW 3-as sorozatát és nagyjából annyi fogyott belőle, mint a 3-as és 4-es BMW-ből együttvéve. Ezzel a legolcsóbb Tesla lett a legnagyobb darabszámban eladott prémium középkategóriás autó 2021-ben.

A statisztikából az is kiderül, hogy 2,25 millió elektromos, vagy plug-in hibrid autó talált gazdára, ami az eladások 19%-át tette ki. Ez már csak alig maradt el a 21,7% dízeltől és a JATO szerint idén megtörténik a helycsere is a ranglistán. A teljes eladási lista itt böngészhető.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.