Rejtélyes új Tesla Model Y verzió bukkant fel

A jelek arra mutatnak, hogy egy váratlan lépéssel kezdődik az austini Model Y gyártása.

A rejtélyes új modell mindjárt két új elméletet is generált.

Te meg ki vagy?

Az amerikai  környezetvédelmi hatóság, az EPA adatbázisában egy különös új Model Y tűnt fel, egy olyan változat, amit eddig még nem láttunk. A hatóság alig másfél hete, március 3-án hagyott jóvá egy új változatot a Tesla olcsóbb SUV modelljéből, aminek összkerékhajtása van, de hatótávja csak 449 kilométer.

A Model Y hátsókerék hajtású, kis akkus változata már egyszer kapható volt Amerikában, de 2021 februárjában, mindössze másfél hónapnyi forgalmazás után levették a palettáról. A lépés igen meglepő volt és hivatalos magyarázatot sem kaptunk, csak találgatások voltak, hogy a 392 kilométeres hatótáv nem volt elég vonzó, vagy nem tetszett Musknak, aki már korábban is szkeptikus volt a 400 kilométer alatti autók életképességével kapcsolatban.

Kínában jelenleg is kapható egy kis akkus változat az autóból, ami egy 60 kWh-s LFP aksival készül, de ezt nem raktuk be a táblázatba, mivel nincs hivatalos EPA hatótáv értéke, így félrevezető lett volna a kínai szabvány szerinti értékkel szerepeltetni. A fent szereplő hatótáv értékek mind az amerikai EPA norma alapján mért adatok. A rövid ideig forgalmazott amerikai SR változat ára még több áremeléssel korábbi, így inkább csak tájékoztató jellegű. Anno 7000 dollár különbség volt a kis és nagy akkus kiadás között.

Az új változat érdekes hatótávja mellé van még egy különlegessége: a régi amerikai és a jelenleg kapható kínai kis akkus Model Y is hátsókerék hajtású volt, az új variáns viszont kétmotoros, összkerekes.

Két elmélet

Hogy pontosan mi is ez az új modell, arról két ellentétes elmélet kering, de mindkettő logikus a maga módján.

Az első szerint az új variáns a már Kínában is forgalmazott 60-as LFP akkus autó, csak 2 motorral. Van ennek az elméletnek egy olyan változata is, hogy az új modellben a BYD Blade aksija található, mivel egy korábbi pletyka szerint a kínai vállalat idén márciusban kezdené meg szállítania  Teslának az aksikat.

Ezzel az elmélettel két probléma van. Az egyik, hogy a 60-as aksihoz túlzottan nagyvonalú a 449 kilométeres EPA hatótáv. A másik, hogy a legfrissebb pletykák szerint a Tesla nem volt elégedett a Blade Supercharger teljesítményével és a BYD-nek újra kellett terveznie pár részletet, hogy elérjék a 170 kW-os töltési teljesítményt, emiatt pedig csúszik a projekt.

A másik elmélet már sokkal szimpatikusabb, mivel elegánsan old meg több problémát.

Eszerint az új változat 4680-as cellákkal, Texasban készül. Ebben a felállásban Fremont gyártaná továbbra is a Long Range és Performance modelleket a már megszokott 2170-es cellákkal, míg a termelés kezdetén az austini gyár egy kis akkus 4680-as változattal indulna.

Ez több szempontból is segítené a céget. Amint azt láttuk az új cellák gyártása még nem halad a megfelelő sebességgel, így egy kis akkus változattal ugyanannyi cellából több autót lehet kihozni. Ez az elmélet ráadásul azt is megoldja, hogy az új, nagy akkus, 4680-as texasi Y ne ölje meg a 2170-es fremonti változat eladásait.

Hosszú távon a Tesla azt tervezi, hogy mind Fremont, mind Austin minden Model Y változatot gyárt majd és az ügyfelek földrajzi közelsége alapján szállít egyik, vagy másik gyár.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.