Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 Júniusban írtuk meg, hogy a hírek szerint a Samsung lesz a Tesla járműveiben használt kamerák új szállítója, a legfrissebb hírek pedig megerősíteni látszanak az akkori értesülést. Történetének legnagyobb szerződését kötötte a Samsung leányvállalata a Teslával És persze kiegészítik még azt újabb pletykákkal. Alakul a HW4 A Tesla a mai napig azt állítja, hogy a jelenlegi, harmadik generációs Autopilot hardver tökéletesen elég lesz majd a teljes önvezetéshez. Ezzel együtt a rendszer elemei úgy lettek tervezve, hogy azok egyszerűen cserélhetőek legyenek. A HW3-as számítógép például a legújabb autókban az anyósülés előtti padlólemez alá került, egy kis fedlap eltávolítása után pedig azt a szerviz viszonylag gyorsan ki tudja szerelni. Ugyanígy az autók külső kameráit sem túl nehéz feladat kicserélni, egyesek szerint ez készülékenként egy ötperces művelet. A cég egyelőre úgy gondolja, hogy ezekre a frissítésekre nem lesz szükség, maximum annyi történik majd, hogy a jelenlegi hardver csak tízszer, vagy százszor lesz jobb sofőr, mint az ember, a későbbi generációk pedig majd csak javítanak ezen az eredményen. Egy amerikai YouTube csatorna azonban azt álltja, hogy saját tapasztalatai és számításai szerint vannak olyan szituációk, amikor a jelenlegi kamerák látószöge nem elég a megfelelő döntéshez. Példájukban egy olyan kereszteződést mutatnak, amikor egy épület annyira blokkolja a belátást, hogy még az emberi sofőrnek is a kormány fölé, előre kell hajolnia, hogy lássa, szabad-e az út, vagy jön valami, amit el kellene engedni. A kérdéses kereszteződés. Forrás: Cyber Owners, YouTube A kamerák jelenlegi látószöge miatt csak akkor látszik a közelgő autó, ha 15 méteren belülre került Forrás: Cyber Owners, YouTube A probléma több nézőpontból. Forrás: Cyber Owners, YouTube A Teslák első sárhányói feletti lévő ún. repeater kamerák alapvetően az oldalsó forgalmat és utcaképet mutatják, ám látószögük előre felé még a 90 fokot sem éri el. A Cyber Owners csatorna azonban a Tesla Autopilot csapatának egy friss prezentációjában annak a nyomát fedezte fel, hogy ezek a kamerák nemhogy 90 fokban oldalra látnak, de még előre is néznek – ehhez viszont új hardver kell. A német Teslamag.de a kanadai Drive Tesla fotóira hivatkozva jelentette azt, hogy a Tesla állítólag már teszteli is az új Samsung kamerákat, amelyeknek nagyobb látószögük van és megoldják ezt a problémát. A probléma több nézőpontból. Forrás: Cyber Owners, YouTube A Tesla prezentációjában nagyobb látószögűek az oldalsó kamerák. Forrás: Cyber Owners, YouTube Egyesek szerint az új hardver viszont nagyobb felbontású is lesz, ezért ahhoz kell majd a nagyobb teljesítményű, következő generációs Tesla chip is – ezt a csomagot gondolják sokan együtt HW4-nek. Egy másik kapcsolódó értesülés még júniusban érkezett a @greentheonly néven publikáló hekkertől, aki egy újfajta radar nyomát fedezte fel a Tesla kódjában, az Electrek pedig arról írt, hogy a Tesla engedélyt kért az amerikai hírközlő hatóságtól egy nagyfelbontású radar használatára. Ha a Tesla valóban visszahozná a radart az autóiba az nagyon furcsa lépés lenne, tekintve, hogy épp a napokban kapcsolja ki szinte az összes korábban eladott járművön ezt az eszközt. Ugyanakkor Musk a múltban beszélt arról is, hogy bár szerinte a jelenlegi radarok több bajt okoznak, mint amennyit használnak, ha igazán nagyfelbontású radart tudnának alkalmazni, az jól kiegészítené a Vision rendszert. Kikapcsolták a radart a Teslámban Az nem túl meglepő ha az idő előrehaladtával változik a cég véleménye az önvezetéshez szükséges hardverrel kapcsolatban, hiszen ez a tudománynak és a számítástechnikának egy olyan területe, amelynek menet közben írják a tankönyveit is. A kérdés az, hogy mit jelent ez a korábbi hardverrel rendelkező autók tulajdonosainak. A Tesla álláspontja egyelőre az, hogy akik megvásárolták az FSD csomagot, azoknak ingyen cserélik a hardvert, ha kiderül, hogy a korábbi nem elég. A cég korábban tartotta a szavát a második generációs hardverrel szerelt autók kapcsán. Vajon a HW4 csomag az új Samsung kamerák és a második generációs FSD chip mellett HD radart is tartalmaz, vagy már csak megint túlgondolja az internet a dolgokat? A hónap végére tervezett második Tesla Mesterséges Intelligencia napon (AI Day) talán ezekre a kérdésekre is választ kapunk. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!