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 Júniusban írtuk meg, hogy a hírek szerint a Samsung lesz a Tesla járműveiben használt kamerák új szállítója, a legfrissebb hírek pedig megerősíteni látszanak az akkori értesülést. Történetének legnagyobb szerződését kötötte a Samsung leányvállalata a Teslával 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 És persze kiegészítik még azt újabb pletykákkal. Alakul a HW4 A Tesla a mai napig azt állítja, hogy a jelenlegi, harmadik generációs Autopilot hardver tökéletesen elég lesz majd a teljes önvezetéshez. Ezzel együtt a rendszer elemei úgy lettek tervezve, hogy azok egyszerűen cserélhetőek legyenek. A HW3-as számítógép például a legújabb autókban az anyósülés előtti padlólemez alá került, egy kis fedlap eltávolítása után pedig azt a szerviz viszonylag gyorsan ki tudja szerelni. Ugyanígy az autók külső kameráit sem túl nehéz feladat kicserélni, egyesek szerint ez készülékenként egy ötperces művelet. A cég egyelőre úgy gondolja, hogy ezekre a frissítésekre nem lesz szükség, maximum annyi történik majd, hogy a jelenlegi hardver csak tízszer, vagy százszor lesz jobb sofőr, mint az ember, a későbbi generációk pedig majd csak javítanak ezen az eredményen. Egy amerikai YouTube csatorna azonban azt álltja, hogy saját tapasztalatai és számításai szerint vannak olyan szituációk, amikor a jelenlegi kamerák látószöge nem elég a megfelelő döntéshez. Példájukban egy olyan kereszteződést mutatnak, amikor egy épület annyira blokkolja a belátást, hogy még az emberi sofőrnek is a kormány fölé, előre kell hajolnia, hogy lássa, szabad-e az út, vagy jön valami, amit el kellene engedni. A kérdéses kereszteződés. Forrás: Cyber Owners, YouTube A kamerák jelenlegi látószöge miatt csak akkor látszik a közelgő autó, ha 15 méteren belülre került Forrás: Cyber Owners, YouTube A probléma több nézőpontból. Forrás: Cyber Owners, YouTube A Teslák első sárhányói feletti lévő ún. repeater kamerák alapvetően az oldalsó forgalmat és utcaképet mutatják, ám látószögük előre felé még a 90 fokot sem éri el. A Cyber Owners csatorna azonban a Tesla Autopilot csapatának egy friss prezentációjában annak a nyomát fedezte fel, hogy ezek a kamerák nemhogy 90 fokban oldalra látnak, de még előre is néznek – ehhez viszont új hardver kell. A német Teslamag.de a kanadai Drive Tesla fotóira hivatkozva jelentette azt, hogy a Tesla állítólag már teszteli is az új Samsung kamerákat, amelyeknek nagyobb látószögük van és megoldják ezt a problémát. A probléma több nézőpontból. Forrás: Cyber Owners, YouTube A Tesla prezentációjában nagyobb látószögűek az oldalsó kamerák. Forrás: Cyber Owners, YouTube Egyesek szerint az új hardver viszont nagyobb felbontású is lesz, ezért ahhoz kell majd a nagyobb teljesítményű, következő generációs Tesla chip is – ezt a csomagot gondolják sokan együtt HW4-nek. Egy másik kapcsolódó értesülés még júniusban érkezett a @greentheonly néven publikáló hekkertől, aki egy újfajta radar nyomát fedezte fel a Tesla kódjában, az Electrek pedig arról írt, hogy a Tesla engedélyt kért az amerikai hírközlő hatóságtól egy nagyfelbontású radar használatára. Ha a Tesla valóban visszahozná a radart az autóiba az nagyon furcsa lépés lenne, tekintve, hogy épp a napokban kapcsolja ki szinte az összes korábban eladott járművön ezt az eszközt. Ugyanakkor Musk a múltban beszélt arról is, hogy bár szerinte a jelenlegi radarok több bajt okoznak, mint amennyit használnak, ha igazán nagyfelbontású radart tudnának alkalmazni, az jól kiegészítené a Vision rendszert. Kikapcsolták a radart a Teslámban Az nem túl meglepő ha az idő előrehaladtával változik a cég véleménye az önvezetéshez szükséges hardverrel kapcsolatban, hiszen ez a tudománynak és a számítástechnikának egy olyan területe, amelynek menet közben írják a tankönyveit is. A kérdés az, hogy mit jelent ez a korábbi hardverrel rendelkező autók tulajdonosainak. A Tesla álláspontja egyelőre az, hogy akik megvásárolták az FSD csomagot, azoknak ingyen cserélik a hardvert, ha kiderül, hogy a korábbi nem elég. A cég korábban tartotta a szavát a második generációs hardverrel szerelt autók kapcsán. Vajon a HW4 csomag az új Samsung kamerák és a második generációs FSD chip mellett HD radart is tartalmaz, vagy már csak megint túlgondolja az internet a dolgokat? A hónap végére tervezett második Tesla Mesterséges Intelligencia napon (AI Day) talán ezekre a kérdésekre is választ kapunk. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!