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
auto
2024. 07. 27. szombat

Júniusban írtuk meg, hogy a hírek szerint a Samsung lesz a Tesla járműveiben használt kamerák új szállítója, a legfrissebb hírek pedig megerősíteni látszanak az akkori értesülést.

Történetének legnagyobb szerződését kötötte a Samsung leányvállalata a Teslával

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

És persze kiegészítik még azt újabb pletykákkal.

Alakul a HW4

A Tesla a mai napig azt állítja, hogy a jelenlegi, harmadik generációs Autopilot hardver tökéletesen elég lesz majd a teljes önvezetéshez. Ezzel együtt a rendszer elemei úgy lettek tervezve, hogy azok egyszerűen cserélhetőek legyenek. A HW3-as számítógép például a legújabb autókban az anyósülés előtti padlólemez alá került, egy kis fedlap eltávolítása után pedig azt a szerviz viszonylag gyorsan ki tudja szerelni. Ugyanígy az autók külső kameráit sem túl nehéz feladat kicserélni, egyesek szerint ez készülékenként egy ötperces művelet.

A cég egyelőre úgy gondolja, hogy ezekre a frissítésekre nem lesz szükség, maximum annyi történik majd, hogy a jelenlegi hardver csak tízszer, vagy százszor lesz jobb sofőr, mint az ember, a későbbi generációk pedig majd csak javítanak ezen az eredményen.

Egy amerikai YouTube csatorna azonban azt álltja, hogy saját tapasztalatai és számításai szerint vannak olyan szituációk, amikor a jelenlegi kamerák látószöge nem elég a megfelelő döntéshez. Példájukban egy olyan kereszteződést mutatnak, amikor egy épület annyira blokkolja a belátást, hogy még az emberi sofőrnek is a kormány fölé, előre kell hajolnia, hogy lássa, szabad-e az út, vagy jön valami, amit el kellene engedni.

A Teslák első sárhányói feletti lévő ún. repeater kamerák alapvetően az oldalsó forgalmat és utcaképet mutatják, ám látószögük előre felé még a 90 fokot sem éri el.

A Cyber Owners csatorna azonban a Tesla Autopilot csapatának egy friss prezentációjában annak a nyomát fedezte fel, hogy ezek a kamerák nemhogy 90 fokban oldalra látnak, de még előre is néznek – ehhez viszont új hardver kell. A német Teslamag.de a kanadai Drive Tesla fotóira hivatkozva jelentette azt, hogy a Tesla állítólag már teszteli is az új Samsung kamerákat, amelyeknek nagyobb látószögük van és megoldják ezt a problémát.

Egyesek szerint az új hardver viszont nagyobb felbontású is lesz, ezért ahhoz kell majd a nagyobb teljesítményű, következő generációs Tesla chip is – ezt a csomagot gondolják sokan együtt HW4-nek.

Egy másik kapcsolódó értesülés még júniusban érkezett a @greentheonly néven publikáló hekkertől, aki egy újfajta radar nyomát fedezte fel a Tesla kódjában, az Electrek pedig arról írt, hogy a Tesla engedélyt kért az amerikai hírközlő hatóságtól egy nagyfelbontású radar használatára. Ha a Tesla valóban visszahozná a radart az autóiba az nagyon furcsa lépés lenne, tekintve, hogy épp a napokban kapcsolja ki szinte az összes korábban eladott járművön ezt az eszközt.

Ugyanakkor Musk a múltban beszélt arról is, hogy bár szerinte a jelenlegi radarok több bajt okoznak, mint amennyit használnak, ha igazán nagyfelbontású radart tudnának alkalmazni, az jól kiegészítené a Vision rendszert.

Kikapcsolták a radart a Teslámban

Az nem túl meglepő ha az idő előrehaladtával változik a cég véleménye az önvezetéshez szükséges hardverrel kapcsolatban, hiszen ez a tudománynak és a számítástechnikának egy olyan területe, amelynek menet közben írják a tankönyveit is. A kérdés az, hogy mit jelent ez a korábbi hardverrel rendelkező autók tulajdonosainak. A Tesla álláspontja egyelőre az, hogy akik megvásárolták az FSD csomagot, azoknak ingyen cserélik a hardvert, ha kiderül, hogy a korábbi nem elég. A cég korábban tartotta a szavát a második generációs hardverrel szerelt autók kapcsán.

Vajon a HW4 csomag az új Samsung kamerák és a második generációs FSD chip mellett HD radart is tartalmaz, vagy már csak megint túlgondolja az internet a dolgokat? A hónap végére tervezett második Tesla Mesterséges Intelligencia napon (AI Day) talán ezekre a kérdésekre is választ kapunk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.