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 A Tesla negyedéves telekonferenciájáról készült összefoglalónk első részében a cég gyártási és pénzügyi eredményeivel foglalkoztunk, a másodikban az akkugyártás híreit tekintettük át, a záró fejezetben pedig az új termékekről és az önvezetésről lesz szó. Semi Bár több próbálkozás is volt rá, hogy részleteket szedjenek ki az elemzők és a kisbefektetők a Tesla termékpalettája, újdonságai kapcsán, Musk és csapata nem akart túl sokat elárulni ezekről. Azért így is derültek ki érdekes részletek. A Tesla Semi kapcsán például megerősítették, hogy a kamion nem a 4680-as, hanem a 2170-es cellákat használja. Ettől függetlenül, ismét aláhúzták, hogy a valóságban is megállnak a vállalt specifikációk: A 37 tonnás össztömegű kamion 800 kilométeres hatótávra képes teljes rakománnyal, ami egy grammal sem kevesebb, mint a hasonló dízelkamionoké. Annyit tettek csak hozzá, hogy a hatótávot természetesen sík terepen mérték, hegymenetben értelemszerűen csökken. Kaptunk viszont valami kis konkrétumot is a gyártási tervekkel kapcsolatban. A termelés már folyik, Musk személyesen is ott lesz december 1-én a Pepsinél, amikor átadják az első példányokat. A gyártás felfuttatása, ahogy a személyautók új gyárainál, úgy most is nagyjából egy évet vesz majd igénybe, de 2024-re már évi 50.000 Tesla Semi leszállítását tervezik Észak-Amerikában, és természetesen nem csak ebben a régióban fogják árulni a kamiont. Hogy ez a gyártás európai és kínai lokalizálást is jelenti-e arról nem volt szó. Cybertruck és ami utána jön A Cybertruck már bőven a gyártás-előkészítésnél tart, Austinban építik a szükséges gyártósorokat, és heteken belül elkészül az autó beta változata, amelyet Musk is használni fog napi szinten. (A fejlesztés során általában kézzel építette alfa, beta, majd a végleges gyártósoron készülő előszériás mintadarabok követik egymást a sorozatgyártás előtt.) A sorozatgyártás kezdte jövő év közepére van tervezve. Talán ennél is érdekesebb volt az a kis hírmorzsa amit a következő, harmadik generációs platformról osztottak meg. Bár Musk korábban azt mondta, hogy jelenleg nem dolgoznak a 25 ezer dolláros autón, ez így ebben a formában nem teljesen igaz. Mint most megosztották, az új autókért felelős fejlesztőcsapat már egyáltalán nem foglalkozik sem a Semivel sem a Cybertruckkal, idejük nagy részét a harmadik generációs platformon töltik, amelynek gyártása feleannyiba kerül majd, mint a Model 3 és Y-é. Ezt nem csak anyagi értelemben értik, de a gyártáshoz szükséges folyamatok és hely is feleannyi lesz mint a második generációé. Bár közvetlenül nem kapcsolták össze a több helyen megválaszolt kérdéskört, de az új platform valószínűleg annak a Robotaxinak az alapja, amiről most azt mondták, hogy jól halad a tervezése. Hogy ez a majdani olcsóbb Tesla lesz-e még kormánykerékkel, vagy csak tisztán önvezető változatban érkezik majd, az jó kérdés, de erről most nem beszéltek. Önvezetés Az FSD program kapcsán megerősítették, hogy terveik szerint még idén év vége előtt elérhetővé teszik a Beta szoftvert mindenki számára, aki megvásárolta az FSD-t, vagy előfizetett rá Észak-Amerikában, illetve onnantól kezdve minden új tulajdonosnak is lehetősége lesz belépni. Hangsúlyozták, hogy ez nem azt jelenti, hogy sofőr nélkül járnak majd az autók. Egyrészt, ahogy arról már sokszor volt szó, ez a készültségi szint azt jelenti majd, hogy az autó elvisz a célállomásra és csak rendkívül kevésszer kell belenyúlni, közbeavatkozni. A munka tovább folytatódik a problémás esetek megoldásán, a 99,9%-os készenlét mögötti 9-esek számának növelésén. Úgy számolnak, hogy jövőre már tudnak olyan változatot, illetve annyi beavatkozás nélküli kilométert felmutatni a hatóságoknak, hogy engedélyezzék a valós teljes önvezetést, de hogy ez megvalósul-e 2023-ban, illetve pontosan mik lesznek a döntéshozók elvárásai, az a jövő zenéje. Jelenleg 60 millió levezetett mérföldnél jár az FSD program, és a belső adataik szerint a rendszer biztonsága magasabb, mint amikor ki van kapcsolva. Hogy azért ezzel még lesz dolguk azt nem nehéz belátni. Mutatunk két videót a legfrissebb verzióval, ami talán jól mutatja a rendszer erősségeit gyengeségeit. Kertvárosias környezetben elég jól működik már: És technikailag egy New York méretű településen is elboldogul, de a kaotikus nagyvárosban, kusza felfestésekkel, kétoldalt parkoló autókkal és kiszámíthatatlan autósokkal gyalogosokkal sok mindennek nevezném az utat, csak épp relaxáló sofőrszolgáltatásnak nem. https://www.youtube.com/watch?v=NyvADIaip9E Musk: ha törik, ha szakad, növekedni fogunk! Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!