A Reuters beszámolója szerint Kína nem vásárol több LNG-t az azonnali (spot) piacon, mivel az ország földgáz iránti keresletének növekedése 20 éve nem látott mélypontra zuhant, ami azt jelenti, hogy a világ legnagyobb importőre valószínűleg nem fog versenyezni Európával az ellátásért. Ez a fejlemény nem is jöhetett volna jobbkor kontinensünk számára, hiszen, mint ahogyan arról egy korábbi cikkünkben is írtunk, az orosz gázszállítások egy év alatt 80%-nál is nagyobb mértékben csökkentek, így az LNG vált Európa első számú beszerzési forrásává. Kína teljes LNG-importja először csökkenhet 2006 óta, ami a JLC, az ICIS és a Rystad Energy tanácsadó cégek becslései szerint 65-67 millió tonna között fog alakulni idén, komoly visszaesést elszenvedve a 2021-es rekordmennyiségű 78,9 millió tonnához képest. Grafikon: Reuters „Az, hogy Kína alapvetően leállította a spot piaci vásárlásait, nagyszerű, mert eggyel kevesebb féllel kell versenyezni a szállítmányokért” – mondta Alex Siow, az ICIS vezető ázsiai gáz- és LNG-elemzője.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 A JLC, a SIA Energy and Rystad energiapiaci szakértői úgy látják, hogy az ázsiai ország gázfelhasználása az idén stagnálni fog, vagy akár enyhén csökkenhet is a tavalyi évhez képest. Az egyik gázkereskedő, a JOVO Energy arra számít, hogy ezen a télen 20%-kal csökkenti az importot az egy évvel korábbihoz képest – mondta a Reutersnek a vállalat egyik vezető kereskedője. A mérsékelt keresletet a hosszabb távú szállítási szerződések és a felpörgetett hazai kitermelés nagyrészt képes lesz kielégíteni, így viszont a kínai gázkereskedők által az előző negyedévekben lekötött LNG-szállítmányok egy része eladhatatlanná vált a hazai piacon, ezért azokat átirányítják Európába. Július óta az ENN Group, egy energiapiaci kereskedő a 2021 végén lekötött amerikai LNG-szállítmányait Európába és Japánba irányítja át. „A belföldi gázeladásaink csalódást okoztak, de a tengerentúli piacon jól állunk” – nyilatkozta a vállalat egyik kereskedője a Reutersnek. Bár a kormány ellátásbiztonsági okokból arra kérte az állami tulajdonú vállalatokat, hogy ne küldjék más országokba a saját szállítmányaikat, a magántulajdonú kereskedők továbbra is élnek ezzel az eszközzel. Több európai székhelyű kereskedő is arra számít, hogy az LNG Kínából Európába történő átirányítása a következő néhány évben is fennmarad. Ezt támogatja az a körülmény is, hogy az Egyesült Államokból olcsóbb Európába hajózni, mint Ázsiába. Európa gázimportján alig látni az orosz szállítások összeomlását. Forrás: Bruegel Európában az elmúlt hetekben 60%-ot esett a földgáz tőzsdei ára az augusztus végi csúcsáról, amiben nagy valószínűséggel a kínai kereslet visszaesése is jelentős szerepet játszott. Ez történt, miután Putyin elzárta a gázcsapot Címlapkép: AP Photo/Ng Han Guan dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!